UGDYMAS ŠEIMOJE: 2020 – 2021 METŲ PATIRTIS

Ugdymas šeimoje smagus tuo, kad leidžia nebijoti ieškant savo šeimos, kaip visumos, ir jos dalių – individų, charakterio, gyvenimo ir mokymosi būdo.

Praeitais metais (sūnui buvo 5m) atlikau ekperimentą ir detaliai susiplanavau 6 mėnesius. Likusius 6 mėnesius palikau improvizacijai ir pan. Taigi, galiu pasakyti, kad neturėjimas jokio plano ne man. Bet ir kiekvienos veiklos planavimas – ne mano vaikams. Reikia viduriuko. Tikiuosi pavyks perteikti savo patirtį ir kartu kurti naują!

2020 – 2021 metų planavimas ir patirtis

(Sūnui buvo 5 metai)

Planavimo eiga:

2020 – 2021 (jau praėjusius mokslo) metus planavu tokiu principu:

1. Atsispausdinau IKIMOKYKLINIO AMŽIAUS PASIEKIMŲ GAIRES (https://www.smm.lt/uploads/documents/Pedagogams/ikimok_pasiekimu_aprasas.pdf). Išsirašiau pagal dalykus į excel lentelę ko mes sieksime šiais metais.

2. Kaip pagrindą naudojau Montessori Didžiąsias pamokas apie visatos sukūrimą, gyvybės atstadimą, žmogaus kilmę, rašto bei skaitmenų atsiradimą (visos istorijos išverstos į lietuvių kalbą: http://ugdymasirauklejimas.lt/home/montessori-ugdymo-metodas/).

3. Pasižymėjau kokią kryptį laikysime meno srityse, sporte.

4. Excel lentelę padalinau savaitėmis. Kiekvienos veiklos temą įrašiau atskirai, o greta palikau vietos jau eigoje įsirašyti konkrečią veiklą.

Yra ir straipsniukas rašytas 2020 spalio mėnesį, tai dar kupina entuziazmo buvau 😁 https://ugdymasirauklejimas.lt/home/ugdymas-namuose-musu-programa/

Nors nepasakyčiau, kad kažkas buvo blogai, priešingai! Labai įdomūs metai, kai mokaisi nustoti bandyti valdyti gyvenimą, o labiau deriniesi prie aplinkybių.

Įgyvendinimas

Kaip jau rašiau, Montessori pamokos buvo mano pagrindas. Vienam mėnesiui – viena tema. Pavyzdžiui, visatos sukūrimo istorija kalba kaip susiformavo Žemė. Pasakojant šią istoriją palikau vaikui pačiam pasakyti kas jį sudomino, bet turėjau pasiruošusi ir planą B, nes dažnai sūnus dar negalėjo aiškiai išsakyti savo susidomėjimo viena ar kita tema. Tad mes susipažinome su astronomija (saulės sistema), meteorologija (vėjas), vandens ciklai, chemija/fizika (trys būsenos), geografija (žemės sandara, vandens ir žemės santykis). Ir taip su kiekviena pamoka. Dalis užsiėmimų fiksuota mūsų tinklaraštyje (https://ugdymasirauklejimas.lt/home/category/metodinis-ugdymas/montessori/didziosios-pamokos-montessori/) Atliktas veiklas lentelėje pažymėdavau žaliai, dalinai atliktas – geltonai, o neatliktas – raudonai (su viltimi, kad kai baigsis planas po 6 mėn. kartosime pamokas iš naujo).

Kartu su Montessori pamokų temomis žygiavo ir menai, skaitymas, bei pasiruošimas rašymui. Atlikome keletą projektėlių.

Matematikai bei kalbai taip pat rėmiausi Montessori metodika (https://ugdymasirauklejimas.lt/home/category/metodinis-ugdymas/montessori/)

Viskas buvo orientuota į sūnų, o dukra (2.5m) dalyvavo kartu pagal savo galimybes. Papildomai jai skirdavau laiko smulkiąjai motorikai bei jutiminiam ugdymui, šviesos stalui.

Ko į planą neįtraukiau, bet užsiėmėme reguliariai, tai knygų skaitymas (kiekvieną vakarą bei dienos metu), šeimos žaidimai, robotikos būrelis, tematiniai žaidimai, pasivaikščiojimas gamtoje, dalyvavimas šeimos buities darbuose. Na yra ir daugiau, bet esmė, kad vaikai dalyvauja šeimos gyvenime.

O veiklas iš plano (jas laikiau kaip privalomas atlikti) apgalvodavau vieną dieną visai savaitei. Buvo nesudėtinga, nes turėjau temas. Aš planu laviravau laisvai. Žinojau kokias temas noriu paliesti su vaikais, kokias technikas išbandyti, tad keičiau laikus, dienas pagal vaikų nuotaiką, poreikį ir pan. O kartais ir mano pasiūlyta veikla buvo nurašoma ir pasirenkama visai kitokia 😁.

Kas tame NEPASITEISINO – tai kad kartais labai lengva įvažiuoti į tą automatinį plano laikymasi ir pasimiršta, kad procesui turėtų vadovauti vaiko noras sužinoti. Nors pirmus 4-5 mėnesius tai puikiai veikė, galbūt pandemijos metu vaikui nebuvo per daug išorinių įspūdžių, todėl ir nekilo daug klausimų. Bet vėliau pastebėjau, kad vis ,,nebepataikau” į vaiko tikrąjį poreikį. Vis siūlau kažką netikro. Kol galiausiai supratau, kad Montessori rėmai visai ne mano sūnui. Jam labiau tiko daug metų praktikuota Reggio Emilia pedagogika, kuri remiasi vaiko lydimu mokymusi. Susivokiau, kad reikia sukti vairą kita kryptimi. Baisu buvo keisti, dar iš inercijos bandžiau laikytis plano po 6 mėn. kartoti visas pamokas iš naujo, bet ,,nebekabino” nė vieno iš mūsų.

Tada šeimoje buvo mėnesio pertrauka, kurią pavadinau “unschooling for mommy” (mamos išsimokyklinimas). Stengiausi atsikratyti senų mąstymo šablonų, ieškojau literatūros kaip vyksta ugdymas šeimoje, iš naujo gilinausi į Reggio Emilia filosofiją, projektine veikla paremtą mokymasi ir pan.

Tiesą pasakius, po mėnesio visiško ,,plaukų paleidimo” vaikai ėmė reikalauti užsiėmimų. Bet aš ir nebesistengiau kurti kažkokio plano, leidau mums tekėti savaime, nes ore jau tvyrojo pavasaris, o tuoj ir vasara atėjo!

Mokymasis nenutrūko ir vasarą. Tik jis tapo labiau praktiškas: tikra gamta, tikri vabalai, tikras daržas. Kartu sodyboje auginame būsimą gėlyną, laistome, prižiūrime. Ragavome braškes, žemuoges, žirnius, bei kitas daržoves. Dabar mano vaikams arbatžolių pažinimo metas, susipažįsta su mėtomis, medetkomis, ramunėlėmis, čiobreliais. Daug smėlio, vandens ir saulės.

O aš savo ruoštu jau baigineju sūnaus (priešmokyklinuko) 2021-2022 mokslo metų planą. Tai pirmieji ugdymo šeimoje oficialūs metai, kuomet į mūsų šeimos žaidimą įsijungia ir mokykla. Apie tai jau kitame įraše.