⁃ Norėčiau su jumis pasikalbėti apie žmogaus jutimo organus…
– Žinau, žinau, mama. – nutraukė mane sūnus – Žmogus turi penkis jutimo organus. Jau kalbėjom apie tai.
⁃ O žinai kuo skiriasi žmogaus ir gyvūno jutimo organai? Kaip mes jaučiame pasaulį ir priimame informaciją iš išorės, o kaip gyvūnai?
⁃ Šito dar neźinau…
Valio. Puodelis žinioms tuščias, tik tada buvo galima jį užpildyti.
ŽAIDIMAI UŽRIŠTOMIS AKIMIS
PIRMAS | PRIKLIJUOK TIGRUI UODEGĄ
Pradėjome nuo gerai žinomo žaidimo ,,Priklijuok asilui uodegą”. Tik asilas buvo pakeistas tigru. Pirmiausia nusipiešėme tigrą (be uodegos). Neplanavau, bet tai tapo mini tigro studija, aiškinantis kas kur ir kaip. Uodegas piešėme atskirai, kiekvienas sau. Tada gyvūno piešinį pakabinau vertikaliai, vaikams užrišau akis, į rankas padaviau jų pieštas uodegas (su lipnia juostele ant galo). Apsukau kiekvieną tris kartus ir jie turėjo užklijuoti tigrui savo uodegą. Padėjau truputį komentuodama ,,Śilta-šalta”.
ANTRAS | IŠ KO TAI PAGAMINTA IR KAS TAI?
Gerai pažįstamas žaidimas užrištomis akimis bandyti atspėti kokį daiktą lieti. Tik pirmiausia daiktą paliesti galima vienu pirštu ir palietus pasakyti iš kokios medžiagos jis pagamintas. Tada galima paliesti jau dviem ir bandyti nuspėti kas tai. Jeigu nepavyksta – tada galima paimti daiktą visu delnu.
Pati išbandžiau – labai patiko. Vienu pirštu prilietus niekaip negalėjau pasakyti ką liečiu. Ypač, kai daiktas buvo padedamas ant kieto paviršiaus.
Po šių žaidimų kalbėjome apie regėjimo svarbą, kaip žmonėms netekus vienų iš jutimo organų būtų sudėtinga orientuotis erdvėje, o yra gyvūnų, kurie tą daro puikiai klausos ar uoslės pagalba.
ŽAIDIMAS KLAUSAI SUAKTYVINTI
Tęsiant temą apie gyvūnus, tai pelėda naktį išgirdusi pelės krebždesį, net aklinoje tamsoje, girdi kur jos grobis. Taip pat ir delfinai ar banginiai šimtus kilometrų siunčia savo garso sinalus ir taip tarpusavyje bendrauja. O kaip mums pavyktų?
Užrišome vaikui akis, pasodinome vienoje vietoje, nurodėme kurioj pusėj langas, durys ir pan. Jo užduotis pasakyti iš kokios vietos sklis plojimo garsas (prie spintos, po stalu ir pan.). Vaikštinėjau po kambarį ir vis naujoje vietoje suplojau. Smagus žaidimas!
APIE UOSLĘ kalbèjome tik tiek, kad, pavyzdžiui, yra šunų veislių, kurios labai gerai užuodžia. Mat skirtingų kvapų indeliuose žaidimus žaidėme dažnai praeitus metus. Apie tai plačiau: ŽMOGAUS KŪNAS | 5 POJŪČIAI – Ugdymas | Auklėjimas | iMami
TERITORIJA
Naujas vaikams dalykas buvo teritorija. Kiekvienas gyvūnas turi savo zoną, kurią gina. Taip pat ir kiekvienas žmogus turi kažką savo, kuo nenori dalintis. Pavyzdžiui, savo mègiamą kėdę ar sofos kampelį, kurame visada sėdi. Tai su vaikais bandėme aptarti kokias savo zonas, daiktus, vietas turime kiekvienas ir kaip jaučiamės, kai kiti jas užima, jomis naudojasi.
Galiausiai, palyginimui piešėme kaip atrodo gyvūno teritorija ir kaip žmogaus.
Dukra bandė ir vaizdžiai parodyti kaip dėl teritorijos pešasi žvėrys. Prisiminème dokumentinius filmus, kuriuose visi gyvūnai kovoja dėl savo teritorijos.
Sūnus net atsiduso, kad jis irgi turi teisę ginti savo teritoriją nuo sesers 😄.
O čia dienos atradimas, kuris vaikams pasirodè kaip žiogo teritoriją, prie kurios geriau nelįsti 😊. Atkreipėm dėmesį į ūsų ilgį, kūno sandarą. Žiogelis šis šauniai papildė mūsų dienos išsiaiškinimą.
(Dar vienas užsiėmimas apie mūsų pojūčius: https://ugdymasirauklejimas.lt/home/mano-pojuciai-rega-ir-lytejimas/)