Pirmasis šių mokslo metų mėnuo. Pirmokas, ikimokyklinukė ir kūdikis. Prasidėjo viskas taip chaotiškai, kad ėmiau abejoti kokie čia tie mūsų metai bus. Bet mėnesio viduryje viskas ėmė rimti, dėliotis į vietas. Ugdymas šeimoje pradėjo rodyti savo veidą (kiek ir kaip subrendo per vasarą). Ir man jis patinka!
Mūsų namuose gimsta vis daugiau pokalbių įvairiomis temomis, išmokau nieko neatidėlioti vėliasniam laikui. Jeigu yra noras žinoti – jis turi būti užpildytas iškart. Palikau praeityje (bent jau po kol kas) tą gražią viziją – pagal vaiką dominančią temą kitai dienai paruošti kokią provokaciją, medžiagos, priemonės. Gyvenimas moko būti realiste ir priimti sąlygas tokias, kokios yra. Kitaip sakant, nepūsti prieš vėją. Juk sūnus ar dukra dega noru kažką sužinoti DABAR.
Mane taip žavi šeimoje ugdančios mamos, kurios nuolat tarsi ,,džezuoja”. Jos taip ,,skaniai” sujungia mokomą discipliną su improvizacija. Tai taip įkvėpia. Labai esu dėkinga, kad tokiu pavyzdžių yra! Besilygiuodama į tokius didelius žmones ir pati ėmiau keistis. Pavyzdžiui, kai vaikui kyla klausimas, imu telefoną ir iškart kartu ieškome medžiagos. Pastebėjau, kad kasdieniai pokalbiai tampa prasmingesni. Man tai nuostabu! Kartu augame.. bręstame… keičiamės…
Taigi, apie mūsų mėnesį. Planavimas išliko toks pat: prisėdu sekmadienį, susiplanuoju ką turime padaryti per savaitę, susirašau visas idėjas, persižiūriu vadovėlius (eduka.lt turi nemažai skaitmeninių vadovėlių versijų, prieinamų su mokinio licenzija). Naudoju savo savaitės plano šabloną (ranka papildau trūkstamus dalykus). Man patinka matyti viską prieš akis, net jeigu yra kokių vizualių idėjų, kurios man primintų, stimuliuotų – atsispausdinu ir prisisegu matomoj vietoj. Naudojame ir prieš metus sukurtus magnetukus.
Į mėnesio galą jau apsistovėjo mokykosi stilius, kurio laikysiuos dar kurį laiką. Vaikas ir laikas parodys ką koreguoti.
LIETUVIŲ KALBA
Pirmoje klasėje prasideda rašytinių raidžių mokymasis. Skaityti ir rašyti spausdintinėmis raidėmis išmokome priešmokykliniais metais, tad kibome į naują dalyką. Matau, kaip nėra lengva persijungti iš vienokių raidžių rašymo, prie kitokių. Bet viskas, ko reikia iš tėvų – palaikymo ir … suprasti techniką, raidės struktūrą. Pirmąsias raides bandome rašyti smėlyje, ant aprasojusio lango, dažais, pieštukais, o tada plunksna. Papildomai naudoju Montessori šiurkščiąsias raides.
Pagal programą susipažinome su sakinio struktūra (žodžių schema). Užduotims sukurti sakinius į pagalba atėjo Montessori gramatikos figūrėlės. Originalios jos medinės, bet mylim mes ir savo gamintas iš ore džiūstančio molio. Nudažiau akriliniais dažais.
Skaitymo įgūdžiams lavinti naudojame knygas. Keletas jų papuolė į KNYGOS VAIKAMS sąrašą. Kiekvieną vakarą skaitau arba kartu klausome ,,Vakaro pasakos”, ryte prašau atpasakoti istoriją, nupiešti ar parašyti keletą sakinių.
KNYGOS VAIKAMS
MATEMATIKA
Pirmas savaites daug žaidėme. Smagūs žaidimai, susiję su skaičiais, skaičiavimu:
Kadangi mūsų skaičiai kartais rašomi veidrodiniu būdu, pamaniau, kad pasinaudosiu tuo ir susipažinsime su veidrodinėmis vertikaliomis ir horizontaliomis. Pirmiausia, pradėjome nuo vienos linijos atkartojimo. Kad būtų lengviau suvokti, stebėjome šį reiškinį gamtoje. Tada patys namuose žaidėme. Vienas žaidėjas rodo judesius, o kitas kopijuoja tarsi būtų veidrodis. Dar vienas svarbus pratimas – linijų atkartojimas erdvėje. Aš vaikščiojau, sūnus buvo mano atspindys.
Visa kita (sudėtis, atimtis ir pan.) – pagal vadovėlio ,,Taip” programą.
PASAULIO PAŽINIMAS
Vaikams labai svarbu pažinti juos supančio pasaulio dėsnius, žinoti kur jų vieta, ką jie turi daryti. Apie vaiko ir gamtos santykį rašiau ,,MES PATYS MOKOME VAIKUS MELUOTI?”, tad tai mano atspirties taškas visais ugdymo ir auklėjimo klausimais.
Norėčiau prie šio dalyko prirašyti ,,SUVOKIMAS” arba ,,PAJAUTIMAS”. Man ši disciplina pati svarbiausia iš visų. Ji apima visa… Jeigu auklėjimas papildo ugdymą 🙂 Keletas bandymų prisijaukinti pasaulį:
LAIKO KAPSULĖ
ŽMOGAUS JUTIMO ORGANAI
DRAKONAI
EDUKACIJA ,,BIČIŲ VAŠKO ŽVAKĖS”
Nuostabi edukacija, nuostabioje vietoje – Šiaulių akademijos Botanikos sode. Vaikai susipažino su bičių darbu, kokios būtų pasekmės jeigu neliktų bičių, sužinojo kaip ir iš ko buvo gaminamos žvakės, patys pasigamino savo.
Gan dažnai pasimiršta, kad gamta yra visur! Stebėjome vienos skruzdėlės darbą, kaip atrodo širšių lizdas, kaip skraido vorai… Rinkome vaistažoles žiemai, aiškinomės jų gydomasias savybes ir naudą žmogaus organizmui.
Įdomūs buvo dokumentinis filmas APIE VORUS,
MENAI
Nieko daug parašyti neturiu. Veiklos pačios kalba už save.
JUNGIAME Į VISUMĄ
DVI AKVARELĖS TECHNIKOS
GAMTOS DOVANOS…
MOLIO KIŠKIS
MUZIKA. Žinau, kad ne naujas išradimas, bet sūnus mėgsta nusispalvinti natas spalvotai, atitinkamai pagal varpelių spalvas. Taip mokosi groti melodijas.
ŽMOGUS. EMOCIJOS
Nors ši tema ir dalis ,,Pasaulio pažinimo”, bet noriu ją išskirti. Mūsų namų sienos alsuoja siekiu pažinti kas yra žmogus, kas yra žmonės, kaip gyventi laimingai, kaip save suprasti, ką galiu padaryti ir taip toliau. Vieną iš veiklų pavyko užfiksuoti:
ŽAIDIMAS | TURĖTI SAVO SALĄ
Pastatuoju laiku susiduriu su šeimomis, kurios pasimetusios, vaikai linkę į depresiją, visi supranta, kad to (kaip padėti vaikams) mokykloje nemokė, niekur nemokė, niekas apie tai garsiai nekalbėjo ir tam neparuošė. Todėl nutariau nelaukti problemų, o jau dabar bandyti iš mažų dėlionės detalių rinkti savyje visą vaizdą. Knygos, kurias įsimylėjau:
Šių knygų dėka supratau, kad labai svarbu būti jautriam kas vyksta vaiko viduje, padėti vaikui susiorientuoti, pažinti, įveikti, taip užkertant kelią rimtesnėms problemoms ateityje. Žinoma, neatmetu fakto, kad nuo visko neapsisaugosi, bet ir nieko nedaryti man atrodo nėra tinkamas variantas. Beje, vasarą skaitytos knygos apie vaikų auklėjimą taip pat vertingos, jos ČIA.
ĮDOMYBĖS
Pardavėja kasoje:
– Viso 10€.
– Teti, kaip pigiai! – sušuko vaikas.
Taip, kai paprastai sumokame netoli 100€! O čia tokių gėrybių nusipirko – švirkštų ir akvariumo šlangelių. Kam? Ogi ekperimentuoti su hidraulika! Pats geriausias konstruktorius. Apie tai ČIA.
Taigi, toks tas mūsų pirmasis mokslo metų mėnuo…
O jeigu kyla klausimų, kaip ugdyti šiuolaikinius vaikus – gal čia yra atsakymų:
KAIP MOKOSI ŠIUOLAIKINIAI VAIKAI?