Trečia klasė.
Štai dar vienas mėnuo prabėgo. Galbūt ne visiems dalykams turiu kažko naudingo ir naujo, bet tikiuosi pagelbės mūsų patirtys.
Noriu pabrėžti, kad ugdymą organizuoju taip, jog kiekvienam dalykui turime paskirtą laiką, bet tarp tų ,,paskirtų laikų” vyksta labai daug laisvos improvizacijos, žaidimų, pokalbių ir gyvenimo įgūdžių lavinimas. Kiekvieną kartą to neaprašau, bet tarkime skiriu vieną pamoką supažindinti vaiką su kažkokiu nauju dalyku (iki 15 min), o jau paskui vaikai laisvu laiku jeigu nori gilinasi papildomai. Aš matau vaikų elgesį ir žinau, kad jeigu tam tikrų dalykų neįplanuosime ir apie juose nesimokysime, jie gali prie jų ir neprieiti, nes to nemato, negirdi ir net nežino, kad tai egzistuoja. Todėl laikausi principo – parodyti pavyzdį, o vėliau leisti vaikui pačiam kurti savo santykį su vienu ar kitu dalyku, reiškiniu, žmogumi.
Taigi, mūsų atradimai ir pastabos patiems sau 🙂
- ŽMOGUS, EMOCIJOS, SOCIALINIS UGDYMAS
- MENAI
- LIETUVIŲ KALBA
- MATEMATIKA
- GAMTOS MOKSLAI
- PAPILDOMA INFORMACIJA
- vieta kūrybai 🙂
ŽMOGUS, EMOCIJOS, SOCIALINIS UGDYMAS
Šio mėnesio ugdymas vyko daugiausia per pokalbius. Ypatingai vakare, vaikai nori pasidalinti dienos įspūdžiais. Prisipažinsiu, kai viskas nurimsta, kartais taip norisi pačiai atsipalaiduoti ir eiti užsiimti savo veiklomis, bet žinau, kad negalime prarasti tų vakarinių pokalbių, nes tos 10-15 minučių kasdiens padaro stebuklus. Ypatingai, kai vaikai patenka į 9 – 12 metų tarpsnį.
Kaip tik pagrindinė tema ir yra ši – augimo pokyčiai.
AUGIMO POKYČIAI
Nebuvau susimąsčiusi, kad vaikui gali kilti kažkokios baimės ar stresas dėl to, kad jis auga. Tačiau atlikdami tam tikrus terapijos pratimus netikėtai atvėrėme temą – ankstyva paauglystė. Pradėjau ne tik stebėti vaiko pokyčius, bet ir daugiau domėtis šia tema.
Turbūt susidurėme ir anksčiau su vaiko augimo šuoliais, kai kone per dieną jis ima ir pasikeičia. Psichologijoje išskiriami pagrindiniai vaikų amžiaus tarpsniai: 0-3 metų, nuo 3 iki 6 metų, nuo 6 iki 9 metų, nuo 9 iki 13 metų. Kiekvienas tarpsnis ypatingas ir įdomus, juose vaikas susiduria su tam tikrais iššūkiais, atsiskleidžiančiu nauju pasaulio suvokimu, santykiu su savimi bei santykiu su šeima, kitais žmonėmis. Plačiau apie 9-13 metų tarpsnio svarbą rašiau čia:
O dabar žvilgsnis į šią temą ugdymo kontekste.
Augimo skausmai
Augimo skausmai gali būti patiriami ne tik fizine prasme, bet ir emociškai, kai vaikai suvokia, kad palieka nerūpestingą ankstyvos vaikystės laiką. Daugelis vaikų jaučia fizinius skausmus, kai jų kūnai sparčiai auga, tačiau emocinė dalis dažnai būna dar sudėtingesnė. Tėvams svarbu padėti vaikams prisitaikyti prie šių pokyčių, klausiant, ko jie pasiilgsta iš savo ankstesnio gyvenimo etapo. Pavyzdžiui, vaikai gali norėti sugrįžti į laikus, kai juos nešiodavo arba leisdavo daugiau laiko ant tėvų kelių. Svarbu patikinti vaiką, kad normalu norėti sugrįžti į šiuos prisiminimus ir kartais net leisti jiems atlikti veiklas, kurias jie jau išaugo, pavyzdžiui, žaisti su senais žaislais. Tai padės vaikui geriau suprasti ir priimti naujas pareigas bei laisves, kurias suteikia vyresnis amžius, pavyzdžiui, vėlesnis miego laikas ar atsisakymas automobilinės kėdutės. Tokie pokalbiai padeda vaikui priimti naujas atsakomybes ir pokyčius, kurie ateina su augimu, kartu pripažįstant ir tai, ką jis prarado.
Mes daugiausia laiko ir paleidome aptardami šiuos pokyčius. Pastebėjau, kad užuot sutelkus dėmesį tik į pokyčius, buvo svarbu kalbėti ir apie tai, kas išliko nepakitę. Tai padėjo vaikui jaustis saugiau augimo metu.
Mes bandėme sudaryti sąrašą dalykų, kurie per pastaruosius metus nepasikeitė, ir aš pati iš savo pusės surašiau, kur vaikas liko toks pat. Baigę, palyginome savo sąrašus. Ką aptarti? Tai gali būti tokie dalykai kaip mėgstamas maistas, būdas užmigti su mylimu pliušiniu gyvūnėliu ar mėgstama veikla, pavyzdžiui, piešimas. Šis pratimas suteikė sūnui truputį daugiau stabilumo jausmo laikotarpiu, kai jo gyvenime vyksta daugybė fizinių, psichinių ir emocinių pokyčių. Tad darau prielaidą, kad tokie pasikalbėjimo pratimai gali padėti ne vienam bręstančiam vaikui.
Paaugliai ir ko tikėtis
Dideli pokyčiai laukia trečiokų ir svarbu suteikti erdvę kalbėtis apie jausmus bei perduoti žinias. Tai puikus metas pasiūlyti knygą apie kūno pokyčius paauglystės metu. Dažnai paaugliai nori privačiai skaityti apie hormoninius ir fizinius pokyčius, kurie gali sukelti gėdos jausmą.
Mes iš bibliotekos pasiskolinome knygelę, skirtas berniukams Karen Gravelle ,,Ir kas gi ten vyksta po galais?”. Pokalbiuose matau, kad sūnui labai padeda pateikta informacija. Jis daug ramiau jaučias, kad viskas yra su juo gerai, taip ir turi būti. Kartais gerai atrasti bendrą kalbą, kurią suprastume ir mes, tėvai, ir vaikai.
Šia tema žiūrėjome ir filmą ,,Štai koks aš esu”. Patiko tiek man, tiek vaikams. Pasakotojas paaiškina kaip jis išgyveno viduje daug neaiškių dalykų, o dar ir išoriškai matome kas vyksta. Po filmo galimos temos aptarimui: tolerancija, branda, patyčios, išlikti ištikimu savo vertybėms, visuomenės poveikis, pirmasis bučinys.
MIEGO RUTINA
Galbūt ne visiems tai aktualu, bet rašau apie tai, nes galimas ir toks pokytis – vaikas gulasi ir užmiega vėliau, nei tarkime prieš mėnesį ar pusmetį. Mums teko įsivesti atsijunkinimo ir pasiruošimo miegui rutiną, nes vaikui atrodė, kad negebėjimas užmigti kaip anksčiau ir greitai kaip kitiems vaikams – yra blogai. Tai dar vienas aspektas pasikalbėti apie vaiko virsmą jaunuoliu.
Kaip bebūtų, teko ieškoti pratimų, padedančių atsipalaiduoti.
- Svarbu pora valandų iki miego nedaryti nieko trankaus, stipriais stimuliuojančio, jokių kompiuterinių žaidimų ir pan.;
- Reguliarus laikas. Berniukams ypatingai svarbus yra reguliarus rėžimas, jokių staigmenų 🙂 Jiems patinka žinoti kada kyla, kada gulasi ir pan., tad ir su miego rutina, svarbu išlaikyti pastovumą.
- Meditacijos prieš miegą, šiai dienai atradome šias Piku ramūs vaikai
PRIORITETAI GYVENIME
Vienas svarbiausių įgūdžiu mano akimis yra gebėjimas identifikuoti ko noriu ir kaip su tuo gyventi: ką įgyvendinti, kam paspausti pauzę, o ką – išmesti į šiukšlių dėžę.
Tam atlikome keletą pratimų:
PABAIGA
Tikiu, kad užims truputį laiko įsigilinti ir pasitikrinti pateiktą informaciją, bet rašydama galvojau apie nuoširdžią pagalbą tėvams, ugdantiems savo vaikus, kurie kasdien skleidžiasi įvairiomis formomis, charakteriais ir impulsais. Tikiu, kad viską galima įveikti sklandžiai, jeigu mes, kaip tėvai, patys žinosime kas vyksta.
MENAI
Rugsėjo mėnesį iš savo užsakovų – vaikų – sulaukiau prašymo padėti ugdyti piešimo įgūdžius. Taigi, nuo šiol turime vieną pamoką per savaitę (neskaitant laiko, kai vaikai patys piešia) piešimo pagrindams. Naudojome šias vaizdo pamokas, jų nėra daug, bet trims savaitėms turėjome kas veikti 🙂
Nieko savo naujo neįvedžiau, tiesiog kartu sėdame ir atliekame užduotis pagal šias pamokėles. Keletas akimirkų:
Įspūdžiai: tik geri šiai dienai. Kas yra svarbu, manau, tai pastovus laikas. Pas mus gavosi taip, kad pirmadienį pirmasis užsiėmimas yra toks piešimas. Žinau, kad vaikams geriau pirmoje dienos pusėje pradėti nuo labiau logiškų, koncentruotų pamokų, bet mums tiesiog po savaitgalio pasiteisino pradėti su menais 🙂 Po dailės pamokos, paprastai sūnus imasi matematikos, dukra taip pat. Vėliau seka lietuvių kalba, gamtos mokslai…
Meno istorija, įžymūs kūriniai
Aš ir savo plano laikausi, į savaitę kartą susipažinti su vis kitu meno atstovu. Labai norėjau kažką iš skulptorių, bet natūraliai išplaukė mums Rene Magritte su siurrealizmu ir Petras Kalpokas su savo nuostabiais peizažais (deja neturiu įrašo). Ruduo pats padiktavo savo spalvas, nuotaikas ir technikas.
SIURREALIZMAS | RENE MAGRITTE
MUZIKA
Su pažintimi su muzika, mes atradome irgi savo stilių. KAdangi mokomės tryse: aš, trečiokas, priešmokyklinukė (ir fone trimetis), tai reikia tokio balanso. Norisi padengti solfedžio dalį ir kartu žengti link kompozitorių, muzikos įvairovės, technologijų bei muzikos kūrimo. Tos labai idomios temos įtraukia, bet kartu tarsi ,,išblaško”, kai nesi muzikos specialistas, o tik intuityviai jauti muziką. Taigi, mes sutarėme su vaikais, kad kartą per savaitė mokysimės muzikos kalbos (struktūrą), o kitą pamoką klausome kūrinių, ritmuojame, atliekame įvairius pratimus ir pan.
MUZIKOS KALBOS MOKYMASIS
Jau dalinausi DK knyga ,,Help your kid with music”, aš naudoju pati sau, kad žingsnis po žingsnio nukeliautume į tą muzikos suvokimo pasaulį. Nebūsime didžiais kompozitoriais, bet labai mėgstu suteikti vaikams bendrą suvokimą apie šio pasaulio mokslus. Šį mėnesį kalbėjome apie du pagrindinius vektoriu. Kaip vaikams sakau: vienas į ilgį (tai laikas: metras, natų ilgiai), kitas į aukštį (penklinė, gama). Tose pamokose prijungėme ir išsiaiškinimus apie minorą ir mažorą (tai labiau nuotaikai), nes jie buvo susiję su tuo ką jau mokėmės: dinamika , tempas.
Vaikams labai padėjo vizuali priemonė natų dėlionė, bei kilnojamos natos. Tiesiog eksperimentavome su garsais, bandėme atspėti garsus iš klausos ir sudėlioti kur ant kokios linijos jos ,,gyvena”. Vaikai gamą pažįstą, bet kai išmaišai viską, tai smagus žaidimas gaunasi.
Apie visa tai vaizdžiai man visai pasirodė ,,švariai” medžiaga pateikta čia:
RITMAVIMAS, KŪNO PERKUSIJA
Man pačiai patiko tiek klausyti, tiek stebėti šio kanalo atlikėjus, kurie groja kūno perkusija. Talentas, kuriuo žaviesi:
Taip pat, smagiai rimtuojame kaip šeima, skirtingais instrumentais:
DAINAVIMAS
Susipažinome su karaoke, kas tai. Radau gana paprastą kanalą, bet lietuviškas. bandėme dainuoti. Trečiokui gal nelabai jau, bet turiu kombinuoti su mažesniais:
Su sūnumi mes labiau mėgstame dainas iš ,,Mano muzika – 3″, beveik visas dainas, pateiktas vadovėlyje, galima rasti: Eirimas Velička. Ypač smagiai dainuojasi latviškos ir estiškos :)))
Kartais jaučiu tokią vidinę graužatį, kad gal turėtume tiesiog imti 3 klasės vadovėlį ir eiti temą pagal temą, bet iš kitos pusės – nesu muzikos mokytoja, dauguma kūrinių reikia vaikams girdėti ir pan. Tad taip nuraminu save, kad gal bus daug naudingiau jeigu vaikams perduosiu tiesiog muzikos pagrindus, ritmavimo suvokimą, o jau ,,Dainų dainelei” jeigu reikės ruošimės muzikos mokyklose, su tikrais specialistais 🙂
LIETUVIŲ KALBA
Istorijų kūrimas su vaikais; Kalba, skaitymas, rašymas
Mokantis lietuvių kalbos, stengiuosi išlaikyti pagrindines kategorijas:
- 1. Skaitymas. Šioje srityje vaikas mokosi skaityti įvairius tekstus, suprasti, kas juose vyksta, ir aptarti veikėjus ar įvykius. Tai ne tik įgūdžių lavinimas, bet ir skatinimas domėtis knygomis bei mėgautis skaitymu.
- 2. Kalbos vartojimas (retorika, diskusijos, atpasakojimai ir pan.). Kartu mokomės aiškiai kalbėti ir reikšti savo mintis, dalyvauti diskusijose, pasakoti, ką perskaitėme. Vaikas mokosi trumpai ir suprantamai atpasakoti įvairias istorijas ar įvykius. Šioje srityje ugdomas vaiko pasitikėjimas savimi ir gebėjimas dalintis savo nuomone.
- 3. Gramatika. Mokomės taisyklingai vartoti lietuvių kalbą. Vaikas susipažįsta su pagrindinėmis kalbos dalimis (kaip daiktavardžiai ar veiksmažodžiai), mokosi sudaryti sakinius ir laikytis rašybos bei skyrybos taisyklių.
- 4. Rašymas (rašymo įgūdžiai). Vaikas mokosi rašyti sakinius ir pastraipas, susieja mintis į vientisus tekstus. Jis lavina gebėjimą logiškai dėstyti idėjas, pavyzdžiui, aprašyti savo dieną ar rašyti trumpą pasakojimą.
- 5. Kūrybinis rašymas (apimantis praktiškai visas aukščiau išvardytas kategorijas). Šioje srityje vaikas skatinamas kurti savo pasakojimus, įsivaizduoti įvairias situacijas ir jas aprašyti. Jis pritaiko visus anksčiau išmoktus įgūdžius – nuo sakinio kūrimo iki minties perteikimo bei pasakojimo nuoseklumo. Tai ugdo kūrybiškumą ir gebėjimą įdomiai rašyti.
Taigi, viską ir organizuoju pagal šias kategorijas.
Aš jaučiuosi ramiau, kai žinau ką darau. Ne kartą esu aprašiusi, kai aklai seku kitų autorių pateikta programa ir eigoje susivokiu, kad nė nenutuokiu kurioje stadijoje esame. Tad stengiuosi prieš akis visada laikyti visą šių metų planą ir parinkti medžiagą eigoje.
Mano gidas – Bendroji ugdymo programa (BUP). Planuodama pamokas aš žvilgteliu į vadovėlį ,,TAIP”, ten pateikiama gramatikos taisyklių, ištraukų iš tekstų, suformuotos užduotys. Bet dažniausiai užduotis vaikui pateikiu savaip. Nes šiame etape svarbiausia ugdyti vaiko gebėjimą vaizdžiai perteikti idėjas, žinoti įvairius stilius, kalbos dalis. Neįsivaizduoju geresnio būdo tai pažinti negu per kūrybinį rašymą, bei įvairią literatūrą. Mes visą mėnesį atliekame kūrybinio rašymo užduotis tarsi žaidimą. Vaikas noriai dalyvauja ir sparčiai tobulėja jo įgūdžiais nuosekliai vystyti mintis, pasakojimus. Tik noriu pabrėžti, kad tie žaidybiniai pratimai nėra galutinis tikslas. Tokiu būdu formuoju įprotį kasdien prisėsti ir parašyti kelias eiliutes. Net jeigu jos ir ,,neturiu ką parašyti”.
Kartais pabandau iš ,,ledlaužių” pratimų pereiti prie siužeto kūrimo, stebiu kaip sekasi, kokai kalba kalba vaikas. Paraleliai apsupu vaikus aplinka, kuri demonstuotų kalbos svarbą, jos vaidmenį ir naudą. Labiausiai, žinoma, paperka knygos. Jų yra įvairių, reikia ieškoti ne tik įdomiai parašytų, bet ir prasmingų, teisingų. Esu gyvųjų knygų ,,living books” šalininkė.
Grįžtant prie rašymo, labai rekomenduoju Laimos Vincės knygą ,,Rašyti gali kiekvienas”. Tai kūrybinio rašymo vadovas, skirtas vyresnių klasių mokiniams (tikrai ne pradinukams), bet man pačiai asmeniškai leido suvokti kas yra tas kūrybinis rašymas, kodėl jis svarbus. Knygoje pateikiami žanrų apibūdinimai, praktiniai pratimai. Tikrai labai naudinga šiame kontekste.
Jeigu nepastebėjote, buvau įkėlusi keletą pratimų (ČIA), o štai ir tęsinys:
LITERATŪROS PAŽINIMAS
Pagal BUP, trečiokai turi būti susipažinę su:
- Tautosaka
- Pasaka
- Padavimas
- Komiksas
- Poezija
- Eilėraštis
- Eiliuota pasaka
- Apsakymas
- Apysaka
- Drama
- Grožinė literatūra
- Negrožinė literatūra
Rekomenduojami literatūriniai kūriniai, kuriems būdingi įdomesni raiškos sprendimai:
- komiksas,
- bežodė knyga,
- knyga su garso įrašu.
- knyga su šešėlių teatro vaizdo įrašu,
- animacinis filmas.
Susipažįstant su literatūros įvairove, mums padėjo savo namų bibliotekos bei perskaitytų kūrinių, knygų apžvalga. Apie tai:
NAMŲ BIBLIOTEKA | PAŽINTIS SU LITERATŪROS ĮVAIROVE
REKOMENDUOJAMAS KNYGŲ SĄRAŠAS
Ir pabaigai, kad visi ingridientai būtų vienoje vietoje:
Tautosaka.
– pasirinktos pasakos apie gyvūnus ir buitinės pasakos (iš rinkinių „Gulbė karaliaus pati“ „Lietuviškos pasakos“, „Stebuklingas žodis“);
– pasirinkti padavimai (atitinkamo etnografinio regiono; iš rinkinio „Ežeras ant milžino delno: lietuvių liaudies padavimai“);
– smulkioji tautosaka:
- „Čir vir vir pavasaris“;
- „Šepetys repetys: dainelės, pasakos, skaičiuotės, priežodžiai, mįslės“;
- J. Leikaitės animacinis filmas „Margučių rytas“;
- „Šešios žąsys: lietuviškos greitakalbės“;
- „Bėk, Pilypai, iš kanapių: lietuvių liaudies skaičiuotės“;
- „Kadarai, kadarai: juokavimai“,
- „Dievo karvyte, pasakyk: tradiciniai vaikų būrimai“;
- „Klausė žvirblis čiulbuonėlis: lietuvių liaudies žaidimai“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
Grožinė literatūra.
– Bežodės ir paveikslėlių knygos, komiksai:
- K. Kasparavičius, „Trumpos istorijos“;
- M. Marcinkevičius, „Sivužas“;
- E. Mugentaler (E. Muggenthaler), „Kai žuvys pasivaikščioti išėjo“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
– Poezija: eilėraščiai, poemėlės, eiliuotos pasakos:
- V. Kudirka, „Tautiška giesmė“;
- L. Gutauskas, „Kur nakvoja vėjai“;
- M. Karčiauskas, „Jojam varnų kaustyt“;
- A. Karosaitė, „Asilėlis“;
- J. Marcinkevičius, „Grybų karas“,
- A. Matutis, „Margaspalvė genio kalvė“;
- pasirinkti eilėraščiai Vytė Nemunėlis,
- pasirinkti eilėraščiai; S. Nėris, „Kur ta ugnelė“;
- V. Palčinskaitė, „Po kabančiu pasakos tiltu“;
- R. Skučaitė, „Žvangučiai“, „Laiškas sekmadieniui“;
- M. Vainilaitis, „Mano volungėlė“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
– Literatūrinės pasakos:
- H. K. Andersenas (H. Ch. Andersen), „Coliukė“;
- D. Bisetas (D. Bisset), „Aukštyn kojom“;
- J. Degutytė, „Pelėdžiuko sapnas“;
- K. Frijes (C. Fries), „Atsikrausto kiaulė!“;
- N. Kepenienė, „Madingiausias krokodilas“;
- Dž. Rodaris (G. Rodari), „Pasakos telefonu“, „Džipas televizoriuje“;
- O. Proisleris (O. Preussler), pasirinktas kūrinys (pvz., „Raganiukė“, „Vaiduokliukas“);
- S. Poškus, „Vieną kartą“ (pasakų rinktinė);
- E. Valteris (E. Valter), „Puokiai. Puokių istorijos“;
- J. ir T. Vislanderiai (J., T. Wieslander), „Mamulė Mū“, „Mamulė Mū laipioja po medžius“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
– Apsakymai, novelės:
- P. Mašiotas, „Žiemą“, „Dagiliukas“, „Švyturyje“, „Kaip Jonines švenčia“;
- L. Gutauskas, „Kam katinui ūsai“;
- V. Misevičius, „Danuko Dunduliuko nuotykiai“;
- R. Savickytė, „Adelės dienoraštis“;
- R. Una, „Aš esu Tomas, seklys“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
– Apysakos – pasakos, apysakos, romanai:
- J. Avyžius, „Aštuonetas iš Trepsės namų“;
- M. Gripė, „Elvis Karlsonas“;
- E. Liegutė, „Rudis, kuris tapo Džimu“;
- A. Lindgren, „Lota iš Pramuštgalvių gatvės“;
- V. Petkevičius, „Gilės nuotykiai Ydų šalyje“;
- V. Pietaris, „Lapės gyvenimas ir mirtis“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
– Dramos:
- A. Liobytė, „Jaučio trobelė“ (ištraukos)
- ar kiti tos pačios arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
Negrožinė literatūra:
- O. Brenifieris (O. Brenifier), Ž. Despris (J. Despres), „Didžiųjų filosofinių priešybių knyga“;
- S. Paltanavičius, „Pažinkime Lietuvos gyvūnus“;
- V. Indriūnienė, R. Pauliukevičiūtė, A. Pavasarytė, B. Valečkaitė, „Vilniaus arkikatedros mįslės“;
- M. Poškus, „Ką aš jaučiu: jausmų žinynas 5–8 metų vaikams“
- ar kiti tų pačių arba kitų autorių kūriniai (ištraukos).
Šiam mėnesiui neturiu daugiau jokių naujienų, kalbant apie lietuvių kalbos mokymą 🙂
MATEMATIKA
Daug informacijos kaip organizuojame savo pamokas rašiau rugsėjo menėsį, tad nieko ypatingo neatradau. Gal trumpas perbėgimas per temas gali būti naudingas. Mes naudojame vadovėlius ,,Taip”, tik papildau savo gamintom ar atrastom priemonėm pagal vaiko poreikius. Bet iš esmės prie vadovėlių internete (,,Šviesa” leidykloje ILGALAIKIAI PLANAI) galima rasti metų planą, visas temas. Padeda ir veiklos planas >>> TAIP. Tą planą naudoju tik sau, kad vis prieš akis matyčiau visas temas, kurias turime praeiti. Labai svarbu nestresuoti pačiai, nes vaika iškarto pajaučia mamos – mokytojos vidines abejonės ir ima arba nebepasitikėti, arba manipuliuoti.
Taigi, naudojantis šiuo dokumentu rugsėjo ir spalio mėnesiais padengėme šias temas:
(Antros klasės pakartojimas)
- Skaičiai iki 100
- Sudėtis iki 100
- Atimtis iki 100
- Daugyba
- Dalyba
- Uždaviniai su schemomis
- Daikto ir daiktų skaičiaus dalys
- Lygybės ir nelygybės
- Raskime ir skaičiuokime
Naujos temos
- Kaip skaityti skaičius iki 1000?
- Kokia yra triženklių skaičių sandara?
- Kaip sudėti skaičius iki 1000?
- Kaip sudėti skaičius iki 1000, kai susidaro nauja dešimtis?
- Kaip sudėti skaičius iki 1000, kai susidaro naujas šimtas?
- Sudėtis iki 1000
- Ar jau moku?
- Kaip atimti skaičius iki 1000 neardant dešimties, šimto?
- Kaip atimti skaičius iki 1000 išardant dešimtį?
- Kaip atimti skaičius iki 1000 išardant dešimtį ir šimtą?
- Kaip atimti skaičius iki 1000 išardant šimtą?
- Raskime ir skaičiuokime
- Aš jau moku!
- Geometrinių figūrų elementai
- Kaip nubrėžti apskritimą?
- Kokios figūros vadinamos simetriškomis?
- Kaip atpažinti tiesės atžvilgiu simetriškas figūras?
- Stačiakampis gretasienis, piramidė, kūgis, ritinys
- Ilgis, plotis, aukštis
- Ar jau moku?
Po atostogų tęsime temas apie matavimus, skaičiavimus, vaizdavimą:
- Ilgio matavimo vienetai
- Kas yra mililitras?
- Sprendžiame uždavinius su masės matavimo vienetais
- Kaip nustatyti laiką minučių tikslumu?
- Sprendžiame uždavinius su laiko matavimo vienetais
- Kaip naudotis kalendoriumi?
- Raskime ir skaičiuokime
- Aš jau moku!
Žiemos ir pavasrio link laukia daugyba ir dalyba iki 100, 1000; reiškiniai; trupmenos; matavimai ir trečios klasės pasikartojimas .
GAMTOS MOKSLAI
Šį mėnesį mes tyrinėjome šias temas: medžiagos ir jų savybės, stuburiniai gyvūnai (kaip jie juda, kodėl ir pan.), paukščių migracija (išvyka į Ventės ragą).
MEDŽIAGŲ BŪSĖNOS | kietosios, skystosios, dujinės
(vadovėlyje ,,Taip” tai II dalies trečiasis skyrius).
Geriausia mokytis per praktiką. Tą jau žinome visi ir vienas kitam vis primename. Vaikai labai norėjo atlikti kokius nors eksperimentus. Žinojau, kad turėsime mokytis apie medžiagų savybes ir būsenas – pasiūliau pažiūrėti ką siūlo vadovėlis. O čia – daug įvairiausių bandymų! Nieko nelaukdami nuskubėjome į virtuvę, susiruošėme priemones, įrankius ir atlikome serija bandymų:
- AR ORAS SVERIA? Patikrinome pripūsdami du balionus oro, pririšdami juos prie pakabos (tarsi svarstyklių), subalansavome, kad abu balionai kabėtų lygiai, o tada vieną jų susprogdinome. Kas nutiko? Pabandykite 🙂
- SCHEMŲ TYRINĖJIMAS su įvairiomis medžiagomis. Garavimas | skystoji būsena -> dujinė būsena (sąlyga – šiluma. Pvz.: verdantis vanduo); Kietėjimas | skystoji būsena -> kietoji būsena (sąlyga – šaltis. Pvz.: vanduo virsta į ledą); Tirpimas | kietoji būsena -> skystoji būsena (sąlyga – šiluma. Pvz.: tirpstantis ledas); Kondensacija | dujinė būsena -> skystoji būsena (sąlyga – šaltis. Pvz.: atvėsę vandens garai).
- TEMPERATŪRA IR LAIKAS. Bandymai tikrai paprasti, kuomet tyrinėjame kiekvieną iš 2 punkte pateiktų schemų keisdami parametrus. Pavyzdžiui, kuris vanduo greičiau išgaruos iš indelio: paliktas kambario temperatūroje ar šildomas plaukų džiovintuvu? Kur susidarys daugiau kondencato ant lekštės: kuomet verdantis vanduo stiklinėje bus uždengtas kambario temperatūros lėkštute ar tokia pačia lėkštute, tik ant viršaus padėsime leduką? Ir taip su kiekviena schema. Smagu.
- LAVOS ,,LEMPA”. Čia buvo labiau pramogai mažiesiems vaikams, bet į tą pačią seriją įrašau. Daugiau negu puse stiklainio pripildome vandens, įpilame aliejaus, maistinių dažų ir kai būname pasiruošę – įmetame keletą šnypščinčių tablečių. Aptarėme skirtingų medžiagų tankius, reakciją į deguonies burbuliukus.
Keletas bandymų buvo pateikti vadovėlyje ,,Taip”, bet visai smagių atrandame šiose knygelėse:
GYVŪNAI. STUBURINIAI IR BESTUBURIAI
(Vadovėlyje ,,Taip” I dalis, trečias skyrius ,,Koks sudėtingas organizmas”)
Teorinę dalį papildomai susirinkome internete:
Vadovėlyje visai smagiai aptarėme pagrindines kūno dalis, kodėl mes judame, ką bendro turi stuburas ir raumenys, kokie yra stuburiniai ir bestuburiai gyvūnai, kokios yra skirtingos odos ypatybės.
PAUKŠČIŲ MIGRACIJA
Natūralu, kad kyla klausimų, kai danguje matai pulkus paukščių kažkur keliaujančių. Bet dar daugiau jų kilo, kai apsilankėme Ventės rago muziejuje, mole ir pamatėme tą vietą, įkūrta Tado Ivanausko iniciatyva. Vykdami nežinojome, kad reikia registruotis ir užsisakyti ekskursiją, tikėjome pamatyti daug paukščių ar tai gaudyklėse, ar tai danguje. Tačiau sutikome vos kelias antis. Bet vistiek, patirtis buvo neįkainojama ir labai gražiai papildė temą apie migruojančius paukščius. Muziejuje sužinojome kodėl paukščiai žieduojami, kaip tai daroma, kur jie migruoja. Labai patiko muziejaus paskutiniame aukšte ekspozicija, apjungta su realiu vaizdu: žvelgi pro lanką, o ant stiklo pažymėti burbuliukai, kaip ir google žemėlapyje.
Pasivaikščiojome po kriauklių ir smėlio pakrantę, molą. Vaikai keletą kriauklių parsivežę namo. Vyko nemažas darbas išplauti, išrūšiuoti pagal dydį, bet vėlgi, ta asmeninė ir visos šeimos patirtis labai praturtino kiekvieną.
Man asmeniškai labai fainas filmas migracijos tema ,,Suteik man sparnus”.
Susipažink su Tomu – drąsiu ir smalsiu jaunuoliu, kurio gyvenimas ima suktis kitaip, kai jis keliauja pas savo tėvą, laukinės gamtos tyrėją, dirbantį Norvegijos pelkynuose. Tomas netikėtai įsitraukia į tėvo ambicingą projektą: išgelbėti nykstančią migruojančių paukščių rūšį. Kartu su Tomu leidžiamės į kvapą gniaužiančią kelionę per gamtos laukus, kur berniukas ir jo tėvas skrenda specialiu ultralengvuoju lėktuvu, sekdami paukščių pėdsakais. Kelionė ne tik sujungia tėvą ir sūnų, bet ir parodo, kaip vieno žmogaus pastangos gali pakeisti visos rūšies likimą.
Ir dar vienas animacinis filmas, gal ne visai tiesiogiai pasakojantis apie migraciją ar paukščius, bet labai palietęs vaikus ,,The wild robot” (,,Laukinukė Roz”)
Sutapo ir tai, kad pakeliui automobilyje skaičiau vaikams S. Paltanavičiaus knygą apie Tadą Ivanauską ,,Tadukas, Tadas ir svajonių paukštė”. Labai gražiai parašyta ir iliustruota. Nuvykdami nežinojome, jog Ivanauskas buvo Ventės rago orintologijos stoties įkūrimo iniciatorius. Skaitėme kaip Tadą mokė paukščių iškamšas daryti, o muziejuje vaikai pamatė kas tai yra.
ANGLŲ KALBA (UŽSIENIO KALBA)
Rugsėjo mėnesį nebeparšiau kokią informaciją naudojame anglų kalbos pamokoms. Praeitais metais išbandėme Oxford ,,Beehive” vadovėlius. Patiko man, kad buvo garso takeliai, vaizdo klipai, užduotys – testai internete (viskas įeina į komplektą: vadovėlis apie 15 eur + pratybų sąsiuvinys panašiai). Kadangi mums pratybos nelabai pasiteisino, šiais metais nusipirkome tik vadovėlį. Turėjau abejonių, bet pagalvojau: ,,Kaina nėra kaip už dramblį, tad pabandysim”. Na ir ką, po mėnesio akivaizdžiai suvokiau, kad mums šis vadovėlis per silpnas. Tiesiog mokomoji medžiaga jau žinoma. Kai nėra kur progresuoti, natūralu, kad dingsta susidomėjimas.
PLANAS B
Taigi, planas metų pradžioje buvo viena savaitinė pamoka pagal ,,Beehive”, o kita – naudojant įvairius šaltinius temoms, kurias sugeneravau kartu su DI pagal BUP. Tose pamokose naudoju įvairias priemones: kuriame istorijas, skaitome angliškas knygas, klausome audio knygas, bendraujame įvairiomis temomis angliškai, atliekame užduotis. Ta dalis kaip ir padengia įdomiai įvairias temas, papildo žodyną, bet man trūksta gramatikos dalykų, ko tikėjausi iš ,,Beehive”. Tad reikia padirbėti su vientisumu 🙂
Mums labai gerai integravosi šios serijos knygelės kaip ir žodynui, bei teksto suvokimui ugdyti. Kelis kartus per savaitę sūnus perskaito po puslapį ar du, tada laisva forma atsakome į pateiktus klausimus.
Iš mokyklos turime gavę prisijungimus prie sistemos ,,Eduka”, kurioje pateiktas anglų kalbai mokytis vadovėlis ,,Early School English 2: Yummy English! 3 klasė”. Bandėme keletą temų sekti, bet irgi kažkas nepavyko. Nors gramatikos pratybų sąsiuvinys – pasiteisino. Tad dabar naudoju šį vadovėlį kaip pagalbinę priemonę, tik nerandu kas tiktų vaikui pagal jo lygį. Taip pat, man pačiai patiko knyga ,,English for everyone. Anglų kalbos gramatika”, pasiskolinau iš bibliotekos.
Beje, sulaukėme pasiūlymo iš mokyklos turėti vieną virtualią pamoką per savaitę su kitais vaikais, kas man dalį streso nuėmė. Bet dabar įsijungė sportinis interesas. Nenoriu išleisti naujo vadovėlio, tiesiog susidūrėme šiais metais su tokiu iššūkiu ir tikiu, kad atrasiu kaip metodiškai mokytis užsienio kalbos ne ,,kalant” žodžius mintinai, bet sukuriant tam tikrą ryšį su kalba, jos šaknimis, vartojimu ir galimybėmis.
Pabaigai, remiantis BUP, kokios gi temos turėtų būti mokomos 3-4 klasėje (trumpinta santraupa, visas aprašas: www.emokykla.lt). Per šias temas vaikas mokosi vartoti kalbą įvairiomis formomis.:
Apie save. |
Tarpasmeniniai santykiai: su draugais, šeimoje, bendruomenėje, visuomenėje. Demokratija, žmogaus teisės, lygios galimybės. |
Kasdienė veikla: mokymasis, popamokinė veikla, namų ruoša, pramogos. |
Sveika gyvensena: mityba, sportas, mokymosi ir poilsio balansas. |
Profesijos: darbai, karjeros galimybės. |
Veiklos viešojoje erdvėje: kelionės, transportas, paslaugos, pirkiniai, asmeniniai finansai. |
Komunikacija realioje ir skaitmeninėje erdvėje. Medijos ir informacinės technologijos. Pažangios technologijos ir inovacijos. |
Gyvenamoji aplinka. Gamta, ekologija. |
Kultūrinis gyvenimas, renginiai. |
Lietuvos ir pasaulio kalbos, daugiakalbystė. |
NESENIAI ATRASTOS KNYGOS | VIZUALIAI
Tikiuosi atrasite sau naudingos informacijos!