TVARKARAŠČIO SUDARYMAS

Man visada didžiausias iššūkis – susidėlioti viską į lentynėles, nes noriu labai daug, o laikas – realus rodiklis, kuris į lentynėle padeda mane. Bet su praktika atsiranda metodai, kurie padeda. Dalinuosi vienu iš jų.

Jau gal ir esu rašiusi kažkada, dovanokite, pasimečiau daugybėje savo įrašų, bet jau ne pirmus metus naudoju tokį principą savaitės tvarkaraščiui susidaryti:

KORTELIŲ PRINCIPAS

Kortelių principas– tai paprastas ir man efektyvus būdas susikurti savaitės mokymosi tvarkaraštį, kuris padeda lengviau paskirstyti dienos užduotis ir išvengti per didelio krūvio tam tikromis dienomis. Šis metodas suteikia lankstumo ir leidžia prisitaikyti prie kiekvieno šeimos nario poreikių, padedant sukurti subalansuotą dienotvarkę. Taip pat, ramiau jaučiuosi, kai papildomos veiklos atranda savo vietas. 

Naudoju lipnius lapelius, rašiklį ir popieriaus lapą. Tik paskutinėje stadijoje viskas atsidurs excel lentelėje.

Dėliojant lapelius, apgalvoju tris dalykus:

  1. Savaitės bendras vaizdas;
  2. Kaip efektyviai suplanuoti mokymosi dieną, kad nepavargtų smegenys;
  3. Bendros ir individualios pamokos, kai yra trys vaikai.

Savaitės bendras planas

Pirmas etapas. Įsipareigojimai

Visi turime kažkokių įsipareigojimų, kuomet negalime keisti laiko. Tad pirmiausia, paimu lipnius popierėlius ir ant jų užrašau savo ir vaikų savaitės įsipareigojimus, pavyzdžiui, būreliai, bendri užsiėmimai su kitomis šeimomis, sporto treniruotes ar kita nuolatinė veikla. Ne visada turiu laiko estetiškai kompiuteryje pasiruošti korteles, tad tiesiog ant popieriaus lapo pasižymiu savaitės dienas ir susidedu lapelius pagal atitinkamas dienas. Tai leidžia matyti, kada turime laisvo laiko ir kada esate užimti. Užrašius šiuos įsipareigojimus, lengviau bus suplanuoti likusią savaitės dalį.

Antras etapas. Mokomieji ir papildomi dalykai

Ant atskirų lipnių lapelių susirašau dalykus, kuriuos turime mokytis (kiekvienam dalykui tiek lapelių, kiek bus pamokų tą savaitę). Papildomai susirašau kokius dalykus norėčiau įtraukti į mokymosi procesą (pvz.: šiais metais turėsime papildomai 1 informatikos, 1 kūrybinio rašymo, 1 ,,Minecraft mission” pamokas ir pan.). 

Ant kitos spalvos lapelių pasidarau tą patį kitam vaikui.  Tada susidėlioju tuos lapelius ant savaitės plano maždaug savo nuožiūra. Vėliau detalizuosiu.

Yra užsiėmimų, kuriuos darome kartu (pvz.: skaitymas, etika, gamtos mokslai, muzika, dailė ir pan.), tada lapeliai dedasi vienas ant kito. Yra užsiėmimai, kuriuos darome atskirai (pvz.: matematika, kalba, visuomeninis mokymasis, informatika ir pan.). Tie lapeliai gulasi vienas šalia kito, apgalvojant kaip galėsiu būti su kiekvienu vaiku individualiai.

Ugdome vaikus jau ne pirmus metus, todėl plius minus jau žinau, ką realiai galime nuveikti ryte, ką – vėliau. Kada vaikai labiau aktyvūs, kada ne.


Kaip efektyviai suplanuoti mokymosi dieną, kad nepavargtų smegenys

Kai jau turiu savaitės tvarkaraštį, kuriame visi dalykai, po tiek pamokų, kiek planavau, kad reikia, tada imuosi detalizuoti. Tikriausiai esame tai patyrę patys. Kai girdime ar matome daug informacijos, po tam tikro laiko smegenys būna pervargusios ir tampa sunkiau susikaupti, lėtėja supratimas. Daugelis iš mūsų manytų: „Reikia pertraukos.“ Tai dalinai teisinga – smegenų daliai, kuri klauso, fiksuoja informaciją  reikia poilsio. Tačiau tai nereiškia, kad reikia visiškai sustoti. Tas pats galioja ir vaikams. Kai matome, kad vaikas tampa vangus, dažnai pirmoji mintis būna „padarykime pertrauką“. Tačiau pilnos pertraukos gali turėti savų trūkumų. Mes visi žinome, kaip sunku vėl sugrįžti į mokymosi ritmą po ilgesnės pertraukos.

Laimei, yra būdas, kuris padės išvengti vaiko smegenų pervargimo ir išlaikys sklandų mokymosi ritmą. Jei pamokos yra keičiamos – pirmiausia matematikos užduotys, kai smegenys dar šviežios; tuomet rašymas ar skaitymas – daugiau mechaninis užsiėmimas, kuris yra poilsis. Laikantis tos pačios principo visą dieną – vaikas atliks rytines pamokas be nuovargio ženklų. 

Svarbiausia, kad vaikui nereikia visiškos pertraukos – tik vienai smegenų daliai reikia poilsio. Kaip tai padaryti? Keisti pamokas taip, kad per dieną būtų naudojamos skirtingos smegenų dalys. Kairioji yra atsakinga už logiką, dešinioji – kūrybiškumą, abstraktumą. 

Pavyzdžiui., pradedame dieną nuo matematikos – tai aktyvuos skaičiavimo smegenų dalį. Po to pereiname prie rašymo – daugiau mechaninis darbas. Vėliau galima imtis istorijos, kur reikės klausytis, mąstyti ir pasakoti, o vėliau – meno studija, leidžianti vaiko vaizduotei atsipalaiduoti.

Naudodami tokį pamokų tvarkaraštį, kuris leidžia skirtingoms smegenų dalims pailsėti, išlaikome mokymosi tempą be nuovargio. 

Keletas nuotraukų, parodančių kokia dinamiška gali būti diena:

Kad man būtų lengviau planuoti dieną, prie kiekvieno dalyko pasirašau tris svarbius elementus: su kokiomis medžiagomis vaikas dirba, kokius metodus jis naudoja ir kokio fizinio judėjimo tai reikalauja. Tai padeda man pastebėti, kurios pamokos turėtų būti keičiamos tvarkaraštyje, kad išvengtume smegenų pervargimo. 

Trys elementai: medžiagos, metodai ir kūno padėtis

Pavyzdžiui, matematika

Medžiagos: naudosime užrašų knygelę, apčiuopiamas skaičiavimo priemones.

Metodai: vaikas skaičiuos, kalbės, rašys.

Kūno padėtis: turbūt vaikas sėdės, kažkiek dirbs su skaičiavimo priemonėmis. 

Tarkime, tekstų perrašymas.

Medžiagos: vaikas dirbs su žodžiais.

Metodai: skaitys, įsidėmės ir rašys.

Kūno padėtis: plaštakos judėjimas rašant.

Dar vienas pavyzdys, dailė

Medžiagos: dažai, vizuali medžiaga.

Metodas: vaikas pieš, analizuos.

Kūno padėtis: gali piešti atsistojęs ar laisva poza, judėti apžiūrint objektus ir pan. (Priklauso nuo pamokos turinio).

Tai tokiu būdu galima susidėlioti kokie dalykai po kokių turi eiti. Čia savaitės tvarkaraštis galimai kažkiek persitvarko. 

Garantuoju, kad jis ir dar keisis. Tai tik startui. Vėliau, stebint vaikus, pasimato kur kokias pamokas sukeisti. Kartais mes išmaišome visos savaitės pamokas, bet aš matau kiek jų planavau, kokias praleidome ir pan.. 

Man svarbu užtikrinti, kad kiekviena diena turėtų panašų darbo krūvį, kad išvengtumėte perkrovos, kurią sunku atstatyti. 


Bendros ir individualios pamokos, kai yra trys vaikai.

Šis aspektas aktualus tiems, kas ugdo ir augina šeimoje daugiau negu vieną vaiką. Nes laiko reikia skirti kiekvienam.. 

Iš savo praktikos, galiu pasidalinti, kad jeigu šeimoje yra mažametis vaikas, tai ryte po pusryčių naudinga skirti laiko tik jam (10-15min pakanka). Tas asmeninis dėmesys jį užpildo ir mažesnė tikimybė, kad trugdys kitiems. O vyresnius vaikus pratinu tuo metu nurinkti indus, pasiruošti priemones ir pan. 

Rekomenduojama pradėti dieną nuo matematikos, bet pas mus praktiškai gaunasi visaip. Mūsų diena sėkmingesnė, kai pradedame nuo bendrųjų pamokų (knygų skaitymas, menai, etika). Bendrose pamokose dalyvauja visi, nors vaikų iki 6 metų rekomenduojama neversti, jie gali prisijungti savo noru. Formalus ugdymas jiems neprivalomas. 

Su individualiom pamokom tenka labiau paimprovizuoti. Man praverčia apgalvoti savaitę į priekį maždaug temas. Nes reikia apgalvoti kokias priemones galima panaudoti kitiems vaikams savarankiškam darbui, kol dirbu su vienu vaiku individualiai. 

Pas mus vyksta taip: tarkim, sūnui matematika (trukmė iki 20min.). Kol pristatau jam naują temą, tuo pat metu dukra (priešmokyklinukė) žaidžia su numicon arba logicco. Jai nereikia manęs. Mažyliui pasiūlau kažką iš matematikos temos: dėlioti, klijuoti lipdukus, vedžioti trafaretus ir pan. Kitą dieną matematikos pamokoje labiau prisėdu su dukra, o sūnus pasikartoja savarankiškai vakarykštę temą, kažkokį galvosūkį sprendžia. Priklausomai nuo dienos. Yra dienų, kai jam yra laikas skirtas skaityti savo mėgiamas knygas. Žodžiu, mintis tokia, kad apgalvoju ką vaikai geba daryti savarankiškai ir integruoju tai į tvarkaraštį. 

Praktikuojame principą ,,Vyresnis ugdo mažesnį”. Vaikams patinka būti mokytojais. Tai vaikas užsiima su mažyliu, kol dirbu su kitu. Neverčiu, šiuo klausimu tai vaikų laisvas pasirinkimas. Bet dažnai pagelbėja ir tada supranti, kad ugdymas šeimoje su tikslu ugdyti vaikuose empatiją, stipraus tarpusavio ryšio suvokimą buvo ir yra geras pasirinkimas.


Papildoma informacija

Dar toks man pasilengvinimas – dalykų išsiskaidymas pagal sritis. Pavyzdžiui, lietuvių kalba: skaitymas ir atpasakojimas; rašymo įgūdžiai, perrašimas; gramatika; papildomai kūrybinis rašymas. Noriu bent kartą į savaitę padengti šias sritis. 

Taip pat su kitais dalykais. 


Tikiuosi pavyko perteikti mintį kaip galima pasiplanuoti savo savaitę ir dieną. Ypatingai rekomenduoju išlaikyti pamokas trumpas (ne ilgesnes nei 20-25 min. pradinukam), koncentruotas ir keisti veiklas taip, kad smegenims būtų galimybė pailsėti.

Na ir… sėkmės 😌