Charlotte Mason ugdymo filosofija

Ugdymas yra atmosfera, disciplina, gyvenimas.

Charlotte Mason

Charlotte Mason metodas yra ugdymo filosofija, kuri buvo sukurta anglų pedagogės Šarlotės Mason (Charlotte Mason) XIX a. pabaigoje ir XX a. pradžioje. Šis metodas pagrįstas idėja, kad vaikai yra asmenybės, turinčios teisę į išsamų ir įvairiapusišką ugdymą. Charlotte Mason metodas akcentuoja mokymasi per gyvenimo patirtį, meno ir literatūros naudojimą, dėmesį gamtai ir aplinkai bei savarankišką mąstymą.

Pagrindiniai metodo principai yra trumpos, kokybiškos pamokos (10-15min), laisvas laikas tyrinėti ir žaisti, kokybiškos literatūros skaitymas (living books), gamtos stebėjimas ir tyrinėjimas bei tėvų bei vaiko tarpusavio ryšys ugdyme.

Charlotte Mason metodas turi kelias pagrindines dalis, kurios formuoja visą ugdymo filosofiją ir praktiką:

  1. Gyvas mokymasis (Living Learning): Užuot naudoję sausus vadovėlius, mokiniai mokosi iš „gyvų knygų“ (living books) – tų, kurios yra parašytos su aistra ir išmintimi, siekiant įkvėpti ir sudominti skaitytoją.

  2. Pasakojimas | atpasakojimas (Narration): Vietoje tradicinių testų, vaikai pasakoja tai, ką išmoko iš perskaitytų knygų, savo žodžiais. Tai skatina gilų supratimą ir atmintį.

  3. Rašymas, perrašymas ir diktantas (Writing, copywright, dictation): Vaikų rašymo įgūdžiai ugdomi per diktantą ir savarankišką rašymą. Tai padeda jiems išmokti rašybos, gramatikos ir stiliaus (remiantis skaitomais literatūriniais kūriniais).

  4. Gamtos tyrinėjimas (Nature Study): Vaikams suteikiama daug laiko praleisti gamtoje, stebėti aplinką, vesti gamtos dienoraščius ir tyrinėti biologinę įvairovę. Svarbiausia, megzti ryšį tarp savęs ir supančios tikrovės.

  5. Menas ir muzika (Art and Music): Vaikai susipažįsta su klasikiniu menu ir muzika, mokosi vertinti grožį ir kūrybingumą be jokių ,,Tai teisinga, tai neteisinga”.

  6. Trumpos, intensyvios pamokos (Short Lessons): Pamokos trunka tik 15-20 minučių pradinėse klasėse ir šiek tiek ilgiau vyresnėse klasėse. Tai padeda išlaikyti dėmesį ir susikaupimą. 

  7. Laisvas laikas (Free Time): Svarbu, kad vaikai turėtų laisvo laiko žaisti, tyrinėti ir ugdyti savo pomėgius bei kūrybingumą.

Šios dalys kartu sudaro holistinį ir subalansuotą ugdymo metodą, kuris siekia ne tik akademinių žinių, bet ir asmenybės, moralinių vertybių bei kūrybingumo ugdymo.

Gyvosios knygos (living books)

Charlotte Mason metodo esmė yra naudoti “gyvasias knygas”, kurios sukuria įkvėptą ir praturtintą mokymosi patirtį. Šios knygos, priešingai nei “sausieji vadovėliai”, yra parašytos su aistra ir giliais išmanymo pagrindais. Kaip teigė Charlotte Mason: “Kodėl gi mes negalėtume duoti vaikams mokykloje tokių knygų, iš kurių jie galėtų gyventi; knygų, kurios būtų gyvos mintimis ir jausmais, o ne baisių mokomųjų knygų, nuo kurių jie badoja?” (“Formation of Character”, p. 291).

Gyvosios knygos dažnai parašytos vieno autoriaus, kuris turi aistrą savo temai, ir yra pateiktos literatūriniu stiliumi. Jos skamba kaip pasakojimas ar pokalbis, kuris sužadina vaizduotę ir emocijas. Tokios knygos leidžia skaitytojui susikurti asmeninį ryšį su nagrinėjamu asmeniu, gyvūnu ar įvykiu, ir yra parašytos išvengiant supaprastintos, nuobodžios kalbos. Svarbiausia, gyvosios knygos perteikia gyvas idėjas, kurios formuoja asmenybę, maitina vaizduotę ir skatina kurti naujas idėjas.

Pavyzdžiui, dauguma vadovėlių apie Albertą Einšteiną tiesiog pateikia faktus be asmeninio ryšio ar emocijų. Tuo tarpu gyvoji knyga gali pradėti pasakojimą apie jauną Einšteiną, kuris dirbo patentų biure Šveicarijoje ir, atlikdamas kasdienes užduotis, mintyse svarstė apie šviesą ir laiką. Tokios knygos ne tik pateikia faktus, bet ir sužadina skaitytojo vaizduotę, leisdamos pamatyti Einšteiną kaip tikrą žmogų su savo mintimis ir jausmais.

Naudojant gyvasias knygas Charlotte Mason metodu, vaikai gauna ne tik faktus, bet ir idėjas, kurios padeda jiems tapti aktyviais ir motyvuotais mokiniais, sužadina jų vaizduotę ir ugdo asmenybę.

Kai gimė susižavėjimas C. Mason ir gyvosiomis knygomis, radau naudingos informacijos lietuvių kalba (su knygų sąrašu) www.moliovaikai.lt

Didelis ačiū. 

Pasakojimas | atpasakojimas

Pasakojimo metodas pagal Charlotte Mason:

Pasakojimo metodas yra viena iš esminių Charlotte Mason ugdymo filosofijos dalių, reikalaujanti gilaus supratimo ir dėmesingumo. Pagrindinė šio metodo idėja yra ta, kad mokiniai po vienkartinio teksto skaitymo arba klausymo turėtų papasakoti, ką jie prisimena ir suprato. Pasakojimas skatina mokinius įsisavinti žinias per atkūrimą, nes, pasak Charlotte Mason, žinios nėra tikros, kol jos nėra atkartotos.

Charlotte Mason rekomendavo perskaityti du ar tris puslapius, kad būtų apimtas visas epizodas, po kurio vaikai paeiliui pasakoja tai, ką išgirdo. Pasakojimas turėtų vykti be pertraukų, kad neslopintų vaikų įsitraukimo. Mokytojas turi minimaliai įsikišti ir leisti vaikams pasakoti savo žodžiais, įtraukiant jų pačių mintis ir nuomones. Pasakojimai, kurie yra tik atminties atkartojimai, yra mažiau vertingi; svarbiausia, kad vaikai pasakotų originaliai, remdamiesi savo suvokimu ir įžvalgomis.

Pasakojimo metodas gali būti taikomas įvairiais būdais, įskaitant žodinį, rašytinį pasakojimą, piešimą, vaidinimą ar net kūrybinius projektus. Šis metodas ne tik padeda geriau įsisavinti medžiagą, bet ir ugdo vaikų gebėjimą mąstyti kritiškai, struktūruoti savo mintis bei išreikšti jas sklandžiai ir kūrybingai.

Rašymas, perrašymas ir diktantas

Charlotte Mason ugdymo filosofijoje rašymas, perrašymas ir diktantas yra esminiai įgūdžiai, padedantys ugdyti vaikų kalbinius gebėjimus ir raštingumą. Perrašymas yra praktika, kai mokiniai ranka perrašo trumpas, kokybiškas literatūros ištraukas. Ši veikla skatina dėmesingumą, padeda formuoti taisyklingą rašyseną ir ugdo kalbos pojūtį. Diktantas yra dar viena svarbi technika, kurios metu mokytojai diktuoja tekstą, o mokiniai jį rašo klausydami. Tai padeda mokiniams įsisavinti rašybos, skyrybos ir gramatikos taisykles. Rašymo pratimai, perrašymas ir diktantas kartu ugdo vaikų gebėjimą aiškiai ir taisyklingai išreikšti savo mintis, lavina jų raštingumą ir stiprina kalbos jausmą, prisidedant prie visapusiško kalbinio ugdymo.

Gamtos tyrinėjimas

Gamtos tyrinėjimas yra svarbi Charlotte Mason ugdymo metodo dalis, skatinanti vaikus praleisti laiką lauke ir tiesiogiai bendrauti su gamta. Šis metodas padeda vaikams ugdyti pastabumą, smalsumą ir meilę aplinkai. Vaikai dažnai veda gamtos dienoraščius, kuriuose piešia ir aprašo augalus, gyvūnus bei gamtos reiškinius, su kuriais susiduria. Toks praktinis mokymasis skatina savarankišką tyrinėjimą ir gilesnį gamtos supratimą. Charlotte Mason tikėjo, kad gamtos tyrinėjimas ne tik ugdo mokslinius įgūdžius, bet ir padeda formuoti moralines ir estetines vertybes, skatindamas vaikus vertinti ir gerbti pasaulio grožį ir įvairovę.

Menas ir muzika

Menas ir muzika yra neatsiejami Charlotte Mason ugdymo metodo elementai, skirti ugdyti vaikų estetinį jautrumą ir kūrybingumą. Šis metodas skatina vaikus reguliariai susipažinti su klasikiniais meno kūriniais ir muzikiniais šedevrais. Vaikai mokomi atidžiai stebėti meno kūrinius, analizuoti juos ir vertinti menininko darbą bei stilių. Muzikos studijos apima ne tik kompozitorių biografijų ir jų kūrinių klausymą, bet ir praktinį muzikavimą bei dainavimą. Charlotte Mason tikėjo, kad menas ir muzika praturtina vaikų vidinį pasaulį, padeda jiems suprasti ir išreikšti emocijas, ugdo skonį ir estetinį supratimą. Per meno ir muzikos studijas vaikai įgyja ne tik kultūrinį ir istorinį kontekstą, bet ir mokosi grožio, harmonijos ir kūrybos principų, kurie praturtina jų kasdienį gyvenimą ir ugdymo procesą.

Trumpos pamokos

Trumpos pamokos yra esminė Charlotte Mason ugdymo metodo dalis, siekianti išlaikyti vaikų dėmesį ir maksimaliai išnaudoti jų mokymosi laiką. Šarlotė Mason tikėjo, kad trumpesni, bet intensyvūs pamokų seansai, kurie trunka nuo 15 iki 20 minučių pradinėse klasėse ir šiek tiek ilgiau vyresnėse klasėse, yra efektyvesni. Toks metodas leidžia išvengti nuovargio ir išlaikyti aukštą mokymosi kokybę. Mokydamiesi trumpomis, bet intensyviomis sesijomis, vaikai ugdo gebėjimą susikaupti ir išlaikyti dėmesį viso pamokos laiko metu.

Svarbus šių pamokų aspektas yra veiklos keitimas pagal smegenų pusrutulius. Tai reiškia, kad po intensyvios intelektinės veiklos, kuri įtraukia kairįjį smegenų pusrutulį (pvz., matematikos ar gramatikos užduotys), seka kūrybinė ar fizinė veikla, aktyvuojanti dešinįjį pusrutulį (pvz., piešimas, muzika ar fizinis aktyvumas). Tokiu būdu yra subalansuojama smegenų veikla, padidinamas produktyvumas ir užtikrinama, kad mokymasis būtų visapusiškas ir dinamiškas.

Be to, ši praktika suteikia daugiau laiko laisvai veiklai, tyrinėjimams ir poilsiui, kurie taip pat yra svarbūs visapusiškam vaiko ugdymui. Trumpi pamokų seansai užtikrina, kad mokymosi procesas būtų dinamiškas, įtraukiantis ir veiksmingas, taip padedant vaikams išlaikyti dėmesingumą ir susidomėjimą mokomuoju dalyku.

Laisvas laikas

Laisvu laiku užpildome vaiko poreikį laisvai tyrinėti, žaisti ir ugdyti kūrybingumą. Mason tikėjo, kad struktūrizuotas mokymasis turi būti subalansuotas su pakankamu laisvu laiku, leidžiančiu vaikams atsipalaiduoti ir savarankiškai atrasti pasaulį. Laisvo laiko metu vaikai gali užsiimti veiklomis, kurios skatina jų vaizduotę ir kūrybiškumą, tokiomis kaip lauko žaidimai, rankdarbiai, piešimas ar tiesiog stebėjimas ir tyrinėjimas gamtoje.

Šis laikas yra svarbus ne tik psichologinei ir emocinei vaiko gerovei, bet ir intelektiniam vystymuisi. Per laisvą veiklą vaikai mokosi spręsti problemas, lavina socialinius įgūdžius ir ugdo savarankiškumą. Be to, tai suteikia jiems galimybę pritaikyti ir įtvirtinti mokykloje įgytas žinias bei įgūdžius realiame gyvenime. Laisvas laikas taip pat padeda išvengti pervargimo ir streso, užtikrinant, kad mokymosi procesas būtų malonus ir efektyvus. Charlotte Mason filosofijoje laisvas laikas yra esminis veiksnys, skatinantis visapusišką vaiko raidą ir augimą.

Šios neapibrėžtos idėjos, kurios išreiškia save kaip troškimą kažkam ir kurios turėtų traukti vaiką link sąžiningų, gražių ir gerų dalykų, neturi būti siūlomos nustatytu tikslu ar nustatytu laiku: jos yra laikomos toje minčių atmosferoje, kuri jį supa, įkvėpiama kaip jo gyvenimo kvapas.

Charlotte Mason

Literatūra

Charlotte Mason ugdymo filosofija ir metodai išsamiai aprašyti jos šešių tomų serijoje, žinomoje kaip „The Original Home Schooling Series“. Ši išsami serija apima šiuos tomus:

1 tomas: Namų mokymas (Home Education) – Skirtas vaikų nuo gimimo iki devynerių metų ugdymui ir auklėjimui, pabrėžiant ankstyvojo vaikų švietimo svarbą ir tėvų vaidmenį kaip pagrindinių pedagogų.

2 tomas: Tėvai ir vaikai (Parents and Children) – Aprašo tėvų ir vaikų santykius, pateikia įžvalgas apie efektyvų tėvystės ir vaikų auklėjimo metodus.

3 tomas: Mokyklinis ugdymas (School Education) – Nagrinėja švietimo principus vaikams nuo devynerių metų, įskaitant mokymo programų pasiūlymus ir mokymo metodikas.

4 tomas: Mes patys (Ourselves) – Moralinis ir etinis vadovas, skirtas padėti vaikams ir jauniems suaugusiems formuoti stiprų charakterį ir savimonę.

5 tomas: Charakterio formavimas (Formation of Character) – Gilinasi į charakterio ir asmenybės vystymą, siūlo praktinius patarimus, kaip ugdyti gerus įpročius ir dorybes.

6 tomas: Švietimo filosofija (A Philosophy of Education) – Apibendrina Mason švietimo filosofiją, pateikia holistinį jos metodų vaizdą ir jų taikymą įvairiuose ugdymo kontekstuose.

Šiuose tomuose yra daugiau nei 2400 puslapių Charlotte Mason švietimo teorijų ir praktinių patarimų apie vaikų ugdymą ir tėvystę. Serija vertinama dėl savo nesenstančio aktualumo ir praktinio pritaikymo, todėl ji yra vertingas šaltinis tiek namų mokymo tėvams, tiek pedagogams.

Naujausios šių knygų laidos buvo išleistos su didesniu tekstu ir plačiomis paraštėmis, skirtomis pastaboms, užtikrinant, kad jos būtų patogios ir prieinamos šiuolaikiniams skaitytojams. Spausdintų knygų rinkinys taip pat apima nemokamą elektroninę knygos kopiją, leidžiančią skaitytojams pasirinkti patogiausią būdą skaityti​ (Charlotte Mason)​​ (Simply Charlotte Mason)​​ (Living Book Press)​.

Tikrai rekomenduoju Simply Charlotte Mason. 

Šiame puslapyje be galo daug informacijos, kiekvieną savaitę keliamos tinklalaidės, turi savo youtube kanalą, daug medžiagos nemokamai, taip pat galima įsigyti el. programas, knygas (mokamai). 

MEZGIMAS PIRŠTAIS

Girdėjau, kad vaikams labai patinka tas mezgimas pirštukais, bet kad taip patiks nesitikėjau! Sekėme šia...

GAMTOJE SU VAIKAIS

Man svarbu, kad vaikai pažintų pasaulį įvairiuose lygiuose, išmoktų juos gerbti, vertinti ir žinotų, jog...

ŽMOGAUS BŪSTAS

Mūsų projektuko ,,Žemès formos” tęsinys. Pirmosios dalys: ŽEMĖS FORMOS ŽEMĖS FORMOS | 2 O šiandien...