PIRMOJI DIDŽIOJI PAMOKA: VISATOS ATSIRADIMAS

(ARBA DIEVAS, NETURINTIS RANKŲ)

Šis užsiėmimas paremtas M. Montessori didžiąja pamoka apie pasaulio sukūrimą. Ieškodama šių istorijų aptikau M. Montessori knygą “To Educate The Human Potencial”, išleista 1947 m. Indijoje. Knyga apie vaikų ugdymą 6-12 metų. Joje aprašomas jos požiūris, į tam tikrus reiškinius gamtoje. Man labai padėjo pajausti vidinį turinį – kas slypi už šios istorijos sumanymo.

Pačias istorijas radau anglų kalba, šaltinis teigė, kad tai M. Montessori sūnaus užfiksuoti mamos pasakojimai. Tad tiesiog ėmiau ir išsiverčiau jas į lietuvių kalbą. Nesu profesionali vertėja ar redaktorė, tad vertimas nabejotinai turės kalbos kultūros, stiliaus klaidų, tačiau iš kitos pusės, istorija vistiek turi būti pasakojama žodžiu, ne skaitoma.

Kiek konsuktavausi su šios metodikos mokytoja Italijoje, tai be pirmojo reikalavimo pasakoti, o ne skaityti istoriją, papildomos instrukcijos buvo: pirmąjį kartą tik papasakoti, antrąjį jau galima įtraukti jau prezentacijas (instrukcijos aprašytos istorijoje). Paprastai viena istorija yra vieno mėnesio tyrinėjimo šaltinis (ši istorija paliečia daug mokslo sričių).

Aš istoriją gerokai sutrumpinau, pasakydama tik pačius pagrindinius kūrimo priežasties ir pasekmės etapus, nes dukra nebūtų išklausiusi pilno teksto, o jeigu kambaryje nors vienas praranda susidomėjimą – tai labai užkrėčiama 🙂

Naudojome šviesos stalą, tačiau galima paieškoti ir kitokių būdų perteikti istorijos mintis. Mes labiau derinomės prie dvimetės dukros.

Istorija labai ilga, tad įkėliau ją į atskirą puslapį:

Po pertraukos antrasis užsiėmimas tęsė istorijos pasakojimą, tik jau labiau per vaikų įspūdžius.

Refleksijai pasirinkome vizualią ištaišką. Lipdėme ugnikalnius, piešėme galaktikas, saulės sistemą, kometas…

Montessori metaliniai insertai prisidėjo ir prie brėžinių kūrimo, ir prie rankos paruošimo rašymui. Eksprontu gimė mintis padaryti ir mini skaitymo užsiėmimą – ir gavosi tikrai labai gerai. Pirma žodžius užrašėme, o tada sukarpiau juos skiemenimis. Sūnui reikėjo sudėti žodžius. Kadangi rašant mėginome ištarti ir išgirsti raidžių sąskambius, tai buvo nauja ir gan įtempta treniruotė.