Šiemet man pirmi tokie metai, kai įkvėpta Ugdymosi šeimoje asociacijos narių praktikos planavau metus. Praėjo mėnuo ir galiu pasakyti, kad su kiekviena diena esu ramesnė, nes nebereikia valandų valandas ieškoti ,,pinterest” idėjų, kol galiausiai nieko nedarai arba viskas jau daryta ir pabodę. Galų gale, šiemet norėjosi proceso, apgalvoti, paliečiančio visus svarbiausius ne tik mokslo aspektus, bet ir gyvenimo.
Taigi, kalbant apie mūsų dieną tai jos struktūra nusistovėjo labai panaši kasdien.
DIENOS PRADŽIA – ISTORIJA
Veiklas pradedame trumpa istorija apie draugystę, žmogų, mūsų pasaulį. Įkvėpti jos ieškome kūrybinių būdų jai vizualizuot, perpasakoti. Pastebėjau, kad toks rytas labai svarbus, nes mes tarpusavyje sinchronizuojamės, užsimirštame ką sapnavome ir pasiruošiame gyventi dabar, šią akimirką.
PAPILDOMOS PASTABOS
Tada susitvarkome ir pereiname prie kitų veiklų. Ne visada veiklos vyksta tokia tvarka kaip susirašiau, kartais net tenka sukeisti dienomis. Bet tai ir yra užrašai man, kad ,,nepaleisčiau” vairo ir nestresuočiau, kad nebežinau ką veiksim rytoj. Naudoju ,,google keep” programėlę, kurioje pasidarau sąrašą užsiėmimų, kuriuos planuoju atlikti savaitės bėgyje, tad derinuosi pagal situaciją ir dedu varneles.
Grynas oras, sportas, biblioteka ir pan. – tai papildomos veiklos, kurių į planą net netraukiu.
Rankos lavinimas, pasiruošimas skaitymui – vyksta kasdien, naudojame kelias užduočių knygeles, renku ir spausdinu medžiagą iš interneto. Į planą įsitraukiau tik todėl, kad kartais reikia papildomų pratimų, kurie tik papildo arba aplinkoje reikia pakeisti priemones, pristatyti naujas ir pan.
Tas pats ir su matematika.
SPORTAS
Yra dalykų, kuriuos reikia parodyti ir treniruotis. Tai sporto užsiėmimuose mokomės pagrindinių fizinio lavinimo dalykų. Įtraukiu grupinius aktyvius žaidimus, kurie parodo priklausomybę vieniems nuo kitų. Ir, žinoma, viskas pagal vaiko amžių bei jo vidinius poreikius.
KŪRYBA
Jai skiriame ypatingą vietą savo gyvenime 😊. Man svarbu, kad vaikai nebijotų išlaisvinti savo asmenybės, o kūryba čia turbūt galingiausias įrankis. Jau vasarą pradėjome seriją kūrybinių užsiėmimų, kurie metodiškai vede per įvairias meno priemones, supažindino su jomis ir t.t. Dabar pradėsime keliauti per meno istorijos laiko juostą, susipažindami su įvairiais stiliais, žymiais meno kūriniais ir t.t.
ESTETIKA
Plane pažymėdama ,,Estetika” turėjau omenyj meno kūrinių analizę, vertinimą. Tačiau po kiekvienos veiklos mes darome aptarimą, turime dvi kamštines lentas, prie kurių segame savo darbus, pasakojame ir džiaugiamės jais. Estetikos suvokimas svarbus gyvenime, nes tai ugdo pagarbą ne tik menui, bet ir sugebėjimą įvertinti ir atsirinkti. Trumpai tariant, ,,turėti išlavintą skonį”.
MUZIKA, TEATRAS, ŠOKIS
Tai vienas kitą pildantys ir tarpysavyje vienas kitą keičiantys. Įrašiau į planą, kad bent vieną kartą per savaitę tikrai atliktume tai, kas priklauso pagal programą.
KŪRYBINIS UŽSIĖMIMAS (SCHICHIDA)
Kadangi didžioji dalis programos orientuota į vyresnį sūnų ( 5m.) tai šie užsiėmimai labiau dukrai ( 2m.). Kaip atrodo šis užsiėmimas aprašiau čia (http://ugdymasirauklejimas.lt/home/shichida-metodas/ ) Atsipalaidavimo pratimus pradedame kartu, vėliau pratimus paskirstau pagal lygius (pirmenybe teikiu dukrai, nes metodas reikalauja ,,akis į akį” kontakto). Beje, sūnus tuos pratimus jau praėjo, kai jam buvo 2, tad labai dažnai jis praveda juos sesei geriau už mane 😁.
Atminties tinklelis
TREČIADIENIS – VAIKŲ DIENA
Tokia idėja kilo, kai atsirado noras išsisukinėti nuo užduočių, kurias tiesiog turime atlikti, jeigu norime tobulėti. Taip pat man pačiai reikėjo kažkokios papildomos dienos paruošti medžiagą. Tad pasiūliau vaikams, kad dvi dienas darome veiklas, kurias siūlau aš, tada trečiadienį darysime ko nori jie, o tada dar dvi dienas darysime pagal mano planą. Po kelių tokių savaičių gavosi labai geras ritmas, nekeliantis streso ir suteikiantis vaikams vietos pasijausti, kad jų žodis man irgi svarbus. Taip pat, tai labai gera tokia pertrauka savaitės viduryje, kuomet turiu laiko pasiruošti ketvirtadieniui ir penktadieniui.
ANIMACIJA SU APTARIMU
Įkvėpta savo draugės, kuri rašo trumpas istorijas vaikams kartu pridėdama ir klausimus aptarimui, pamaniau kodėl nepanaudoti esamų animacinių ar filmų šeimai, kad kartu mokytis, parodyti kaip aš žiūriu į įvairias situacijas, kokias vertybes vertinu, o kokios nepriimtinos visuomenei. Ši idėja labai švieži, dar tik pora savaičių, bet man patinka klausyti kaip vaikai vertina dalykus, kurie personažai jiems yra herojai. Juk pagal tai ir koreguoji savo auklėjimo kryptį.
DIDŽIOSIOS PAMOKOS
Tai kaip ir pagrindas visos programos, padengiantis gamtos pažinimą (nuo visatos iki žmogaus). Apie pamokas rašiau čia http://ugdymasirauklejimas.lt/home/montessori-ugdymo-metodas/ (antroji straipsnio dalis). Čia mes atliekame ekperimentus, žaidžiame, žiūrime video toma temoms, skaitome knygas, piešiame, kuriame…. Kiekvienai pamokai skyriau po mėnesį. O mėnesio gale, paskutinę savaitė planuoju daryti mini projektuką, kad aupažindinti su projektinės veiklos struktūra. Šį mėnesį darėme knygas apie kosmosą. Vaikas pats gamino knygas, piešė ir ,,rašė” ką sužinojo, vėliau tai perpasakojo tėčiui. Taip pat gaminome saulės sistemą, tyrinėjome vaivorykštę, bei žvaigždes. Antroji pamoka bus apie gyvybės atsiradimą.
MOKYMOSI PLANAS
Pats planas sudarytas remiantis M. Montessori didžiosiomis pamokomis. Jos skirtos vaikams nuo 6 metų, bet naudoju jų struktūrą penkiamečiui, nesileidžiu labai giliai į temas, tačiau jos man duoda minčių ir krypties užsiėmimas, nes viskas, kas domina tokius vaikus yra kaip veikia šis pasaulis. Ir šios pamokos padeda nuo to nepabėgti ☺️. Nepamiršau atsižvelgti ir į Švietimo ministerijos rekomendacijas (pasiekimų aprašą).
MŪSŲ MOKYMOSI FORMULĖ
Planuodama veiklas naudojuosi formule – 1/3 užsiėmimų turi būti akademiniai, o likusi dienos dalis skirta pažinti save, źmogaus prigimtį, sėkmingų santykių statymą. Tuo gyvena mūsų šeimos privati namų mokykla 😍.
Nepavyksta fiksuoti visko, tačiau kas pavyksta, tą keliu pagal kategorijas į ,,ugdymas namuose” arba ,,metodinis ugdymas” skiltis.
Na tai toks bazinis planas, kuriame atsiranda ir pratimai su kaladėlėmis, ir mokymasis su vandeniu, ir dar įvairūs neplanuoti dalykai. Beje, plane atrodo visko tiek daug, bet realiai užsiėmimai netrunka nuo ryto iki vakaro. Kažkur apie 2 valandas iki pietų (startuojame apie 10val. ir trukmė priklauso nuo vaikų nuotaikos) ir panašiai po pietų pertraukos. Tad lieka laiko laisvai žaisti arba pratęsti pradėtus užsiėmimus, eiti į lauką ir pan. Būna dienų, kai vaikai įsitraukia į kūryninius užsiėmimus tikrai ilgiau nei valandai, bet tokie kaip rankos lavinimo pratimai trunka vos 10-15 min. Čia taip grubiai tariant 😉.