Jau ruduo į pabaigą ir savotiškai laikas pasižiūrėti ką jau išmokome. Ir supratau įdomų dalyką, kad dauguma įgautų žinių, įgūdžių buvo įgytą visai ne užzsiėmimų metu, o tiesiog kartu gyvenent su vaikais. Skaitydavau knygas apie ugdymą šeimoje ir galvodavau kaip pavyksta visą mokymosi procesą paversti į gyvenimą. O dabar, kai pati matau mūsų darbo rezultataus, labai džiaugiuosi, kad vaikai turi tai, ko niekur nenusipirksi – NORĄ SUŽINOTI, IŠBANDYTI, PASIDALINTI. Ir visa paslaptis, mano akimis, yra tai, kad vaikai nuo pat pirmųjų dienų girdėjo mane kalbant apie viską. Nuo paprastų dalykų, kaip „Čia yra šaukštas, jį naudojame valgyti skystą maistą. Čia yra parkas, pilnas medžių, takelių, žmonės mėgsta ateiti čia atsipalaiduoti. Vaikai yra mano palydovai nuo apsipirkimo, vizito banke ar pas gydytojus iki partnerių namų ruošos darbuose. Tik daug metų informacija sklido iš manęs viena kryptimi, nemačiau jokio atsako. O pastaraisiais metais vaikuose įrašyti dalykai ėmė ir atsivėrė! Bet apie tai gal vėliau 🙂 Tai ką norėjau pasakyti, kad labai svarbu formuoti vaikams įgūdžius nuo pat pradžių.
KALBA
Šiomis savaitėmis papildomai jokių priemonių neįvedžiau, nors pasiruošiau ir skiemenų korteles, ir žodžių žaidimų, bet sūnus panoro skaityti knygas! Tai negalėjau ignoruoti tokio noro, tad parsinešėme knygelių iš bibliotekos. Tai dvi knygos iš serijos ,,Skaitau pats”. Smagu, kai vaikas jaučia džiaugsmą jungdamas žodžius.
Papildomos knygelės, kuriomis papildėme savo knygų lentyną iš bibliotekos:
Tęsėme pamokas apie istorijų kūrimą ir labai džiaugiuosi, kad tiek istorijos, tiek žaidimai tapo tikrai įdomesni. Atsirado problematika, jos sprendimai.
ISTORIJŲ KŪRIMAS SU VAIKAIS | PENKTOJI PAMOKA
MATEMATIKA
Naudojame dvi priemones: numicon (splvotos plokštelės ir užduočių lapai) ir Froebel gifts (mediniai kubikai). Orientavomės į skaičių sekas (laiptai), kiekius ir sudėtį bei atimtį.
Seka pridedant po vieną Skaičiuojame kiek viso langelių nupiešta Kuriame seką pagal savo skaičiavimus Dar viena 3D seka (skaičiuojant kiek panaudota kubikų)
Dar vienas pratimas:
SKAIČIAI | KIEKIAI | ATIMTIS
MOKSLAS. PASAULIO PAŽINIMAS
Šių savaičių temos buvo susijusios su gyvaja gamta. Tad, atradę nepakartojamus paukčių šedevrus medžiuose, bandėme sukurti savas kopijas (gaminome lizdą). Miške rinkome įvairius mėginius ir vėliau tyrinėjome skaitmeniniu mikroskopu. Sūnus gamino nuotraukas ir surengė savo mini parodą namuose. Apsilankėme ,,Žvėrinčiuje” (netoli Telšių) ir ieškojome laukinių žvėrių. Pavyko pamatyti lokį, elnius, apuoką, lūšį, stumbrus. Beje tarp laukinių skumbrų buvo ir atveštas iš rekonstruojamo Kauno zoologijos sodo, tad net vaikai pastebėjo skirtumą tarp laisviau miškuose besiganančių ir aptvare užaugusių žvėrių. Visai kitoks elgesys ir pan. Gera patirtis.
Apžvalgos takai tarp aptvarų Stumbrai Stebi lūšį medyje Kieno tai pėdsakai? Pasisekė pamatyti, nes teritoija tikrai didelė. Prisėsti ir Pailsėti 🙂 Ilgas kelias tarp aptvarų
LIZDAS
GAMTOS PAŽINIMAS IŠ ARČIAU
ŽMOGUS. SVEIKATA. EMOCINIS INTELEKTAS
Stengiuosi gyvenime aktualias temas paliesti ir kartu aptarti. Žinoma, daug dalykų mokomės tiesiog gyvendami ir veikdami kartu, tačiau kartais reikia ir atskiro prisėdimo. Kalbėjome apie mitybą (klasikinė maisto piramidė, kokie yra vaikų poreikiai ir ar jie labai skiriasi nuo sveikų pasirinkimų). Nustebau sužinojusi, kad yra produktų, kurie patinka vaikams, o aš apie juos net nežinojau. Buvo smagu pažinti juos ir atitinkamai keisti šeimos racioną. Atsirado įprotis kaskart valgant aptarti ką valgome, iš kurios piramidės dalies, ar patiekalas turi baltymų, riebalų, angliavandenių ir vitaminų. Turbūt aiškiausias pavyzdys – sumuštniai. Duona – agliavandeniai, sviestas – riebalai, mesytė – baltymai, o salotos, pomidoras ar agurkas – vitaminai. Esmė buvo ne išmokyti pavadinimus, bet suprasti, kad maistas turi būti įvairus jeigu norime augti sveiki ir laimingi.
SVEIKA MITYBA
O kaip mityba be vandens! Atlikome tyrimą apie vandens kokybę:
ŠVARUS GERIAMAS VANDUO
Maistas svarbus, vanduo svarbus, o kas dar svarbu sveikam kūnui palaikyti? Judėjimas. Pratimams sekame knygą “Moving and learning” Rae Pica. Knygoje kartu au pratimais naudojama ir muzika, tad atradau nemokamą grojaraštį (ties puslapio viduriu yra nuoroda parsisiųsti zip failą: https://www.redleafpress.org/Early-Elementary-Children-Moving-Learning-A-Physical-Education-Curriculum-P1067.aspx
https://www.redleafpress.org/Early-Elementary-Children-Moving-Learning-A-Physical-Education-Curriculum-P1067.aspx
Vieną žaidimą pavyko užfiksuoti:
ŽAIDIMAS ,,JUDĖJIMAS ERDVĖJE”
KŪRYBA | MENAI
Daug laiko sūnus kuria savo piešinius jį dominančiomis temomis, bet pavyksta ir man įsiterpti su naujovėmis 🙂 Pradėjome nuo paprasto dalyko – popieriaus ir akmens. Ar įmanoma jų sąveika? O jei pridėsime medžio ir siūlų?
POPIERIUS | ŽIRKLĖS | AKMUO
Toliau tęsėme… koliažas, mozaika, gipsas, pynimas, siuvimas. Tiek pavyko įveikti 🙂
GIPSAS | VIELA | AUDINYS
PUPELIŲ MAIŠELIAI
MOZAIKA
LAPĖS MIŠKE
PAPILDOMA INFORMACIJA
PLANAVIMAS
Nekart rašiau, kad turėjau visų dalykų planą metams ir pagal jį (plius minus) žygiuojame kas savaitę.
Norisi parašyti kaip tai vyksta praktiškai. Pirmiausia man pagelbėja tušti planavimo šablonai, susirašau juose ką veiksime šią savaitę, pasikabinu matomoje vietoje ir savaitės bėgyje stebiu kaip mums sekasi. Kartais ne viską įgyvendiname arba darome visai kitokias veiklas, bet man padeda matyti, kad pavyzdžiui kūrybai turiu tris variantus, muzikai – vieną idėją ir pan. Kadangi visi dalykai persipina, o ir vaiko polinkis į vieną ar kitą pusę lemia eigą, tai planą koreguoju, bet pagrindinius dalykus vistiek išlaikome (labiau akademinius).
Taigi, prisėdu sekmadienį prie savo šabloniukų ir iš eilės pasižiūriu kokias temas darysim. Su mokykla sutarėme, kad mokysimės pagal ,,Katino dienos” vadovėlius, tai šips užduotys man prioritetas. Perverčiu būsimas temas ir apjungiu su mano planuojamomis iš Oak Meadow planų. Kartais labai organiškai jos papildo viena kitą. Tai šios priemonės dažniausiai padengia kalbą, socialogiją, gamtos pažinimą ir matematiką.
Menams, jeigu kyla mums minčių, atliekame taip pat prisiderindami prie temų. Bet kartais tiesiog gimsta naujos idėjos, technikos ir pan.
Muzikai mes toliau sekame vaizdines korteles (,,Muzika. Vaizdinė ugdomoji priemonė“), laisvai improvizuojame turimais instrumentais, bandome pažinti gamos skambesį (aukštėjančias ir žemėjančias natas).
Judesiui jau rašiau, kad nudoju knygą “moving and learning”. Tiesiog iš pateiktų pratimų susidarau pamokos planą.
Beplanuojant kartais matau aiškią viziją kokia maždaug bus mūsų savaitė, o kartais visai nėra idėjų. Tada vakare prieš miegą naršau “pinterest” ir išsisaugoju idėjas pagal temas. Svarbiausia – ieškau kas sužadintų klausimus, jausmus, naujus potyrius. Manęs greitos ir tik dėl smagumo veiklos nedomina. Nenoriu greitai užpildyti vaikų, o siekiu, kad jie patys stebėtų save ir mokytųsi užsipildyti iš proceso, ieškojimo, pastangų ir tik tada rezultato. Po kol kas puikiai sekasi! Paaugsim – pamatysim 🙂 Jeigu jums tinka mokymosi dalykai, galite atsispausdinti mūsų ŠABLONUS.