„Tikrasis planavimas šeimoje – tai ne išdėstyti dieną minučių tikslumu, o kurti tokius tarpusavio santykius, kuriuose kiekvienas jaučia kitą. Kai ryšys teisingas, visa kita susidėlioja savaime, nes mes einame kartu su gamtos planu, o ne prieš jį.“

Kiekvieną vasarą imuosi planuoti mūsų mokymosi metus – ne todėl, kad noriu sukurti tvarkaraštį gyvenimui, o todėl, kad noriu pamatyti kryptį, kuria eisime mokydamiesi. Mūsų planas – ne gyvenimo schema, o ugdymo žemėlapis: ką tyrinėsime, kaip atrodys mūsų dienos, kur natūraliai įsiterps poilsis, pomėgiai, kūryba. Kai mokymosi kryptis aiški, atsiranda struktūra, kuri išlaisvina – leidžia ramiai rūpintis vaikų pomėgiais, jų charakteriu, mūsų santykiu.
Ir štai likimo posūkis – nutiko taip, kad ši vasara buvo ,,parduota” įsikurimui naujuose namuose, tad teko skaičiuoti savo resursus ir neturėjau tiek laiko, kiek norėjosi atlikti savo įprasto metų planavimo. Tad teko improvizuoti.
MOKSLO METŲ PLANAVIMAS
Procesas
Pirmiausia iš BUP išsirašiau mokomuosius dalykus, su mokymosi turiniu. Iš jo pasidariau santraukas, tada punktais išsiskyriau pačias, pačias svarbiausias temas. Kiekvienais metais naudoju tokį pat šabloną google excel lentelėje. Vertikaliai surašau dalykus, horizontaliai – mėnesius ir savaites, idėjas ar konkrečias temas.

Taip pasidarau tris tremestrus (rudens, žiemos, pavasario). Jeigu per savaitę yra 5 matematikos, tai ties matematika ir turiu 5 langelius. Kaip jau rašiau, neturėjau kada pildyti visos lentelės.
PLANAVIMAS PAGAL DALYKUS
MATEMATIKA
4 KLASĖ
Žinojau, kad esime pagal vadovėlį. Kas man svarbu – stebėti ar panašiu tempu mokomės kaip rekomenduojama ugdymosi plane. Nesinori stipriai atsilikti, kaip bebūtų – programą turime išeiti visą. Taigi, pasidariau tokią lentelę:



1 KLASĖ
Taip jau būna, kad vienam vaikui labiau tinka vienas, kitam kitas. Taip ir mums nutiko, kad dukrai labiau tiko ,,Maži milžinai serija”. Tai čia tik atsižymėjau orientacinius laikus.
LIETUVIŲ KALBA IR LITERATŪRA
4 KLASĖ
Pamenate kaip burnojau dėl lietuvių kalbos serijos ,,TAIP”, kaip ieškojome sprendimų, kaip man vis kažko trūko? Tai supratau, jog tiesiog turėjau kitokius lūksečius, negu vadovėlių leidėjai. Aš tikėjausi daugiau literatūros, o vadovėliai labiau orientuoti į gramatiką (pradinėse klasėse). Taigi, pridėjus šią sudedamąją, pakeitus požiūrį ir lūkesčius pratybas ir vadovėlį ėmiau naudoti pagal temas, ne būtinai iš eilės. Tad teko metų pradžioje paimti BUP ir susirašyti kokių gramatikos taisyklių vaikas turi išmokti. Jų tikrai nėra daug, dar mes du kartus per savaitę darome gramatiką, vienąkart – diktantas. Aprašysiu detaliau prie lietuvių kalbos mėnesio aprašymo.
Kalbant apie literatūros suvokimo formavimą, mes kartu skaitome įvairias knygas ir su tam tikra knyga atkreipiu dėmesį į tam tikrus dalykus (pvz.: žanras, dialogas, teksto struktūra ir pan.). Tai vyksta natūraliai, tiesiog aš pati turiu sąrašiuką ir užmetu akį karts nuo karto 🙂

1 KLASĖ
Prisipažinsiu, neliko laiko deramai suplanuoti dukros metų progaramą, bet iš kitos pusės, ar tikrai reikia? Dariau tai sūnui (nuoroda). Nors dukra kitokia, jos žinių lygis kitoks, mokymosi stilius taip pat kaip diena ir naktis nuo vyresnio brolio, su ja man lengva ir be plano. Tiesiog, žinome, jog pirmokai turi įvaldyti rašytines raides, gebėti skaityti, suvokti skaitomą tekstą, na ir preliminarūs gramatikos dalykai: kodėl dedame tašką, kodėl vardas rašomas iš didžiosios, kas yra klaustukas, kaip sudaryti žodžiais ir sakiniai…
GAMTOS MOKSLAI
Labai smagu, kad naujosios programos suskirstytos į tas pačias kategorijas, o tai reiškia, kad labai lebgva suderinti kelių vaikų, ugdomų šeimoje, temas. Šiai disciplinai nenaudojame jokių vadovėlių kaip medžiagos, labiau aš palayginu kokius dalykus kaip ir svarbu žinoti toje klasėje, tačiau dėstau pamoką savaip. Savaime suprantama, vaikai temas praplėčia, ima kitas, bet man svarbu, kad būtų susipažinę su temomis, reikalaujamomis BUP.
Aš temas susiskirsčiau į kategorijas: Žemė (ir Visata), Augalai, Gyvūnai, Žmonės. Pirmai klasei. Taip skirstė jas Maria Montessori, mat tokia tvarka viskas ir atsirado, tad man taip lengviau bei sklandžiai pereiti nuo temos prie temos. Planuodama visus metus pasitelkiau ChatGPT, pateikiau BUP sąrašą su tikslais, savo kategorijomis, beliko paskirstyti temas mokslo metams. Pavyzdžiui, rugsėjis – mėnuo skirtas susipažinti su Visata, žvagždėmis, Saule ir Mėnuliu, po truputį pasukome link Żemės, jėgų ir dėsnių joje. Metiniame plane nedetalizuoju, tai vyksta kai ruošiuosi savaitei.
Papildomai dukrai idėjų imu iš knygos ,,What God created”, sūnus mėgsta pažintinę literatūrą gamtos tema. Abiems atspausdinau gamtos tyrinėtojų žurnalus, lėtokai, bet pildosi, manau kaip ir viskam, reikia įpročio ir tam skirto laiko.


KITI DALYKAI
Kaip ir su gamtos mokslais, taip ir su kitais dalykais susidariau sąrašiukius pagal BUP, tada su DI sukūriau temas kiekvienai savaitei, tokius labiau rėmus, o detaliau apglvoju kiekvienos savaitės pradžioje. Į bendrą lentelę galima įsirašyti ir kitų papildomų dalykų (pvz.: įpročio formavimas, šeimos susitikimas).
SAVAITĖS PLANAS
Jau esu aprašiusi kaip planuoju savaitę, atsižvelgdama į pamokų kaitą, laiko tarpą. Pirmasis variantas buvo vienoks, iki galutinių būrelių tvarkaraščių. Man pasiteisino, ko pernai nedariau, vizualus spalvų kodas kiekvienam mokomąjam dalykui, atsižvelgiant į smegenų sritis pamokos metu.


Vėliau kito, nes pastebėjau, kad dienomis, kai yra būreliai, trūksta laiko ilgesniai veiklai (dailei, gamtos mokslams). Tad planas vis kinta, tačiau išlaiko mokomųjų dalykų skaičių per savaitę.
Nors pastaruoju laiku vis galvoju, kad vieną dieną mokslo savaitėje paliksime laisvą išvykoms, stalo žaidimams ar tiesiog nepadarytiems projektams. Jau išsižadėjau nerealios minties savaitgaliais atlikti kažką grandioziško, nors pasitaiko tokių dienų, bet visgi kiti šeimos įsipareigojimai neleidžia išlaikyti pastovumo. Po intensyvios savaitės, savaitgaliais atkuriame namų erdves, peržiūrime priemones, darbuojamės sode. Aš tiesiog būnu mama 🙂 Bet mokausi nuoseklumo ir savęs neperspaudimo, tai kas žino, gal pavasario įraše dalinsiuosi apie kitokius savaitgalius. Kam to reikia? Gal ir nereikia, tiesiog vaikai vis labiau tampa asmenybės, nori kontakto tik su manimi, deja, savaitės bėgyje pamokos visiems trims mano vaikams vyksta kartu, tad norisi savaitgaliais susitekti į vaiko kalbą giliau negu galiu tai padaryti savaitės dienomis.
MŪSŲ DIENA
Įdomi ta mūsų mokslo diena. Prasideda ji nuo pusryčių. Paprastai aš jau būnu pavalgiusi, tik gurkšnoju arbatą ir skaitau visiems. Tai pirmoji ,,narration” (atpasakojimo) pamoka. Šiuo metu skaitome pozityvų romaną vaikams ,,Poliana”. Vaikams pavalgius pasidaliname kas ką išgirdo, žodžiu, nors kartais piešiame, kartais rašome.


Tada sūnus ketvirtokas savarankiškai 10 min. perrašinėja dailyrašċiu tekstukus (šiuo metu įsimylėjo drambliuko Pomelo istorijas). O aš tuo metu su pirmoke susipažıstame su nauja matematikos tema. Kol dukra atlieka pratimus naujai temai, sūnui pristatau jo. Dažniausiai spėjame, kartais tenka abu vaikus mokyti vienu metu. Dukrai baigus matematiką, ji imasi dailyraščio savarankiškai (mes visi viename kambaryje). Būna taip, kad kol aš žongliruoju tarp pradinukų, mūsų trimetis irgi nori mokytis. Pirmiausia, dienos pradžioje būtinai reikia pradėti nuo jo. Kartu kažką trumpai pažaisti, pakalbėti. Kai vaiko emocinis kibirėlis pripildytas, jis vėliau sukalbamesnis. Taip pat iš vakaro pasiruošiu kažkokių užduotėlių (klijavimo, karpymo, sensorinių ir pan.). Tai kartais noriai, kartais mažiau, jas daro. Esmė ta, kad jis mato, jog kiti vaikai mokosi, jam reikia palaukti, užsiimti pačiam. Galiausiai su pirmoke mes baigiame kone po pusvalanžio, tada ji eina mokyti broliuko arba tiesiog žaisti. Su vyriausiu sūnumi užbaigiame matematiką, imame anglų ar lietuvių gramatiką.




Muzika, dailė, technologijos, etika, fizinis ugdymas, įpročio lavinimas, gamtos mokslai – tai bendros pamokos visiems. Skiriasi kokius Klausimus kiekvienam užduodu, kokias daro užduotis, bet temos išlieka tos pačios.
Jeigu diena sklandi, tada pamokos baigiasi apie 12-13val. Ruošiu pietus, vaikai skaito, žaidžia. Laisvas laikas. Tarp pamokų išbėgame į kiemą, deja, neilgam, nes jau 14val. pajudame link būrelių ir namo grįžtame jau vakare. Tarp būrelių aplankome parkus, pasivaikštome gryname ore. Iš čia ir kilo idėja, kad reikia bent vienos dienos mokslo savaitėje, kad galėtume nevaržomai pabūti kieme, išeiti kur toliau…
P.S. ruošdama pietus stengiuosi iškart paruošt vakarienę. Tada grįżus vakare belieka pašildyti maistą, pavalgyti, nusiprausti ir galima nuveikti kažką sau 🙂 paskaityti, va, pagaliau prisiliesti prie klaviatūros ar naujojo iššūkio – kūrybinio rašymo.
PAMĄSTYMAI…
Keletas minčių apie ugdymą šeimoje – gal kažkas atlieps ir jūsų kasdienybėje.
Man atrodo, kad svarbiausia yra tai, kuo gyvename ir kuo tikime – juk tai verta maitinti tik gerais, teigiamais dalykais.
O aš savo ruožtu noriu tęsti – kurti, dalintis, įkvėpti. Nuo kito mėnesio pradėsiu siųsti naujienlaiškius – mažas temines porcijas šviesos ir įkvėpimo.
Jei norite būti tarp pirmųjų, kurie gaus naujienlaiškį – kviečiu užsiregistruoti čia.


