KŪRYBINIS RAŠYMAS: ATRAKINTI VAIZDUOTĘ

Noriu pasidalinti serija trumpų pratimų, kuriuos atlikome su vaikais.

Tikiu, kad kūrybinis rašymas tampa svarbia vaiko gyvenimo dalimi. Gebėjimas dėstyti mintis, įkvėpti, kurti, aprašyti, mąstyti laisvai – tai labai vertingos savybės, kurias reikia ugdyti.

Mokantis lietuvių kalbos, noriu vis labiau integruoti ją į kitas veiklas. Jau nuo mažų dienų žaidimo forma kūrėme istorijas. Vaikai žaidė, o man tai buvo portalas į vaikų vidinį pasaulį.

Kūrybinis rašymas yra puikus būdas vaikams išreikšti savo vaizduotę, lavinti kalbos įgūdžius ir ugdyti gebėjimą mąstyti kūrybiškai. Mokant vaikus kūrybinio rašymo, svarbu skatinti juos eksperimentuoti su istorijomis, veikėjais ir pasauliais, kuriuos jie gali sukurti. Tai padeda vaikams ne tik geriau suprasti rašymo technikas, bet ir stiprina jų pasitikėjimą savimi, nes jie mokosi, kad nėra „teisingų“ ar „neteisingų“ atsakymų, tik beribė vaizduotė ir galimybė kurti kažką unikalus.

Čia nėra gramatikos pamoka, netaisome klaidų, nesikabinėjame prie idėjos, siužeto ar stiliaus. Aš pati sau fiksuoju, kur vaikas dažnai klysta ir kitose pamokose parenku užduotis. Bet tik ne per kūrybinio rašymo užsiėmimus!

Taigi, rašyti reikia dažnai.. geriausia kasdien atlikti po pratimą 🙂 taip atsiranda įprotis. Man pačiai labai padeda knygoje ,,Kaip ugdyti vaikų kūrybiškumą” pateikta užtuotis – pratimas ,,Trys puslapiai”. Atsikėlus ryte siūloma parašyti tris puslapius bet ko, kas tik šauna į galvą. Kadangi man rašant vis kažkuris vaikas sukiojasi šalia, tai pasiūliau atlikti pratimus drauge. Tai ir savo tris puslapius prirašau, ir su vaikais papildomai užduotis atliekame.

Beje, šie pratimai skirti įjungti kūrybinį mąstymą, atsipalaiduoti, todėl nereikėtų versti kurti logiškai, apgalvotai. Gerai kartais ir laiką nustatyti, kad vaikas tarsi ,,išspautų” pirmas mintis. Po kelių pratimų tikrai ,,pramuša” ir tada galima vystyti kažką, turinčio siužetą ir pan.

Mano sūnus labai realistas, maniau, kad jam gal nepatiks tokie kvali ir nelogiški klausimai. Bet klydau. Tai buvo pagalva įdarbinti vaizduotę kitame lygyje negu mąsto įprastai. Jam patiko.

Sakinių dėlionė

Duodu vaikui kelis nesusijusius sakinius ir paprašau sujungti juos į istoriją. Pavyzdžiui, sakiniai gali būti: „Katinas pamatė kažką keisto.“ ir „Dangus tapo rožinis.“ Vaikas turi sukurti istoriją, paaiškinančią šiuos įvykius.

1. **Voverė staiga pradingo medžio drevėje.**

2. **Upė pradėjo tekėti atgal.**

3. **Lietus buvo saldaus kvapo.**

4. **Vėjas atnešė seną skrybėlę iš niekur.**

5. **Kalnas pradėjo drebėti kaip drebučiai.**

6. **Namas ėmė plūduriuoti ore.**

7. **Katinas pamatė kažką keisto.**

8. **Dangus tapo rožinis.**

9. **Automobilis staiga virto dideliu vėžliu.**

10. **Gėlės pradėjo kalbėtis viena su kita.**

11. **Miške pasigirdo paslaptingas varpų skambėjimas.**

12. **Ant stalo atsirado milžiniškas pyragas.**

13. **Mažos žuvys pradėjo šokinėti iš vandens ir skraidyti.**

14. **Visos knygos ėmė skristi aplink kambarį.**

15. **Šešėliai ant sienų pradėjo judėti kaip gyvi.**

16. **Senos durys netikėtai atsidarė pačios.**

17. **Saulė dingo vidury dienos, bet mėnulis nepasirodė.**

18. **Paukštis nešė laišką, kuris švietė mėlyna spalva.**

19. **Šunys pradėjo dainuoti.**

20. **Sienos ėmė keisti savo spalvą kiekvieną minutę.**

Smalsumo dėžutė

Užrašau ant mažų popieriaus lapelių smalsius klausimus (pvz., „Kodėl medžiai yra žali?“, „Kas būtų, jei snigtų spalvoti sniego dribsniai?“) ir sudedu juos į dėžutę. Kiekvieną dieną vaikas gali ištraukti vieną klausimą ir trumpai apie tai parašyti. Pavyzdžiai:

Kodėl dangus kartais būna oranžinis per saulėlydį?

Kas būtų, jei medžiai galėtų vaikščioti?

Kodėl paukščiai nekrenta nuo šakų, kai miega?

Kas nutiktų, jei visą dieną būtų naktis?

Kaip atrodytų pasaulis, jei visi žmonės mokėtų skraidyti?

Kodėl žmonės turi sapnus?

Kas būtų, jei kiekvienas žmogus turėtų savo asmeninį drakoną?

Kodėl upės teka, o ežerai lieka vietoje?

Kas nutiktų, jei namai galėtų kalbėti?

Kodėl katės mėgsta miegoti visą dieną?

Kas būtų, jei kiekvieną rytą atsibustum vis kitoje šalyje?

Kodėl žvaigždės nematome dienos metu?

Kas būtų, jei kiekvienas žmogus turėtų nematomumo supergalią?

Kodėl ledai ištirpsta greičiau nei šokoladas?

Kas nutiktų, jei gėlės galėtų dainuoti?

Kodėl žmonės negali kvėpuoti po vandeniu kaip žuvys?

Kas būtų, jei mėnulis staiga pasikeistų į milžinišką sūrio rutulį?

Kodėl drugeliai yra tokie spalvoti?

Kas nutiktų, jei namuose būtų visada vasara, o lauke – žiema?

Kodėl jūra kartais atrodo žalia, o kartais mėlyna?

Dukra dar nemoka rašyti, todėl ji piešia ir pasakoja žodžiu

Žodžių asociacijos

Pasakau vaikui vieną žodį (pvz., „jūra“) ir paprašau, kad jis greitai parašytų 3-5 žodžius, kurie jam asocijuojasi su tuo žodžiu. Iš šių žodžių vėliau galima sukurti sakinį arba mini istoriją.

Atsakyk

Paprašau vaiko pasirinkti skaičių nuo 1 iki 15. Tada atitinkamai perskaitau situaciją/ klausimą, kurį vaikas turi trumpai aprašyti.

1. **Jeigu gyvūnai galėtų kalbėti, kokią paslaptį tau papasakotų tavo augintinis (ar mėgstamiausias gyvūnas)?**

2. **Parašyk istoriją apie superherojų, kurio vienintelė galia yra priversti visus juoktis be sustojimo. Kaip jis išgelbsti dieną?**

3. **Vieną rytą pabundi ir supranti, kad esi nematomas. Ką darai pirmiausia?**

4. **Po savo lova atrandi portalą, vedantį į pasaulį, kuriame viskas pagaminta iš saldainių. Kas vyksta toliau?**

5. **Parašyk apie vienos dienos nuotykius musės, esančios ant sienos picerijoje. Ką ji mato ir girdi?**

6. **Esi pakviestas į vakarėlį, kur visi svečiai yra tavo mėgstamų knygų veikėjai. Su kuo kalbiesi ir ką jie tau sako?**

7. **Tavo mėgstamiausias žaislas atgyja ir nori leistis su tavimi į nuotykį. Kur jūs einate ir ką darote?**

8. **Netikėtai susitrauki iki vabzdžio dydžio vienai dienai. Aprašyk savo nuotykį žolėje.**

9. **Kaskart, kai nusičiaudi, atsiduri atsitiktinėje pasaulio vietoje. Kur pateksi?**

10. **Įsivaizduok, kad esi detektyvas ir turi išspręsti pradingusio namų darbo paslaptį. Kokius keistus įkalčius randi?**

11. **Būrelyje pasirodo drakonas ir paprašo tapti tavo nauju mokytoju. Kas vyksta per pirmąją pamoką?**

12. **Randi lagaminą, pilną paslaptingų daiktų. Aprašyk, kas jie tokie ir kaip juos panaudoji.**

13. **Mėnulis staiga pradeda su tavimi kalbėti. Ką jis sako ir kokį patarimą tau duoda?**

14. **Vieną dieną viskas, ką paliečiate, virsta burbulais. Parašyk, kaip bandai išspręsti šią problemą.**

15. **Pabundi ir supranti, kad supranti visų gyvūnų kalbas. Su kuo pirmiausia pasikalbi ir apie ką?**

Kas tavo kišenėje?

Paprašau vaiko ištraukti vieną daiktą iš kišenės ir aprašyti kaip jis atsidūrė pas jį. Galima aprašyti kaip tas daiktas buvo pagamintas, kokį, kelią turėjo nukeliauti, kad pasiektų jį ir pan.


Pradžiai turėtų pakakti pralaužti ledus!

Rašau ir aš 🙂