KŪRYBINIS RAŠYMAS SU VAIKAIS | ATRAKINTI VAIZDUOTĘ 2

Tęsiame savo seriją apie kūrybinį rašymą. Jeigu dar neskaitėte įrašo apie mūsų atrastus būdus išlaisvinti mintis, rekomenduoju pradėti nuo ten:

KŪRYBINIS RAŠYMAS: ATRAKINTI VAIZDUOTĘ

O šiame įraše tiesiog noriu pasidalinti dar viena serija pratimų, kuriuos galite panaudoti kasdien. Tai, kartojame tam tikru dažniu, kuria tam tikras jungtis smegenyse ir su laiku tai tampa visiškai natūrali rutinos dalimi. Aš to ir siekiu, nes tikiu, kad kūrybinis rašymas naudingas ne tik, tiems kurie mėgsta literatūra, bet ir tiems, kuriems reikės rašyti laiškus, bendrauti su žmonėmis, dėstyti savo idėjas ir pan.

Taigi, serija pratimų, kuriais pradedame dieną:

ŽODŽIŲ DĖŽUTĖ

Duodu vaikui tris skirtingus žodžius (pvz., „drakonas“, „obuolys“, „kelionė“). Užduotis – parašyti kelias sakinius, kur šie žodžiai būtų panaudoti. Galima sukurti trumpą istoriją arba vieną sakinį, kuriame jie visi būtų panaudoti.

1. Drakonas

2. Obuolys

3. Kelionė

4. Lėktuvas

5. Sniegas

6. Pyragas

7. Paveikslas

8. Miestas

9. Šuo

10. Upė

11. Žvaigždės

12. Kepurė

13. Raketa

14. Smėlis

15. Akiniai

16. Morka

17. Laivas

18. Kalnas

19. Skėtis

20. Paukštis

21. Piratų laivas

22. Robotas

23. Dviračiai

24. Pilis

25. Lėkštė

26. Veidrodis

27. Šokoladas

28. Žaidimas

29. Medis

30. Laikrodis


Jeigu būčiau…

Pasiūlau naują scenarijų su pradžia „Jeigu būčiau…“. Pavyzdžiui: „Jeigu būčiau paukštis, aš…“ arba „Jeigu būčiau milžinas, mano diena prasidėtų…“. Vaikas turėtų užbaigti sakinį ar parašyti trumpą istoriją apie tai. Keletas variantų pradžiai:

1. Jeigu būčiau superherojus, mano supergalia būtų…

2. Jeigu būčiau nematomas vienai dienai, aš…

3. Jeigu būčiau milžinas, mano diena prasidėtų…

4. Jeigu būčiau vandenyno gyvūnas, plaukčiau į…

5. Jeigu būčiau magiškas medis, aš…

6. Jeigu būčiau laiko keliautojas, nukeliaučiau į…

7. Jeigu būčiau robotas, mano mėgstamiausia veikla būtų…

8. Jeigu būčiau kosmonautas, pirmiausia aplankyčiau…

9. Jeigu būčiau paukštis, aš…

10. Jeigu būčiau debesėlis, klajodamas po dangų pamatyčiau…


3 sakinių istorija

Paprašau vaiko sukurti istoriją iš tik 3 sakinių. Pirmas sakinys – įžanga (kas, kur, kada), antras – problema, trečias – sprendimas. Tai padeda susikoncentruoti į paprastą siužetą ir lavina struktūrinį mąstymą. Kartais tą pačią užduotį atliekame piešiniais, kartai, kaip šiandien, su pirštų lėlytėmis. Struktūra lieka ta pati, bet vaikui atrodo, jog tai vis kitas pratimas, nes gali papasakoti vis kitą istoriją.


Mano diena 3 žodžiais

Vaikas turi parašyti apie savo dieną tik 3 žodžiais. Tai gali būti nuotaikos aprašymas, įvykiai ar jausmai. Šis pratimas padeda mokytis sutelkti mintis ir išsirinkti svarbiausius dalykus. Kartais nebūna minčių, tad pasiūlau vaikui pradėti sakinį: ,,Nežinau, ką rašyti, bet turiu rašyti..” 🙂 Patikėkite, dažnu atveju atsiranda minčių, o jeigu ir ne – tos dienos prisėdimas prie rašymo užsiskaito 🙂 Įprotis formuojasi.


Vieno sakinio stebuklas

Kartais neduodu vaikui jokių užuominų, jokių paruoštukų, tiesiog prašau parašyti po vieną sakinį kuo įdomiau ir už mūsų realybės ribų. Pavyzdžiui: „Šiandien mėnulis atrodė kaip didelis pyragas, o žvaigždės – jo pabarstukai“. Tai skatina kūrybingai mąstyti be ilgų tekstų. Bet mano vaikams tai suveikia skirtingai. Sūnus – visiškas realistas, o dukra – svajotoja. Todėl labai įdomių variantų išgirstu.


Vaizduotės nuotrauka

Pagal situaciją, kartais užduotis pateikiu paveikslėlių pagalba. Parodau vaikui įdomią nuotrauką (randu internete ar knygose) ir paprašau, kad jis sugalvotų istoriją, kas vyksta toje nuotraukoje. Tai gali būti trumpos mintys arba ilgesnė pasakojimo pradžia.

Kiekvienas pasirenkame vieną ir rašome laisvai, kas tik šauna į galvą:


Apie ką bus knyga?

Tai ne visai kūrybinio rašymo dalis, bet dukra dar rašyti nemoka, todėl ji visas užduotis atlieka arba žodžiu arba piešia.

Tad visada, kai parsinešame naujų knygų, parodau viršelį ir paklausiu: ,,Kaip manai, apie ką ši knyga? (šis klausimas gan abstraktus, tad patikslinu) Kaip manai, kas yra pagrindinis veikėjas ar veikėjai? Kur jis gyvena? Kas jam patinka? Kaip manai, kas jam nutiks?”. Po visų vaiko ir mano spėlionių – imame skaityti knygą. Tai ne tik ugdo kalbą, logiką, bet ir kaskart užmeta po vieną ar net du ryšio kabliukus! Kas yra mums svarbiausia.


Iš asmeninės patirties:

  • Kai vaikas rašo, rašykite kartu. Neįsivaizduojate kaip ši bendra veikla tampa šeimos ritualu, kurio vaikai laukia ir kasdien noriai dalyvauja.
  • Kūrybinis rašymas neturi virsti pamoka. Jeigu vaikas šiandien jaučiasi neturįs energijos rašyti arba jau rašė labai daug – tai neturi susdabdyti jo nuo kūrybinio mąstymo pratimų. Naudokite teatro elementus, pasakojimo meną, pieškite.
  • Kad ir kaip atrodytų, jog vaikas savyje turi neišsemiamų idėjų, bet tos idėjos jame gimsta aplinkos pagalba. Tad norint ugdyti kūrybinį rašymą, reikia mokyti vaiką ir stebėti aplinką, fiksuoti kas vyksta aplinkui; kartu žiūrėti įdomią medžiagą (dokumentiką, filmus, pažintinę medžiagą); padeda knygos: nuo paveikslėlių knygų vartymo iki tekstų skaitymo. Vaikai visada naudojasi ir bando atkartoti tai, ką neseniai matė, jautė, sužinojo. Aplinkos parinkimas ir formavimas – numeris vienas 🙂

Na, tai šiandien ir sustosiu. Tikiuosi, kad pakankamai aiškiai išdėsčiau mintis 🙂 Visada galite kreiptis į iMAMI asmenine žinute facebook, instagram paskyrose.

Laisvų minčių ir šiltų akimirkų kartu!