NAMŲ BIBLIOTEKA | PAŽINTIS SU LITERATŪROS ĮVAIROVE

Ilgai galvojau, kaip vaikams perteikti koooookią literatūros įvairovę turime. Ir kilo ši idėja: susėsti kartu ir lėtai, žingsnis po žingsnio skaityti skirtingų stilių apibūdinimus, pavyzdžius ir pabandyti pasidalinti ar skaitėme to žanro knygas, ar turime jų namuose (per daug nesigilinant į knygą, nes juose daugiau nei vieno elemento rasti galima, apie kurios 6-9 metų vaikams mam dar sunku paaiškinti).

Taigi, visa šeimos biblioteka buvo išversta, bet visi labai įsitraukėme į šią veiklą.

Aprašymai nėra redaguoti literatūros mokytojos, tad tai mano žodžiai. Bet jeigu jums tinka – drąsiai naudokite 🙂

 Pagrindiniai žanrai su paprastais pavyzdžiais, kurie padės vaikams juos geriau suprasti:

1. Pasaka (fantazija)

Apibūdinimas: Tai istorijos, kurios vyksta stebuklinguose pasauliuose, su magija, stebuklingomis būtybėmis ar kalbančiais gyvūnais. Fantazijos žanras leidžia vaikams svajoti ir sukurti netikrus, bet įtraukiančius pasaulius.

Pavyzdys: ,,Gyveno kartą maža fėja vardu Lila, kuri galėjo padaryti bet kokią gėlę nematomą. Vieną dieną miške ji rado slaptą duris į pasaulį, kur gyveno milžiniški drugiai su auksiniais sparnais.”

2. Nuotykių istorija

Galbūt Robinzonas Kruzas romanas, o kita – mokslinė fantastika, bet nendrais bruožais vaikai apsiribojo nuotykiais

Apibūdinimas: Šios istorijos pilnos veiksmo ir pavojų, dažniausiai herojai keliauja, tyrinėja naujas vietas arba susiduria su iššūkiais.

Pavyzdys: ,,Tomas, vos 10 metų berniukas, atrado seną žemėlapį savo močiutės palėpėje. Žemėlapis vedė į slaptą lobį, paslėptą atokioje saloje. Tomui ir jo draugams teko plaukti per vandenyną, susidurti su piratais ir įveikti daugybę kliūčių.”

P.S. Patiko serija ,,Šaunusis penketukas”, vaikai šiai kategorijai priskyrė ,,Kelionė prie Amazonės”.

3. Detektyvas

Apibūdinimas: Detektyvo istorijos sukasi aplink paslapties atskleidimą. Pagrindinis herojus dažnai turi surasti įkalčius, ištirti įvykius ir išsiaiškinti, kas nutiko.

Pavyzdys: ,,Miestelyje pradingo svarbus muziejaus paveikslas. Jaunoji detektyvė Emilija, kartu su savo ištikimu šunimi Reksu, ėmėsi tyrimo. Ji aptiko paslaptingas pėdsakus ir sužinojo, kad kaltininkas gali būti vienas iš muziejaus darbuotojų.”

P.S. Labai patiko seklių Larsio ir Majos istorijos. Dar laukia Agatos Kristi knygos 🙂

4. Mokslinė fantastika

Pati neskaičiau, bet sūnus priskyrė ją

Apibūdinimas: Mokslinės fantastikos istorijos dažniausiai vyksta ateityje ar kitoje visatoje, kur technologija ir mokslas turi svarbų vaidmenį. Šiame žanre galima tyrinėti neįprastas situacijas, pvz., kosmoso keliones, robotus ar ateivius.

Pavyzdys: ,,Atsibudusi 2200 metais, Lina pamatė, kad Žemė tapo visiškai kitokia – dangoraižiai pakilo iki debesų, o žmonės keliauja į darbą skraidančiomis mašinomis. Tačiau pasaulį grasino užkariauti keisti robotai iš kitos planetos, ir Lina turėjo rasti būdą juos sustabdyti.”

P.S. Labai patiko visos dalys ,,Džordžas ir visatos paslaptys”.

5. Baimių ar siaubo istorijos

Apibūdinimas: Šios istorijos skirtos kurti baimės ir įtampos jausmą. Dažnai jose susiduriama su paslaptingais, tamsiais ar bauginančiais elementais, pvz., vaiduokliais ar pabaisomis.

Pavyzdys: ,,Kai Tomas ir jo draugai nuėjo į apleistą namą miško pakraštyje, jie nesitikėjo, kad naktį pradės girdėti žingsnius tuščiuose koridoriuose. Jų žibintai nustojo veikti, o iš tamsos pasigirdo šiurpus balsas…”

6. Komiksai (humoro istorijos)

Apibūdinimas: Humoro istorijos skirtos prajuokinti skaitytoją. Jos dažnai turi neįprastas situacijas, komiškus herojus ar juokingus nesusipratimus.

Pavyzdys: ,,Kartą Giedrius pabandė kepti pyragą savo draugų vakarienei. Jis supainiojo druską su cukrumi ir per klaidą įdėjo trigubai per daug kiaušinių. Visiems teko valgyti pyragą, kuris atrodė kaip didžiulis omletas, bet kvepėjo kaip sausainis.”

7. Realistinė istorija

Sūnui ,,Nevykelio dienoraštis” realistinės istorijos, pateiktos gal šmaikščiu būdu

Apibūdinimas: Tai istorijos apie įprastus žmones ir kasdienes situacijas. Jos yra labiau tikroviškos ir remiasi realiu gyvenimu, emocijomis ir santykiais.

Pavyzdys: ,,Eglė persikėlė į naują miestą ir pradėjo lankyti kitą mokyklą. Iš pradžių ji buvo labai drovi, tačiau po truputį pradėjo susirasti naujų draugų. Vieną dieną ji išgelbėjo katę nuo medžio, ir nuo tada jos gyvenimas mokykloje pradėjo keistis.”

8. Romanas

Apibūdinimas: Romanas – tai ilgesnis pasakojimas, kuris dažniausiai turi sudėtingą siužetą, veikėjų plėtrą ir kelis svarbius įvykius. Romanai dažnai gilinasi į veikėjų emocijas, santykius ir jų vidinius konfliktus, o pati istorija gali apimti ilgą laikotarpį ar kelias skirtingas vietas.

Pavyzdys: ,,Eva gyveno mažame kaimelyje, bet visada svajojo pamatyti didelį pasaulį. Po tėvų mirties jai teko išvykti į miestą. Ten ji susidūrė su netikėtais išbandymais, atrado naujų draugų ir suprato, ką reiškia tikra laisvė. Kiekviena diena buvo tarsi kova su savimi ir savo praeitimi.”

P.S. Sūnui patiko serija ,,Žvalgo mokinys”.

9. Poezija

Apibūdinimas: Poezija – tai literatūros žanras, kuris dažniausiai remiasi ritmu, rimu ir vaizdingomis frazėmis. Eilėraščiai gali perteikti stiprias emocijas ar išgyvenimus per trumpą tekstą, dažnai naudojant metaforas, palyginimus ar kitus stilistinius elementus. Poezijos kalba yra koncentruota, vaizdinga ir dažnai muzikali.

Pavyzdys:
„Vėjas, kaip švelnus pirštas,
Glosto medžių šakas.
Vakaro saulė nurausta,
Tarsi paslėptų pasakas.”

10. Pažintinė literatūra

Apibūdinimas: Pažintinė literatūra – tai knygos ir tekstai, kurie pateikia informaciją apie įvairius realaus pasaulio faktus, mokslinius tyrimus, istorinius įvykius ar kitus svarbius reiškinius. Tokios knygos padeda skaitytojams sužinoti daugiau apie pasaulį ir gali būti skirtos įvairioms temoms, pvz., gamtai, technologijoms ar istorijai.

Pavyzdys: ,,Bitės yra vienos iš svarbiausių gamtos darbininkių. Jos ne tik renka nektarą iš gėlių, bet ir padeda augalams daugintis, apdulkindamos juos. Be bičių daugelis mūsų kasdienių vaisių ir daržovių paprasčiausiai neišaugtų.”


O KAS TOLIAU?

O toliau, mes iš turimų knygų vaikai sudėjo po kelis pavyzdžius kiekvienai kategorijai. Vaikai, matydami jau skaitytas knygas prieš akis, galėjo lengvai reflektuoti savo įspūdžius, kokios knygos patinka, kokios mažiau. Man, asmeniškai, kilo įvairių abejonių dėl kategorijų, bet palikau tokį abstraktesnį vaizdą, nes tikslas buvo visgi ne tiksliai knygas sugrupuoti, o pamatyti literatūros įvairovę.

Pabaigoje aš vos vos užsiminiau, kad kievienas žanras turi ir savo amžiaus kategorijas, nei turi dar įvairių ,,išsišakojimų”. Bet palikau tai kitiems kartams, kuriuose manau, kad įtrauksiu visa tai į kūrybinio rašymo pratimus.