ŽMOGUS | EMOCIJOS | ETIKA

Kiekviena emocija yra tiltas – į save ar į kitą. Svarbiausia – neperskelti jo viduryje.


Su vaikais ugdome kelias sritis:

  • įpročių formavimas;
  • Etika;
  • Emocinis intelektas;
  • Sveika gyvensena. 

Tarp šių dalykų įsipaišo ir socializacija, komunikavimo įgūdžiai ir dar įvairūs dalykai, kurie ir sudaro mūsų gyvenimą. 

Pirmiausia apie dalykus, kuriuos aptariame bendrai.


Startavome su knyga ,,Manifestavimas vaikams”. Praktinė knygelė, su pratimais, kurie kartais pačiu laiku iškyla prieš akis! 

Šiuo metu įveikėm skyrius apie baimę, nerimą ir kaltę. Aš skaitau garsiai, o paskui pokabia vyksta ratu. 

Vis dar naudojame knygelę ,,Augu su drambliu”. Abu vaikai turi savo lygio užduotis, čia tenka individualiai pasikalbėti. Sakydama užduotis, neturiu omenyje, kad iš eilės atveriame ir darome. Tiesiog nutinka kokia situacija ir štai – tai puiki tema pokalbiui, o užduotys kartais pralaužia ledus. 

Visai neseniai draugė rekomendavo knygų seriją apie socialinius dalykus Lija Šarova, serija ,,Stabdykite grėsmę” (rusų kalba). Tad tenka griebtis gudrybių ir versti tekstą su google lens arba ChatGPT. Tikiu, kad būna nukrypimų, bet esmė labai taikli. Vaikams patinka socialinės istorijos.

Man jau ketvirtus metus tarnauja knyga ,,Healthy living from the start“. Knyga, skirta ugdantiems šeimoje. Tai taip gera būna, kai turinys pritaikytas kasdieniam gyvenimui. 

Dar vienas dalykas, kuriam atradome vietą savo rutinoje – įpročių formavimas. Tai labiau susiję su charakterio formavimu, bet teigiamai veikia ir visus kitus gyvenimo procesus. Apie tai plačiau:

Manau, kad dauguma etiką ir vertybes liečiančių dalykų aptariame laisva forma, kaip ir dauguma tėvų. 

Tai kas atskirai?

Man idėjų duoda ,,Taip”. Tiek pirmai, tiek ketvirtai klasei. Imu tik pačias temas ir aptariame jas įvairiais būdais: per žaidimus, pratimus ir pan. 


Pirmoko temos ir ilgalaikis planas

I. SAVIUGDA IR SAVISAUGA. AŠ – ASMUO

Rugsėjis–Spalis

Atrandu etiką – Ko išmoksiu per etikos pamokas? Kas yra etika? Visi nori būti geri – Kokie žmogaus poelgiai yra geri? Mano jausmai – Kas yra jausmai? Kada kyla pyktis, švelnumas? Saugau save – Ką darau, kad būčiau sveikas?

II. DIALOGINIS BENDRAVIMAS. AŠ – TU

Lapkritis–Gruodis

5. Ir dideliems kartais reikia pagalbos – Kaip palaikyti gerą santykį su kitu?

6. Klausytis ir suprasti – Ką reiškia atidžiai klausytis?

7. Kaip nesipykti? – Kuo skiriasi konfliktas nuo patyčių? Kaip bendrauti, kad jų nebūtų?

III. SOCIALINIAI SANTYKIAI. AŠ – MES

Sausis–Kovas

8. Tokia mūsų šeimos tradicija – Kaip bendraujama skirtingose šeimose?

9. Pagarba šeimoje ir mokykloje – Kaip elgesys stiprina pasitikėjimą? Kodėl svarbi pagarba?

10. Mano, tavo, mūsų… – Kam priklauso klasė? Kodėl svarbi empatija ir draugystė?

IV. SANTYKIS SU PASAULIU. AŠ – TAI

Balandis–Gegužė

11. Saugau gėlę – saugau gamtą – Koks mano santykis su augmenija?

12. Skinti ar neskinti? – Kodėl svarbu rūpintis augalais?

13. Nėra mažų šiukšlių – Kaip aš tausoju gamtą? Kodėl reikia rūšiuoti?

14. Mano augintinis – Kaip pasirūpinti augintiniu ir jam nepakenkti?

15. Nuostabieji gyvūnai – Kuo gyvūnai svarbūs žmogui ir planetai?

V. MOKYMOSI REFLEKSIJA

Birželis

16. Žengiame pirmyn – Ko išmokau per šiuos metus? Ką noriu toliau tobulinti?


Ketvirtoko temos ir ilgalaikis planas

I. SAVIUGDA IR SAVISAUGA. AŠ – ASMUO

Rugsėjis–Spalis

Nuo ko pradėti? – Ko tikiuosi iš etikos pamokų? Kokie mano tikslai? Kaip tapau toks, koks esu? – Kas padėjo man tapti tuo, kuo esu? Kaip mokytis kurti? Kas yra kūrybingumas? Kas man svarbu? – Kokios mano vertybės ir pasirinkimai? Kodėl elgiuosi taip, o ne kitaip?

II. DIALOGINIS BENDRAVIMAS. AŠ – TU

Lapkritis–Sausis

4. Draugystės vertė – Ką reiškia turėti draugą? Kodėl reikia išlaikyti gerą santykį su Kitu?

5. Patinka! Bet ar patikima? – Kuo skiriasi bendravimas virtualioje erdvėje ir tikrovėje?

6. Atsargiai – patyčios! – Kaip atpažinti patyčias? Kaip išsaugoti pagarbų bendravimą?

III. SOCIALINIAI SANTYKIAI. AŠ – MES

Vasaris–Balandis

7. Mano šeima – mano atrama – Kokie santykiai su tėvais, seneliais, mokytojais? Kaip parodyti meilę ir pagarbą?

8. Bendruomenėje kaip bičių avilyje – Kuo bičių avilys panašus į klasę? Kaip veikia bendradarbiavimas?

9. Draugystės padėka – Kaip parodyti dėkingumą? Kaip kurti bičiulystės ryšį klasėje?

IV. SANTYKIS SU PASAULIU. AŠ – TAI

Gegužė

10. Ir liūdna, ir džiugu – Kaip priimame permainas? Kaip jaučiuosi pereidamas į kitą klasę ar mokyklą?

11. Aš ir laikas – Permainos, pokyčiai, augimo iššūkiai. Ką pasiimu su savimi į ateitį?

V. REFLEKSIJA IR ĮSIVERTINIMAS

Birželis

12. Žengiame pirmyn! – Ko išmokau per metus? Ką noriu toliau tobulinti?


PAPILDOMOS ĮDOMIOS KNYGOS

Keletas knygelių, kurios mums su pirmoke padeda pažinti save, jausmus ir kitus žmones:

Vyresnėlis irgi paskaito kartu, tačiau jam jau reikia daugiau paaiškinimų. Keletas pasiteisinusių:


Kam aktualu dar kiek jaunesni vaikai, tai rekomenduojame: