Shichida metodinis ugdymas

Jeigu tėvai gali suvienyti savo jėgas ir padėti vaikams patikėti, kad savo talentus ir sugebėjimus jie nukreiptų pagalbai kitiems, pagerintų visuomenės gyvenimą, tada pasaulis taptų geresnė vieta gyventi visiems.

Makoto Shichida

Makoto Shichida yra unikalios technikos autorius, turintis doktorantūros laipsnį švietimo sektoriuje, yra gerai žinomas visuomenės veikėjas Japonijoje. Ilgą laiką jis dalyvavo smegenų tyrimuose. Tai leido jam atverti daug įdomių faktų, dėl kurių jis ir sukūrė šią metodiką.

Keturiasdešimt tyrimų metų ir dvidešimt metų sėkmingos praktikos visiškai patvirtino jo požiūrį. Šis nuostabus žmogus privertė pažvelgti į vaiko galimybes nauju būdu. Makoto Shichida įrodė, kad visi vaikai nuo gimimo turi unikalių sugebėjimų, kuriuos reikia tobulinti.

Kadangi nesiruošiu būti šio metodo specialistė, o esu tik sužavėta jos idėjos ir naudoju ją kaip mama savo vaikams, tai iš visos literatūros, kurią radau, man labiausiai suprantama ir įkvėpianti buvo japonų šeimos tinklapis, kuriame jie aprašo savo asmeninę patirtį lanko Shichida mokykloje ir namuose. Turbūt sužavėjo dėl to, kad dauguma straipsnių internete parodo tik intelekto lavinimo dalį, o tėvų ir vaiko pasiruošimo dalis, pati metodikos idėja nutylima. Todėl nuorodomis nukreipsiu į šios šeimos tinkalpį (jeigu norėsis pasiskaityti daugiau)

Autorius, kuris ilgus metus studijavo smegenų darbą, teigia, kad kūdikio smegenyse iki trejų metų dominuoja dešinysis pusrutulis. Kairysis pusrutulis yra atsakingas už vaiko sąmoningus veiksmus: vaikas supranta kaip stovėti, vaikščioti, sėdėti. Dešinysis pusrutulis yra atsakingas už sąmonės netekimą, kuri yra pasąmonėje. Ten slypi skirtingi talentai, noras mokytis kalbų.

Shichida metodas pagrįstas dešiniojo pusrutulio vystymu. Vaikas iki 3 metų amžiaus gali atskleisti įvairius kūrybinius gebėjimus, ugdyti intuiciją, fotografinę atmintį, greitą skaitymą, mąstymo polinkį, užsienio kalbų įgijimą. Nuo trejų metų pradeda dominuoti kairysis pusrutulis. Atsiranda polinkis į logišką mąstymą, vaikas lavina rankų gebėjimą judėti ir formuoja kalbos įgūdžius. Nuo šio amžiaus jau sunkiau mokyti pratimus jutiminiam suvokimui.

Genijus – yra tas žmogus, kuris gavo pakankamai savo tėvų meilės.

Makoto Shichida

Makoto Shichida labiausiai už viską vertino ,,sielos ugdymą”. Pirmas žingsnis praktikuojant šį metodą – sukurti stiprų ryšį tarp tėvų ir jų vaiko/ vaikų. Kuomet vaikas jaučiasi mylimas savo tėvų, tada pati aplinka tampa tinkamiausia vaiko ,,sielos ugdymui”, bei jo/jos potencialo realizavimui. Pamokos mokykloje, bei namuose vyksta kartu su tėvais. Tėvai taip pat dalyvauja procese kaip artimiausia vaikui aplinka.

Paieškojus Shichida metodo užsiėmimų galima susidaryti vaizdą, kad viskas orientuota į intelekto lavinimą. Tačiau šis metodas ,,neprikiša” žinių į vaiką. Priešingai, vaiko talentai ir įgyti sugebėjimai, kurie jau egzistuoja vaike, yra tarsi ,,ištraukiami” ir realizuojami pačio vaiko.

Žinių ir racionalumo ugdymas yra privalomi, tačiau kur kas svarbiau, kad ugdymas mokytų vaikus sugebėjimo jausti, bei įvertinti kitus, ugdytų jautrumą ir padėtų panaudoti savo geriausias savybes pagalbai kitiems.

Pamokų schema

Vienas iš pavyzdžių, kaip atrodo Shichida pamoka:

PASIRUOŠIMAS

1..Atsipalaidavimas. Naudojama ,,alfa” bangų muzika. Patogiai sėdėkite ant fotelio ar sofos. Ir pasisodinkite savo vaiką ant kelių, veidu į jus.

2. Kvėpavimo pratimai. Pakvieskite vaiką nupūsti drugelį ar bitę, pagamintą iš popieriaus. Šios priemonės periodiškai atnaujinamos, nes vaikai greitai praranda susidomėjimą jais. Laikui bėgant paprašykite, kad kūdikis pūstų įsivaizduojamus daiktus, pavyzdžiui, snaigę, kiaulpienės pūką.

3. Energijos kamuolys. Įsivaizduokite, kad rankose laikote energijos/ geros nuotaikos kamuolį. ,,Auginkite” jį kaip sniego gniūžtę ir galiausiai uždėkite sau ant galvos ar suvaidinkite, kad prarijote jį. Gera nuotaika padeda vaikui atsipalaiduoti. 

4. Komplimentai. Šypsokitės mažyliui ir tyliai pasakykite tris frazes: ,,Myliu tave”, ,,Tu esi ypatingas”, ,,Tu gali padaryti viską”. Nebūtina tiksliai pakartoti šių žodžių. Šio pratimo esmė – perteikti kūdikiui, kiek jūs mylite jį.

5. Vaizduotės lavinimas. Vaikams tinkamas vaidybinis mini žaidimas – parodyti, kaip valgo, vaikšto šuo. Vyresni vaikai gali svajoti. Svarbu leisti vaikui vystyti savo vaizduotę.

PAMOKA

6. Ekstrasensoriniai pratimai. (ESP (extra sensorial perception), intuicijos lavinimas)

7. Gimnastika akims. Paimame kokį objektą ir vedžiojame aukštyn, žemyn, į šonus. Vaikas turi sekti objektą akimis.

8. “Flash” kortelės. Pasirinkite nuotraukas įvairiomis temomis: gyvūnai, transportas, gėles ir t.t. Turėtumėte turėti ne mažiau kaip 100 iš jų. Norėdami aktyvuoti dešinįjį pusrutulį, turite laikytis tam tikrų sąlygų. Profesorius Schichida to reikalauja. Kortelės turi būti laikomos prieš vaiko akis ne ilgiau kaip vieną sekundę. Parodydami nuotrauką, turite garsiai ištarti kas joje pavaizduota. Šis pratimas leidžia vienu metu naudoti abu pusrutulius. Greitai besikeičiančio vaizdo greitis aktyvina dešinės pusės smegenų veikimą. Kai įgarsiname kortelę, tada vaikas įjungia kairiąjį pusrutulį į darbą.

  • Flash kortelių naudojimo instrukcija https://youtu.be/JZMEvv7p9uQ

9. Darbas su fotografine atmintimi.

10. Pratimai muzikinei klausai, spalvų suvokimui, lytėjimo pojūčių lavinimas, kvapų atpažinimas.

Visi kūrybiniai užsiėmimai seka po pagrindinio bloko.

Tai tik pagrindiniai pratimai vaizdui susidaryti, nes jų yra kur kas daugiau.

Shichida metodinis ugdymas mokyklose taikomas pagrindinėms amžiaus grupėms: nuo 0-1 metų, nuo 1-3, nuo 3-6. Idealiausia laikas –  nuo vienų iki trijų metų. Tai laikotarpis, kuomet vaikų smegenys vystosi labiausiai.  Šiame augimo periode, vaikų smegenys tiesiog užprogramuotos gauti didelę įtaką iš savo aplinkos. Ir augantys jų talentai bei sugebėjimai ieško optimalios aplinkos atsikleisti. Jutimo grandinė smegenyse vystosi gaunant stimulus per penkis jutimo pojūčius, įskaitant regėjimą, garsą ir lytėjimą. Todėl Shichida metodas naudoja daug Montessori metodu paremtus jutiminius pratimus.

Taigi, nepamirškime, kad dešinysis vaiko pusrutulis ima veikti, kai vaikais yra laimingas, atsiplaidavęs. Jeigu jame vyrauja neigiamos emocijos, tai jos tiesiog blokuoja dešinįjį pusrutulį. Todėl labai svarbus yra pasiruošimas. O dar svarbiau už visa tai – tėvų meilė.

Literatūra

Pagrindinės knygos anglų kalba. Norėjau įsigyti jas iš Shichida akademijos Japonijoje, tačiau buvo ribotas tiražas. Ir deja, jie nesiuntė į Lietuvą. Galbūt šiandien jau situacija kitokia. 

 

Šių knygų apžvalga https://shichida.store/books-shichida.html

NUORODOS:

  • “The bub in the belly” dienoraštis. Kaip jau minėjau labiausiai ,,akis atvėrė” šis dienoraštis, kuriame nemažai užrašų iš Schidos ugdymo metodo užsiėmimų mokykloje. Tikrai verta paskaityti ir susidaryti bendrą vaizdą apie šį metodą patiems. Tėvai perteikia tikrąja vaiko ir tėvų santykių dvasią, detaliai aprašo pratimus, pasidalina užrašais iš mokyklos http://bubble-learning.blogspot.com/2011/05/notes-on-shichida-part-1.html (anglų kalba)
  • Shichida store. Puslapyje aprašyta dviejų pagrindinių M. Shichida knygų apžvalga (kurių pirkti neradau). Gale dokumento galima parsisiųsti nemokamai vieną iš profesoriaus knygų ,,Vaikai yra genijai” (neoficialus google vertimas iš originalo kalbos į anglų, bet tekstas skaitomas gerai, aprašyta metodo esmė, pratimų eiga, jų atlikimas) https://shichida.store/books-shichida.html (anglų kalba)
  • Super Mom. Rusų kalba radau Liz dienoraštį, Maskvoje ji gana žinoma kaip ugdanti vaikus pagal Shichida metodą. Tinklapyje galima rasti informacijos apie metodą, nemokamos ir mokamos medžiagos parsisiuntimui http://supermom.ru/index.php?type_id=2 (rusų kalba)
  • Right brain training. Dar viena vietelė ir medžiagos pasisakityti, ir nemokamų ar mokamų failiukų praktikai parsisiųsti https://rightbrain.training/ (rusų kalba)

Iš asmeninės patirties...

Su sūnumi šį metodą pradėjome praktikuotis, kai jam buvo beveik du metai.Turėjome laiko metus iki kol jam sukaks trys. Tiesą pasakius, tikrai jutau skirtumą tarp užsiėmimų kokybės ir proceso. Suėjus kažkur 3,5 metų ryškiai pamačiau, kad dominuoti pradeda kairysis smegenų pusrutulis. Visi intuicijos, atminties, bei kiti pagrindiniai užsiėmimai tapo ne kūrybiški ir savotiškai spontaniški, bet sūnus pradėjo logiškai galvoti, susikaupti ilgiau ties viena ar kita užduotimi. O su dukra matau, kad jai pats tas laikas „ištraukti iš savęs“ visą tą potencialą.

Shichida mokyklos Japonijoje tęsia šiuos pratimus, tik kitokio lygio, iki pat 6 metų. Mums natūraliai gausis, kad dukrai atliekant užduotis, įsijungs ir sūnus. Tačiau norėjau pasidalinti, kad sekant metodiką labai aiškiai matosi tas lūžio taškas, kai smegenyse įvyksta dominančių susikeitimas. Argi ne nuostabu būti to dalimi ir elgtis su vaiku atitinkamai? 🙂

Žemiau įkėliau nuotraukas, kuriose matosi skirtumas kaip pasikeitus smegenų veikimui, pasikeitė ir išraiškos (piešta pastele). Ir nekalbu apie tai, jog dvimetis nesugeba nupiešti tokių formų. Dvimetis vaikas piešia labiau „iš vidinių“ vaizdinių, o vyresnis jau linkęs labiau apgalvoti, labiau bijo sugadinti piešinį.

DĖLIONĖ | PILIS

Kartais norisi ir tokių žaidimų 😉 Nemokamą ,,Pilies” šabloną radau čia: https://webinstit.net/mathematiques/reperage/reproduire%20un%20modele/modele1.htm

KOKS TAI GYVŪNAS?

Užduočių kortelėje nurodytos 3 gyvūno kūno dalys, detalės. Reikia atspėti koks tai gyvūnas. Korteles radau...

GYVŪNŲ NAMAI

Laviname pastabumą. Reikia sudėti gyvūnų paveikslėlius į namelius, atitinkanamai pagal užduočių korteles. Nemokamai spausdinamą versiją...

PRIPUČIAMA GĖLYTĖ

Gan ilgai žaidėme su ,,gėlėmis”. Ant vienkartinio puodelio priklijavau vienkartinę pirštinę, vietoj nagučių – gėlytes....

LABIRINTAS

Putimo pratimus naudoju, kai reikia paruošti dukrą Shichidos užsiėmimui (atsipalaidavimas paruošia dešinį smegenų pusrutulį darbui)....

DU VIENODI

Gaminau ir nesitikėjau, kad ši užduotis bus dukrai tikras iššūkis. Labai sunkiai sekėsi surasti vienodas...