MOKOMĖS SKAITYTI | PRAKTINIAI PATARIMAI 

Su vaikais skaitymo procesą organizuoju metodiškai, kombinuojant Montessori ir C. Mason principus. 

Kas mane seka ne pirmus metus, spèju, jau pažįsta mano stilių: mokantis mane domina ne tik galutinis rezultatas, bet pats procesas turi formuoti švarų, aiškų suvokimą ką, kodėl darome. Švarios turi būti ir priemonės, turiu omenyje koncentruotos, be išorinių dirgiklių (margumynų, bereikalingų detalių, ką randu daugumoje vadovėlių..). Tinkamas pateikimas ir mokymasis formuoja vaiko asmenybę. Man tai prioritetas.

Tad kalbant apie mokymasi skaityti… Nemažai gerų atsiliepimų girdèjau apie ,,Labas, raide” mokymosi knygas. Taip pat logopedė rekomendavo užduočių pratybas ,,Aš jau rašau” (šias ir aš rekomenduočiau papildomam darbui su garsais). Bet man visuomet trūksta to aiškumo, kas liečia skaitymo pačias šaknis. Kadangi skaitome žodžiais, tai ir vaikui norisi perteikti tai nuo pat pradžių. Artima draugė dirbo su vaikais ir pasidalino, kad didžiausia problema būdavo, kad vaikas nesuvokia ką skaito. Jis sujungia garsus, skiemenis, kaip ir perskaito źodį, bet smegenys nesukuria to źodžio vaizdinio. Vaikas nesuvokia ką perskaitė.  Ta vieta mane visada jaudino, nes ir pati mokiausi pirma raides, paskui skiemenis. Tada, kaip mama sakydavo, ašarų pakalnės… galiausiai, išmokau. Bet kam apsisunkinti viską, jeigu galima įdėjus truputį pastangų greičiau pasiekti rezultatų ir investuoti vaiko energiją kitur.

Taigi, su sūnumi ieškojau įvairių būdų kaip skaityti žodžiais ir labiausiai pasiteisino toks nuoseklus ėjimas: 

   1. abėcėlė (raides vistiek teko pažinti po vieną 😁);

  1. žodyno kūrimas (paveikslėliai – trumpi žodžiai; paveikslėliai – ilgesni žodźiai; tik źodžiai;)
  2. trumpi sakiniai;
  3. knygelės. 

Su dukra pradėjau taip pat. Ir matau, kaip tiek man, tieka vaikui jokio streso. Beje, aš atskiriu rašymą nuo skaitymo. Nors abi sritys papildo viena kitą, bet užsiėmimo metu aiškiai atskiriu ar mes laviname skaitymo ar rašymo įgūdžius. Šis įrašas tik apie skaitymo kelią nuo 0% iki 100% 😌.

1 ETAPAS: ABĖCĖLĖ

Vaikas pažindinasi su raidėmis. Tam naudojame įvairius žaidimus (,,Sudėk žodį“, ,,Abėcėlė: žaidžiam ir mokomės“, ,,Garsų nameliai“), skaitmenines pagalbines priemones, sensorines priemones (iškiliosios raidės, kilnojama ,,ABC”, raižymo lentelės ir pan.). 

Didelį vaidmenį atlieka knygos. Mums patiko: 

Kai kartu žaidi su vaiku, jam viskas atrodo patraukliau, priimtiniau. O aš galiu pamatyti kokias raides jau atpažįsta, su kuriomis sunkiau. Jokio spaudimo. Raides mokomės laisva forma. 

Pirmas etapas baigtas sėkmingai, kai matome, jog vaikas atpažįsta raides, rodo susidomėjimo skaityti ženklus: bando jungti raides). Lengviau tai pastebėti ir sužadinti, kai vaikas ugdomas šeimoje arba mažoje grupelėje, kuomet ugdytojas gali skirti asmeninio dėmesio vaikui ir turi laiko bei noro fiksuoti vaiko pažangą. 

2 ETAPAS: ŽODYNO KŪRIMAS

Mes skaitome žodžiais, todėl ir vaikui bus daug lengviau mokytis skaityti jeigu jis žinos bent apie 100 žodžių. Tai vaikui padeda suvokti garsų sąskambius, atpažinti sistemą. 

  • Mama, tas žodis turi tiek daug ,,O”! 

Arba

  • Mama, obuolys ,,atrodo” (parašytas) kaip kamuolys. Geras!

Taigi, žodynui formuoti vaikui reikia kuo daugiau žodžių ,,nufotografuoti” į savo atmintį. Mes tam nadojame paveikslėlius ir žodźius. Vien tik žodžiai vaikui gali būti per abstraktūs. Svarbu, kad vaikas susietų tam tikrų simbolių – raidžių – junginį su konkrečiu objektu. 

Kol turėjau daugiau laiko (su sūnuni), tai ant lapelių surašydavau vaikui artimų ir pažįstamų daiktų pavadinimus. Dėliojome juos namuose. Smagu. 

Šiuo metu užimtumas didesnis, o ir dukra daugiau mokosi per vyresnį brolį, tad leidžiu sau šioje srityje kiek atsipalaiduoti. Šiai dienai naudojame ,,Yes for skills” skaitymo korteles. Labai mėgstame žaidimą ,,Sudėk žodį”. Jau klasika mūsų namuose. Net trimetis dėlioja paveikslėlius, o vyresnėliai jam skaito gautus žodžius. 

Šiame etape iš pradžių tik rodau paveikslėlį ir greta pateikiu źodį, skaitau lėtai, braukdama per raides. Vaikas tik fotografuoja akimis. 

Priemonės

Vėliau pradedame ,,PAVEIKSLĖLIS IR TRUMPI ŽODŽIAI” žaidimus. Vėlgi, naudoju ką turiu: paveikslėlių knygas, skaitymo korteles, Montessori stiliaus korteles (rinkinukai pagal garsus balsėms, pvz.: garsas ,,O”, rinkinuke 10 paveikslėlių su šiuo garsu žodžio priekyje ir pačiais žodžiais, vaikas turi sugrupuoti). 

Apie tai rašiau ČIA.


Dar vieną priemonę sukūrė pażįstama, tik anglų ir rusų kalbomis. Pasiskolinau idėją ir išverčiau į lietuvių kalbą.

Vaikas mato paveikslėlį, žodį. Viskas sugrupuota pagal pirmąsias raides. Pavyzdžiui, raidė ,,p” – pi, pei, pie, piu, po, pa, pu, pe ir t.t.

Idėjos šaltinis: kidtellectual


Užuominos

Smagus žaidimas, motyvuojantos skaityti – užuominų ieškojimas. Tikrai dalinausi sūnaus akimirkomis, bet pasikartosiu ir šiame įraše. Esmė ta, kad kai kuriuose užuominų lapeliuose rašome trumpus žodźius (pvz.: lova, kėdė), kai kuriuose piešiame paslėpto lapelio vietas. Taip vaikas keliauja po namus skaitydamas ir ieškodamas užuominų. Tikrai, didžiuojasi savimi. 

Apie žaidimą ČIA


Kai vaikas skaito trumpus žodžius, pereiname prie PAVEIKSLĖLIŲ SU ILGESNIAIS ŽODŽIAIS. Radau ,,Yes for skills” tinklapyje nebrangiai visą dokumentą spausdinimui namuose su paveikslėliais ir žodžiais įvairioms kategorijoms. Labai praverčia ne tik priešmokyklinukei, bet ir mažylis mėgsta žiūrinėti, klausinėti. Mokosi. Gavome dovanų ir tokį rinkinuką (taip pat iš ,,Yess for skills”:

Taip pat korteles galima panaudoti kiljojamai ABC. Nebereikia atskirai spausdinti ir ruošti. 

Šiai dienai ant bangos pas mus šis Montessori raidynas:

MONTESSORI ABĖCĖLĖ | DAILYRAŠTIS

Kai jaučiame, kad vaikas jaučiasi gerai, skaito ilgesnius žodžius su paveikslėliais, galiausiai, bandome skaityti tik žodžius ir stebėti ar vaikas geba suprasti ką perskaitė. Jeigu ne – grįžtame atgal į ankstesnias stadijas. Turime laiko! Kaip man draugė visada sako, kai susisuriu su ,,to vaiko tarpsnio problema”: ,,Nežinau nė vieno vaiko, kuris taip elgtųsi būdamas 18!”. Taip ir čia. Nėra tokio vaiko, kuris neskaitytų 😌 


Žodyno formavimui, man svarbu pasirodė ir skaitomų ar klausomų kūrinių įvairovė. Jei ne skaitymui šiandien, tai tolimesniem mokslam rytoj tikrai! Patikėkit 🙂

Labai pasitarnauja ,,Vakaro pasakos” LRT archyve (beje, ne visos būna pasakos), taip pat, pati kiekvieną vakarą skaitau (kažkada pildėme knygų sąrašus, krūva gerų knygų laukia kol įtrauksiu…). Apie knygas vaiko gyvenime rašiau ČIA


3 ETAPAS: TRUMPI SAKINIAI, TEKSTAI

Štai ir tas laikas, kai išbandome jėgas skaitant sakinukus. Aš vistiek stengiuosi parinkti vizualią medžiagą, kad vaikas jaustų kontekstą. Ir labai svarbu ką skaito. Tekstai turi patikti vaikui. Sūnui patiko ,,Katino Juodžio” ir kitos knygelės iš serijos ,,Aš jau skaitau”.  Ko nemėgo, tai trumpų ištraukų iš tekstų. Ir dabar nemėgsta 🙈. Geriau visă knygą perskaitys, negu pasitenkins mažu kąsneliu iš jos. Gal ir gerai. 

Šiai dienai naudojamės ,,Rūta ir Lukas“, patinka, kad vaikas mato vizualiai vieną momentą, apie kurį skaito. Knygelę sukūrė ,,Labas, raide” kūrėjos, tai kaip papildoma medžiaga.


Vos nepamiršau! 👇🏼

0 ETAPAS: ĮPROČIO FORMAVIMAS

Be šio etapo, nežinau kaip galima mokytis skaityti be ašarų ir atrandant skaitymo džiugsmus.


Pabaigai.

Visai neseniai, sūnus padėkojo: ,,Ačiū mama, kad mokei skaityti kiekvieną dieną. Aš supratau, kad knyga yra kaip kitas pasaulis, sukurtas man”. Neabejoju, jog tai  girdėdami ir kiti vaikai šeimoje nori atrasti tą kitą pasaulį. Tad kalbėkime kasdien, kokią naudą suteikia gebėjimas perskaityti informaciją. Vidinė motyvacija atsiras tik tada, jeigu vaiką supanti aplinka spinduliuos tais dalykais, kurių linkime vaikui. Ir tai ne tik su mokymusi skaityti 😉.  

Atsiminkite, nėra tokio vaiko, kuris nemokėtų skaityti!