Sveiki!

Sveiki!
Jeigu norite sužinoti daugiau apie vaikų ugdymą ir auklėjimą, jeigu norisi atrasti santykį su savimi ir supančia tikrove, arba ieškote kaip sukurti stiprų ryšį su partneriu ir šeimoje, tuomet ši vieta turėtų jums patikti! Tinklapyje rasite informacijos apie įvairius ugdymo metodus, ugdymo šeimoje praktiką, daug nuorodų ir patatimų, idėjų ir įžvalgų kaip sukurti palaikančią aplinką ne tik mokytis, bet ir gyventi. Tikiu, kad mes nusipelnėme gyventi laimingai!

UGDYMAS ŠEIMOJE: BAISIAUSIA NE ŽINIŲ STYGIUS

Praėjus vos kelioms dienoms nuo rugsėjo pirmosios ore jau tvyro kitoks jausmas. Mintys apie kiekvienos idėjos įgyvendinimą apsipina įsipareigojimais, programomis ir pan. Vis daugiau šeimų ryžtasi savo vaikų ugdymo procesą...

UGDYMO ESMĖ

Gyvename pasaulyje, kuriame viskas aplink mus palieka pėdsaką. Ugdymas apima kiekvieną patirtį, kiekvieną sąveiką ir kiekvieną akimirką, kurią praleidžiame savo aplinkoje. Ar tai būtų gamtos stebuklai, miškas, vandenynas ar socialiniai...

JAUSTIS LAISVAI

Kai bendraujame su žmonėmis, dažnai užduodqme jiems tokį klausimą: „Jeigu galėtumėt būti bet koks gyvūnas, kurį pasirinktumėt ir kodėl?“  Dauguma žmonių pasirenka paukštį, nes jis gali laisvai skristi kur tik...

UŽSIĖMIMAI SU VAIKAIS | RYŠYS TARP VEDĖJO IR VAIKŲ

Su vaikais teko sudalyvauti viename vaikams skirtame renginyje. Kaip ir smagios veiklos sumanytos, detalės, priemonės. Bet vos tik vedėjos ėmė organizuoti vaikus, vienas po kito vaikai atsitraukė. Kol galiausiai nebebuvo...

VYRAS IR ŽMONA | APGLĖBTI POKYČIUS

Kaskart pažvelgus į veidrodį matau naują moterį prieš save. Šis pagrindinis dalykas padeda man ir vyrui išlikti kartu. Aš keičiuosi. Jis keičiasi. Mes visada įdomūs vienas kitam, nebuspėjami, neatrasti. Kaip...

LŪKESČIAI IR NUSIVYLIMAI SANTYKIUOSE

Pamenu, gyvenime atėjo etapas, kai beproto norėjau tikrų santykių. Bet didžiausias stabdis buvo baimė ir vėl nusivilti. Surizikavau, nors bijojau. Ir šiandien galiu pasakyti, kad tik tos baimės dėka esu...

PASITIKĖJIMAS ,,AUGINA” SPARNUS

Gyvenime vadovaujuosi nuomone, kad tikroji tiesa gali būti tik gamtoje. Tik kaip ją teisingai perskaityti? Žmonės prigalvoja tiek visokiausių tiesų, kad negali niekuo pasitikėti. Net pats savimi vargu ar begali,...

PORTRETAS | ĮKVĖPTI PABLO PICASSO

Šiais metais bandysime mokytis dailės apjungdami technikas, išraiškos priemones su meno istorija, kūrinių analizę ir pan.. Kiek planuodavau daryti atskirai (viena pamoka istorijai, kita išraiškos priemonèm), dažniausiai pritrūkdavo laiko paruošti...

ŠEIMOS RYŠIO ŽVAIGŽDYNAS

Mūsų tikslas – padėti vaikams atrasti ir suprasti, ką reiškia būti vieninga šeimos dalimi. Naudodami įtraukiančias istorijas, šiek tiek humoro ir kūrybiškus meninius projektus, siekiu ugdyti jų gebėjimą suprasti, kaip...

UGDYMAS ŠEIMOJE: BAISIAUSIA NE ŽINIŲ STYGIUS

Praėjus vos kelioms dienoms nuo rugsėjo pirmosios ore jau tvyro kitoks jausmas. Mintys apie kiekvienos idėjos įgyvendinimą apsipina įsipareigojimais, programomis ir pan. Vis daugiau šeimų ryžtasi savo vaikų ugdymo procesą...

PRIEŠMOKYKLINIS UGDYMAS: PATIRTYS IR PLANAVIMAS

Štai, ir dukrai prasideda priešmokykliniai metai. Keletą savaičių planavau, skaičiavau, dėliojausi kas ir kaip. Pirmas klausimas, kurį man uždavė mano vyras buvo: ,,Kodėl tu kuri naują programą? Juk jau tai...

UGDYMO ESMĖ

Gyvename pasaulyje, kuriame viskas aplink mus palieka pėdsaką. Ugdymas apima kiekvieną patirtį, kiekvieną sąveiką ir kiekvieną akimirką, kurią praleidžiame savo aplinkoje. Ar tai būtų gamtos stebuklai, miškas, vandenynas ar socialiniai...

MONTESSORI ABĖCĖLĖ | DAILYRAŠTIS

Sakoma, kad protingas mokosi iš savo klaidų. Negaliu pavadinti mūsų ugdymo šeimoje ekperimentus klaidomis, bet tikrai žinau, kad su kiekvienu bandymu įgaunam patirties ir išminties. Šios vasaros laimikis – Montessori...

YOUTUBE “COMPILATION” | ŽALA VAIKŲ PASAKOJIMO ĮGŪDŽIAMS

Kai nusprendėme ugdyti vaikus šeimoje, pradėjau atidžiau stebėti,  kaip skaitmeninės pramogos veikia jų mokymosi procesą. Vienas iš dalykų, kurie ypač užkliuvo, buvo „YouTube“ animacinių filmų kompiliacijos (angl. Compilation).  Jeigu jums...

VĖLIMAS ADATA

Pirmieji bandymai ir prisilietimai. Bet vaikai labai patenkinti. Sako, kad tai raminanti veikla. Kam tai naujas dalykas (kas yra ir mums), tai įsigijome rinkinuką: vėlimo vilna maišeliuose po 5g, adatos...

Shichida ugdymo metodas pagrįstas dešiniojo pusrutulio vystymu. Vaikas iki 3 metų amžiaus gali atskleisti įvairius kūrybinius gebėjimus, ugdyti intuiciją, fotografinę atmintį, greitą skaitymą, mąstymo polinkį, užsienio kalbų įgijimą. Nuo trejų metų pradeda dominuoti kairysis pusrutulis. Atsiranda polinkis į logišką mąstymą, vaikas lavina rankų gebėjimą judėti ir formuoja kalbos įgūdžius. Nuo šio amžiaus jau sunkiau mokyti pratimus jutiminiam suvokimui.

M. Montessori padarė didžiulę pedagoginę pažangą, o jos stebėjimo metodas ragino pirmiausiai pažinti vaiką jį atidžiai stebint. Pedagogė manė, kad būtina šio metodo sąlyga – vaikų laisvė veikti. M. Montessori tikėjo, kad tik laisvai ir nevaržomai veikiant ryškėja tikroji vaiko prigimtis, jo individualumas, galimybės. O vaikų psichologiją galima suprasti pirmiausiai būnant ne reikliu mokytoju, o kantriu stebėtoju.

Reggio Emilia pedagogika nėra naujoviškas modelis ar pamiršta teorija. Teisingiau tai apibūdinti kaip visiškai kitokio požiūrio į vaikus ir jų auklėjimo patirtį. Šio požiūrio įkūrėjas ir teoretikas buvo italas Loris Malaguzzi, vėliau jis taip pat parengė edukacines programas „Reggio Emilia“. Savo idėjos pagrindą jis padėjo tobulinti didiesiems pasaulio mokytojams – Piaget, Dewey, Vygotsky, Steiner, Bruner.

Charlotte Mason metodas yra ugdymo filosofija, kuri buvo sukurta anglų pedagogės Šarlotės Mason (Charlotte Mason) XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje. Šis metodas pagrįstas idėja, kad vaikai yra asmenybės, turinčios teisę į išsamų ir įvairiapusišką ugdymą. Charlotte Mason metodas akcentuoja mokymasi per gyvenimo patirtį, meno ir literatūros naudojimą, dėmesį gamtai ir aplinkai bei savarankišką mąstymą.

Dar labai daug kam yra naujiena, kad Lietuvoje jau galima nauja mokymosi forma – ugdymas šeimoje. Tai nėra namų mokymas (kai vaikas dėl ligos ar kitokių sveikatos sutrikimų yra mokomas namuose), tai nėra ir nuotolinis mokymasis (kai vaikas mokomas taip kaip mokykloje tik namuose). 

Ugdymas šeimoje – tai kiekvienos šeimos individulus mokymosi procesas, remiantis bendrąją ugdymo programa bei palaikant glaudžius ryšius su pasirinkta mokykla. 

Ugdymas šeimoje dar turi atrasti savo paveikslą Lietuvoje. O kol šeimos jį tyliai ir kantriai kuria, didžioji visuomenės dalis renkasi jai suvokiamis vaizdinius. Kažkam tai atrodo nuotolinis mokymasis, kažkam tai mokykla namuose, kažkam tai beprotybė ir pati didžiausia nesąmonė. 

O mums tai nepakrtojama gyvenimo dovana. Matyti kaip gimsta vaikų pasauliai, skirtingi ir įdomūs, kaip keičiuosi pati ir mano požiūris. Turėti galimybę būti šalia savo vaikų ir aptarnauti jų tobulėjimą. Domėtis žmogumi, jo psichologija, sąveika su kitais žmonėmis bei sąveika su gamta. 

Ugdymas šeimoje leidžia įsigilinti į dalykus tiek, kiek reikia, jog suvoktum juos ir protu, ir širdimi. Vis sieki geresnės gyvenimo kokybės, prasmės. Kuri saugias aplinkas ne tik savo vaikams, bet ir jų draugams. Tai aktyvus gyvenimas, suteikiantis pilnatvės jausmą ir apsaugantis nuo per didelio susirūpinimo tik savimi. Man tai kažkas kilnaus ir didingo. Tai investicija ne tik į mano, vaikų ar anūkų gyvenimą. Po galais, tai juk bandymas padaryti teigiamus pokyčius ateities kartoms!

Ugdymą matau kaip ilgalaikį procesą, kuriame palaipsniui vaikas įgauna žinių ir įgūdžių. Labai pikta klausyti komentarus mokytojų, mokyklų steigėjų ar kitų ,,specialistų”, kurie vos praėjus trims metams nuo ugdymo šeimoje įstatymo priėmimo mūsų šalyje jau viešai vertina vaikus, ugdomus šeimoje, kaip nesėkmingus. O jų tėvus – nekompetetingus. 

Aš manau, kad akademinius rezultatus galima bus vertinti tik tada, kai ugdymo šeimoje mokymosi formą taikančios šeimos keliaus laikyti valstybinių egzaminų, rinksis aukštąsias mokyklas ir pan. Beje, maža, bet vertingiausia smulkmena ta, kad tėvai ugdo vaikus šeimoje ne tik ,,pažymiui”. Dauguma šeimų orientuotos į vaiko asmenybę, į jo pasaulėžiūros formavimą. Taigi, ugdymas tampa svarbi vaiko auklėjimo dalimi.

Štai kodėl pirmoje klasėje vertinti vaiką dar anksti. Smagu, kai sekasi. Bet argi nėra gerai ir mokėti tvarkytis su klaidomis? Noriu, kad vaikas žinotų, kad mokymasis yra ilgas bėgimas, o ne sprintas, kur ,,iškaliau” tam kartui ir užverčiau tą puslapį. Juk mokytis teks visą gyvenimą.

Savo ugdymo procese bandau atrasti būdų kaip perteikti vaikams visų dalykų sąsajas, jų panaudojimą kasdieniniame gyvenime. Džiaugiuosi, kad atsiranda vadovėlių autorių, bandančių suskaldytus dalykus sujungti į vientisą sistemą. Tiesiog integralaus pasaulio veikimo suvokimas šiandien tampa ,,must” dalyku. Nenoriu, kad vaikai ,,sklęstu” nepažįstamoje ir nevaldomoje erdvėje, nesuvokdami kas dedasi. Tai varo į neviltį, depresiją, beprasmybę. Noriu, kad bent jau sugebėtų susiorientuoti link kur juos ,,vaiko” gamta. 

Aukšti siekiai. Žinau. Bet nepasinaudoti tokia galimybe būtų nedovanotina klaida. 

Taigi, neužsidarau savęs namuose su vaikais nelaiminga, o priešingai – išsilaisvinu save iš dirbtinai suformuotų šablonų ir leidžiu sau būti moterimi, apie kurią dar mokysimės mokyklos vadovėliuose. Kas žino, gal greta išnykusių dinozaurų.

Mes ugdome savo vaikus nuo pat gimimo jau aštunti metai. Na, bet jeigu skaičiuojame tik mokyklinį amžių, tada su sūnumi įveikėme priešmokyklinę ir pirmąją klases, o dabar žengiame į antrą klasę. Savo patirtį ir patalpinome į tokias kategorijas:

Žemiau surinkau dažnai užduodamus klausimus, o atsakymai gimė ne tik mūsų vienų šeimoje.

Ar tėvai privalo turėti pedagoginį išsilavinimą?

Ne. Tik turi žinoti ką ir kodėl tai daro, kitaip yra didelė tikimybė, kad ,,perdegs”. 

Ar vaikas nenukryps nuo programos?

Vaikas mokosi pagal tą pačia ugdymo programą kaip ir vaikai, besimokantys mokykloje. Vienintelis skirtumas tas, kad ugdymas šeimoje leidžia pritaikyti vaikui tinkamą mokymosi būdą ir tempą.  

Tėvai kas dvi savaites pildo ataskaitas (ką vaikas mokėsi, ko išmoko). Du kartus į metus vaikas atlieka žinių patikrinimo testus, dalyvauja konsultacijose su mokytojais. 

Ar vaikas galės lygiavertiškai laikyti egzaminus? 

Taip, jis galės laikyti tuos pačius brandos egzaminus, nes ugdymas šeimoje yra tik kitokia mokymosi forma. Mokslo metų pradžioje yra sudaroma sutartis su pasirinkta mokykla, vaikas įtraukiamas į mokinių sąrašą, gauna moksleivio pažymèjimą. Tik jam nereikia lankyti mokyklos fiziškai (išskyrus atsiskaitymus bei, esant galimybei, dalyvavimą mokyklos renginiuose). 

Ar tėvai neatima iš vaikų laisvės? 

Mokslo metų pradžioje vaikas dalyvauja pokalbyje su psichologe ir yra klausiamas ar nori mokytis šeimoje. Kiek žinau vaikų, kurie lanko mokyklą neklausia ar jie nori mokytis mokykloje. Tad ugdymas šeimoje kaip tik leidžia vaikui pasirinkti iš dviejų vieną.

Ar nebaisu, kad vaikas nemokės bendrauti, juk nebus tarp vaikų?

Socializacija – vienas labiausiai visus jaudinančių klausimų. Mokykla yra tik viena iš socializacijos sričių, sakyčiau, šiai dienai labai pervertinama. 

Šeimoje ugdomi vaikai organizuojasi į grupes ir kartu vykdo projektines veiklas, dalyvauja edukacijose, konkursuose ir pan. Gyvenimas virte verda! Vaikas nėra atskiriamas nuo visuomenės. Jis aktyviai dalyvauja visame šeimos ir draugų gyvenime, pažįsta tikrus procesus, kaip veikia įstaigos, kaip komunikuoja žmonės, savanoriauja ir pan. Suprantama, mokykloje galbūt vaikai socializuojasi be suaugusiojo pastangų, bet klausimas ar ta socializacija visada yra teigiama. 

Nesu tikra, kad šiai dienai mokyklose yra įmanoma suvaldyti egzistuojančias vertybes ir jų įtaką vaikams. Nepaslaptis, kad dažnas vaikas mokykloje patiria didžiulį stresą dėl užgauliojimų ir priekabiavimo. Didžiąją dalį laiko jis turi kovoti už save, savo statusą. Vietoje, kurioje jis turėtų būti saugiausias, vaikas jaučiasi tarsi dziunglėse vienas. Ne visi vaikai tai išgyvena, nors statistika rodo, kad depresijos lygis sparčiai auga.

Ugdymas šeimoje sukuria tėvams galimybes būti aktyviems vaiko aplinkos kūrėjams, apsaugoti juos ir įdiegti tinkamas vertybes.

Padėti jiems suprasti kaip veikia šis pasaulis ir lapsniškai išmokti būti jo dalimi. Juk tai būsima karta.

 

Plačiau apie ugdymą šeimoje rekomenduotume paskaityti Ugdymosi šeimoje asociacijos tinklapyje www.ugdymasseimoje.lt 

Patikima ir išsami informacija.