UGDYMAS ŠEIMOJE: BŪSIMI PRIEŠMOKYKLINIAI METAI

Su visų metų patirtimi keliaujame į naujus metus. Pasikartosiu, kad nesijaučiu pajėgi vesti ugdymo proceso be jokio plano. Bet dabar jau žinau, kad mano siekis Nr. 1 yra padėti vaikui išmokti pačiam kontroliuoti savo mokymosi procesą, atpažinti vidinius polinkius ir išorinius dirgiklius.

Visada kažkaip viduje kirbėjo noras visiškai įsilieti į projektine veikla paremtą mokymasi. Ir ne todėl, kad tai tapo mada, bet todėl, kad tai moko vaiką mąstyti, sukuria nuoseklius mąstymo algoritmus.

Labai daug įkvėpimo gavau knygoje “Project-Based Homeschooling: Mentoring Self-Directed Learners” Lori McWilliam (https://www.amazon.com/Lori-McWilliam-Pickert/e/B008O72WSO/ref=dp_byline_cont_book_1).

Labai užstrigo žodžiai: ,,Norint laikytis vaiko lydimo mokymosi principo, naujas projektas turi gimti tik iš vaiko noro. Nes bet koks mūsų išankstinis temos apgalvojimas nekyla iš vaiko, todėl tai nėra tikras projektas ir nėra vaiko lydimas mokymasis”. Šio principo esmė, kad vaikui dalyvaujant visuomenės gyvenime, stebint gamtą ir pan. natūraliai gimsta klausimai. Tai mes tuos klausimus fiksuojame ir padrąsiname vaiką ieškoti atsakymų. Mes tik patarnaujame su priemonėmis, gal reikalinga kokia fizinė pagalba. Kai vaiko motyvacija prigęsta, mes primename jam koks svarbus yra jo atliekamas darbas. Apie tokį principą ir rašo Lori.

Dar viena knyga, kuri atgivino ir protą, ir sielą tai “The Brave Learner: Finding Everyday Magic in Homeschool, Learning, and Life” Julie Bogart. https://www.amazon.com/Brave-Learner-Everyday-Homeschool-Learning/dp/0143133225#

Joje rašoma daug apie vaiko motyvavimą, jo poreikio mokytis aptarnavimą. Daug įvairių patarimų ir technikų kaip išlaikyti visą procesą ,,magišku”.

NAUJI METAI – NAUJI BANDYMAI

Kadangi man kažkokių gairių visiems metams reikia, tai planą visgi nutariau pasidaryti. Planavau tuos dalykus, kuriuos kaip ir vertins mokykla: kalba, matematika, pažinimas, menai, fizinis aktyvumas. Tai tuos dalykus susidėliojau visiems metams.

NUO KO PRADĖJAU

Kadangi priešmokyklinis ugdymas yra privalomas, šiais metais susitvarkėme dokumentus, kad galėtume ugdyti vaikà šeimoje oficialiai. Čia buvo pradžia, nes tarp dokumentų yra klausimynas tėvams, kuriame buvo privaloma surašyti savo tikslus, siekius ir pan. Šiek tiek apie pirminį procesą aprašiau čia: https://ugdymasirauklejimas.lt/home/ugdymas-seimoje-priesmokyklinukas/

Prieš planuojant, pirmiausia atsispausdinau priešmokyklinio ugdymo programą (https://www.smm.lt/uploads/documents/Priešmokyklinio%20ugdymo%20bendroji%20programa(3).pdf).

Susirašiau kokie yra pagrindiniai reikalavimai ir kas būtų realiai įgyvendinama. Mokykla mano siekius patvirtino, tad valio! Plano tikslas – susirašyti dalykus, kuriuos tikrai turėsime pasiekti, apgalvoti veiklų kryptis (ką galime atlikti su kitais vaikais, o ką šeimoje), sekti procesą, koreguoti ir pan.

Man visai pagelbėjo Oak Meadow siūlomos programos darželinukams ir pirmokams. Pačios programos mokamos, tačiau galima nemokamai parsisiųsti bandomuosius failus, kuriuose matosi visos metų temos, veiklų pavadinimai. Tad matematikai, sveikatai, pažinimui ir kažkiek dailei naudojau Oak Meadow (visų lygių nemokami ir gana išsamūs pavyzdžiai https://www.oakmeadow.com/elementary-k-4/). Šios programos remiasi Valdorfo filosofija, aš jos netaikau davo ugdyme, bet man tikrai buvo naudinga pamatyti apimtį dalykų, kuriuos moko darželyje ar pirmoje klasėje.

Sportui radau knygą “Early Elementary Children Moving and Learning: A Physical Education Curriculum” Rae Pica. Ten nemažai paprastų, bet visai smagių pratimų.

Skaitymui bei rašymui planuoju daryti tokį bloką (tris kartai per savaitę) pagal: Writing without tears programą, Making stories with young children (knyga), papildomi žaidimai kalbai, foneminei klausai bei artikuliacijai (logipedo reikalai 🙂 )

Apie writing without tears rašiau jau:

  • įkvėpti Writing without tears: https://ugdymasirauklejimas.lt/home/ikvepti-writing-without-tears/
  • Įkvėpti Writing without tears 2: https://ugdymasirauklejimas.lt/home/ikvepti-writing-without-tears-2/

Mokysimes ir kurti istorijas, tai gera sir kalbos ir mąstymo, ir komunikavimo ugdymo būdas. Naudosime knygą “Creating stories with children” Andrew Wright.

Menui (dailei) turiu paruošusi dviejų tipų pamokas: teminė (labiau per meno istoriją su praktine užduotimi) ir laisva, ekperimentinė (tęsti pažintį su technikomis, įjungti nerimą, audimą, darbą su medźiu ir pan.). Dar tik pradėjau skaityti knygą “ Teaching art to young children” Rob Barnes, bet manau rasiu tikrai dar daugiau informacijos kaip metodiškai judėti.

Muzikai atradau labai fainas korteles – Knyga “Muzika. Vaizdinė ugdomoji priemonė”. Tai aš prie jų ir prisirišau. Papildomai įsigyjau knygelę apie grojimo dūdelė pradmenis . Dar nepabigėme ir Hoffman pianino pamokų. Bet čia – jokios prievartos, tik per žaidimą!

Mokykla rekomendavo įsigyti vadovėlius ,,Katino dienos”, tad bandysime pasinaudoti ir šiuo šaltiniu.

Turbūt kyla klausimas ,,Tai kur čia tas vaiko lydimas mokymasis”?

Tiesą pasakius, tik ant popieriaus atrodo daug, nes tai visiems metams. Bet iš patirties žinau ir girdžiu kitas šeimas patvirtinant, kad kasdieninės užduotys su mažaisiais atliekamos per valandą ar ilgiausiai dvi. Ne ilgiau. Tai laiko žaisti, pažinti, tyrinėti ir kurti projetus sočiai! Labai tikiuosi, kad su metais tapsime drąsesni, sulauksime daugiau palaikymo ir prisidėsime prie geros ugdymosi šeimoje patirties kūrimo!

O šiems metams suplanavau tik pagrindinius dalykus, kuriuos deklaravome mokyklai, kad sieksime įgyvendinti, tad viskas užfiksuota, kad jų nepamirštume ir aš jausčiausi ramiau. Nors nesu tikra, kad taip griežtai seksime planą kasdien. Tai labiau gairės savaitės ar kelių savaičių pasiekimams. Paprastai daug dalykų apsijjngia į vieną ar kitą projektą. Nors berniukams pagal jų prigimtį reikalingi konkretūs rėmai.

Dar turiu idėjų kaip organizuoti visą procesą (dienotvarkė ir pan.), kaip perorganizuoti vaikų kambarį ir kitas zonas. Bet apie tai jau vėliau!