KALBOS UGDYMAS

Rašiau apie mažųjų kalbos ugdymą, o dabar noriu pasidalinti ką susirinkau ir vyresniems vaikams. Su sūnumi intensyviai dirbame ties keliais garsais, artikuliacija. Kai nesi logopedas, tai nėra lengva suprasti, kuris čia garsas netinkamai tarimas ir kokius pratimus atlikti. Pasikartosiu, bet man labai tiko „Zuikių Olos“ pratimų pateikimas. Radau nemažai informacijos, kuri padėjo pasiruošti medžiagos pratimams ir pačiai.

Užsiėmimai prasideda artikuliacine makšta. Man buvo sunku kaskart parinkti kokią darysime. Tai paruošiau korteles ir dabar pratimus pasirenka vaikai. Yra trys būdai (kad neatsibostų :))):

  • užverčiame korteles ir kiekvienas ištraukiame po vieną kortelę;
  • sakome bet kokį skaičių (kortelės sunumeruotos);
  • traukiame iš dėžutės „rutuliuką“, ant kurio parašytas pratimo pavadinimas.

Artikuliacinės makštos aprašytos skaidrėse: Logopedė Sandra Raugienė

Jau izoliuotą garsą ištariame, bet nenaudojame jo žodžiuose. Tarpinė stotelė – įprotis naudoti garsą skiemenyje. Viena iš idėjų – būgnelis. Ji ne mano, o Logopedė Gintarė. Neturėjome tiek šaukštų tai naudojau maistinės plėvelės tuščią ruloną. Vis dar smagiai treniruojamės (mušame lėti, paskui greičiau, tada bandome mušdami sakyti žodžius, kurie prasideda tokiu skiemeniu). Taigi, treniruojamės garsų suliejimo:

Šios kortelės paruoštos pagal sūnaus kalbos poreikius. Pastebėjau, kad mums sunkiau tariami yra dvibalsiai ir kai kurie mišrieji dvigarsiai (pvz.: ,,laivas” jam greitai kalbant gaunasi ,,lievas” arba „kreida“ gaunasi “krieda“ ir pan.). Kalbėdama su vaiku idėmiai klausau kaip jis taria žodžius ir telefone ar užrašinėja vis pasižymiu. Nesu logopedė, bet praktikuojame tokiu būdų įrašyti į smegenis teisingus variantus :))) Manau vizualiai matyti ir skiemenį, ir žodį, ir paveiksliuką padeda ir skaitymo įgūdžiams.