APLINKA VAIKAMS | Youtube

Yra toks bet posakis: ,,Nori užauginti beždžioniuką, nieko nedaryk, leisk vaikui pačiam rinkis viską, jeigu nori užauginti žmogų – nuolat rink tinkamą aplinką, kuri formuos tavo vaiką”.

Aplinka – tai tėvai, kiti vaikai, žmonės gatvėje, knygos, animacijos, filmai, muzika ir t.t. Ne viskas, kas skirta vaikams yra jiems tinkama. Ne viskas, kas patinka vaikams įtakoja juos teigiamai. Tad, jeigu renkuosi antrąjį variantą – užauginti žmogų – tai pats laikmetis reikalauja iš manęs sąmomingumo, neleidžia atsipalaiduoti ir verčia būti budriai.

Yra toks vienas iš lavinimo pratimų ,,pakartok ką matai”, kai vaikas turi pakartoti užduočių kortelėje parodytą objektų seką, spalvas, dydžius ir pan. Jie mato šabloną ir jį kartoja. Tai jie tarsi šiame pratime gyvena nuolatos, jie nuolatos smegenyse generuoja informaciją ir kuria elgesio šablonus iš to ką mato.

Mokslininkai kalba, kad, iš vienos pusės, žmogus gimsta su įgimtais genais, kurie jau nulemia kas jis bus, o iš kitos pusės, aplinka formuoja jo asmenybę, padeda jai greičiau vystytis, pažinti save, tobulėti ir pasiekti visiško savęs realizavimo.

Jaučiu, kad mano pareiga kiek įmanoma labiau filtruoti aplinkas, į kurias patenka mano vaikai. Ne visada galiu tai nulemti, bet kur galiu – aš turiu tai daryti. Vaikai ankstyvame amžiuje neturiu apsauginio lauko, neatlieka analizės ,,tai man tinkama aplinka ar ne”, todėl visa tai tėvų rankose.

Neseniai iš vienos pažįstamos pajutau, kad jos požiūriu “youtube” = blogis. Ir tikrai jai pritariu, kad ,,paleidus” vaiką vieną į tą erdvę… baisu kas gali nutikti. Bet iš kitos pusės, jeigu tai panaudoti kaip įrankį, savo tikslams pasiekti, tada tai gan gera nemokama priemonė. Bet čia turiu dalyvauti kartu ir kontroliuoti procesą.

Kaip tai darau iki šiol?

Kaip ir visur, svarbiausia – pasiruošimas.

Youtube galima sukurti grojaraštį, surinkti į jį norimą medžiagą, grojaraštyje video pasileidžia vienas paskui kitą (automatinis grojimas);

Galima norimą animaciją parsisiųsti ir sukelti į savo įrenginį (tai apsaugoja nuo klaidžiojimo internete bei youtube turinio);

Youtube dabar teikia paslaugą “youtube kids”, nemėginau, nes ne visas vaikams skirtas turinys yra jiems tinkamas, bet galbūt atrinkus norimą turinį geras įrankis (jeigu nerodo reklamu);

Paleidžiant animaciją reikia pažiūrėti ar tai pilna serija ar COMPILATION. Pavyzdžiui, žinau kad ,,Caillou” yra vaikams tinkama animacija, bet, kai pasileidžia “compilation”, ji tampa netinkama. Kodėl? Nes vienas epizodas būna suklijuotas iš daug atskirų serijų, nėra siužeto, nėra pilno veiksmo, logiškos sekos, nutrūksta prieš pat kulminaciją ir pasileidžia ištrauka iš kitos serijos. Nežinau kokiu tikslu jie kuriami, bet ,,šokinėjantis” siužetas tikrai stabdo logiško situacijų suvokimo tobulėjimą;

Būna, kad atveriame “youtube” langą ir tada pradedame derybas ką žiūrėsime. Vaikai mato – vaikai nori. Ir tai dažniausiai kas labai spalvota, neįprasta netgi draudžiama. Geriau to išvengti ir prieš pasirenkant ką žiūrėsime susitarti. Mes atsispausdinome visų žiūrimų (mano cenzūruotų) animacijų afišas ir kaskart iš jų renkamės. Jeigu du pešasi ir nesutaria, tada nusprendžia trečias (ir ne visada mama 😂);

Socialiniai tinklai – tai mūsų asmeninis socialinis burbulas, kuriame mus pasiekia tai, kas mus domina. Tinklų algoritmas jautriai reaguoja į tai, ką mes pasirenkame, ką blokuojame ir pan. Tad skiriu nemažai dėmesio ir cenzūrai 😁 kartais einu iš eilės ir viską, kas netinkama slepiu, blokuoju, spaudžiu ,,nerekomenduoju”, kad kuo mažiau šlamšto atsirastu mano sraute. Kartais kažką bežiūrint matau, kad lango apačioje jau kyšo kažkas netinkamo, tad išjungiu. Yra tekę net suvaidinti, kad neva pačiame kompiuteryje kažką paspaudžiau 🙈😂.

Taip pat nustatymuose yra mygtukas ,,safe mode”, tada vaikams netinkamas turinys nerodomas. Ne 100% apsauga, bet jau mažiau darbo tėvams.

Dar vienas atradimas – reklamų blokavimas pačio įrenginio nustatymuose arba antivirusinėje programoje. Jau nepamenu kada mačiau tas 10 ar 5 sekundžių reklamas vos ne kas 3 minutes 🙈😊.

Būna atvejų, kai vaikai vat ima, ir pamato kažką, ko nenorėčiau, kad matytų 😂. Nekalbu apie tas bjaurybes, kur pjausto lėlių galvas, meta į klozetą ir spjaudosi š… tokių jau seniai mūsų akiratyje nėra. Bet būna kartais koks agresyvus turinys arba per daug fantastiškas, tada pastebėjau, kad geriausiai suveikiantis variantas – neskubėti išjungti, žiūrėti kartu, paskui aptarti, palyginti kaip tas filmukas įtakojo, kokius norus sužadino (teigiamus, neigiamus). Juk svarbiausi išlikti draugais, o vaikams draugų nuomonė svarbi. Būna, kad kartais iš viso nekomentuoju nieko, tiesiog po peržiūros paslėpiu visus tokius video, o kelių dienu bėgyje grįžtame prie savo atrinkto turinio ir daugiau nekalbame apie tai ką matėm.

Sūnui 5, tai su juo jau kalbame apie reklamos įtaką, kodėl ne viską žiūrime, kodėl sakome, kad ,,nesąmonė” ☺️🤭.

Neapsaugosime nuo visko, bet kol vaikai maži, jautrūs ir atviri viskam, tai mano įsipareigojimas juos apsaugoti ir kartu juose kurti pasaulyje egzistuojančių dalykų vertinimo sistemą, kad kai jie paaugs, jau sugebėtų suvokti aplikos poveikį jiems ir nesirinkti to, kas jiems pakenks, o vertintų tai, kas juos augina. Aš tai laikau sąmoningumu.

Buvau paskelbusi cenzūruotos animacijos vaikams sąrašą: https://ugdymasirauklejimas.lt/home/animacija-vaikams/