UGDYMAS ŠEIMOJE | KOVAS | 2024

Antra klasè

Mūsų kovas pademonstravo tą neišvengiamą ir mano turbūt neaprašytą pusę – liga. O, taip. Kaip vienoj vaikiškoj dainelėj: ,,baisi liga užpuolė vėl mane”. Puse mėnesio sirgome, jeigu man gerai – tai vaikai galvos nepakelia, kai jiems pagerèja – man sudėtinga. O, bet, tačiau tas atotrūkis davė savo vaisių. Leido sustiprinti ryšį, pamatyti vaikus dar kitokiuose vaidmenyse. Mat būna, kai startuoji, tai taip iš inercijos ir ,,važiuoji”. Patiko mintis, kad liga aplanko žmogų, kai kūnui reikia poilsio, o tu praleidi visus jo siunčiamus signalus. Tada nori nenori turi daryti pertraukèlę.

Beje, ugdymas šeimoje leidžia tęsti ten, kur baigėme. Todėl nėra didelio streso, kad reikės kažką ,,pasivyti”.

Kaip bebūtų, turiu keletą dalykėlių pasidalinimui 🙂


PASAULIO PAŽINIMAS

Kaip ir tęsėme chronologinę seką kaip keitėsi žmogaus gyvenimas. Kalbėjome, žiūrėjome, skaitėme apie geležies amžių. Natūraliai ir projektukas gimė (dar esame procese):

Kalbant apie gamtos pažinimą, tai labai pasiteisino stalo žaidimas ,,Fotomedžioklė” (pasiskolinome iš bibliotekos).

Pabaigai – vaikų eksperimentas su kaštonais:

AUGIMO PROCESAS | KAŠTONAI

MUZIKA

Atsirado poreikis aprašyti pagrindines mokslo sritis, kurias noriu, jog vaikai paźintų.

Viena jų – muzika.

Nors pati labai mègstu muziką, šokį, garus, nors vaikystėje teko groti pianinu ir atrodo labai gerai ,,pagauni” garsus iš klausos, bet mokytis muzikos kaip disciplinos mums iššūkis. Visi trys vaikai muziką suvokia ir išgyvena savaip. Kas yra normalu. O man, kaip jų ugdytojai, kyla klausimas kokiu būdu prieiti prie tos muzikos, kad pagrindus gautų kiekvienas pagal savo charakterį.

Tas sausas variantas kur mokomės natas, ritmus ir pan. ne visada pasiteisina. Aš suprantu, kad muzika yra taip užrašoma, bet ieškojau būdų kaip muziką pirma pajausti, o tada ir užrašyti.

Taip mes mokėmės natas, tempą, pauzes ir t.t..

Visai neseniai aptikau vieną seną šaltinį, kuriame radau ko ieškojau. Tai ,,The teacher’s guide to Mrs. Curwen’s pianoforte method. (The child pianist.)” parašyta Curwen, Annie Jessy (Gregg) 1845-1932. Šiuo metodu naudojosi ir Charlotte Mason. O jos atradimai mums labai pagelbėjo. Atrodo, kad mūsų šeimos poreikis verčia grįžti kelis šimtus metų atgal prie kokybiško ne kiekybiško ugdymosi.

Pirmoji užkabinusi mintis iš knygos buvo, kad mokykloje vaikai mokomi solfedžio pagrindų pradedant nuo simbolių. Rodome ketvirtinę natą, pasakome, kad tai ketvirtinė nata, tik tada sugrojame. O šioje knygoje pateikiama taip, kad pirmas pamokas (gali trukti iki kelių mėnesių) mes vaikui leidžiame tik klausytis ir girdėti skirtingas melodijas, po truputį išskiriant natas. Kai jau vaikas geba atskirti kiekvienos natos ilgį, tada įvardijame, kad tai ketvirtinė, aštuntinė ir pan. Tada vaikas žino kaip jo pažįstami garsai gali būti užrašomi.

Aš tai matau, kaip tobulą variantą mokytis visas disciplinas – pirma patirti, o tada gauti teorinių žinių, paaiškinančių kas ta magija buvo.

Kalbant apie muziką, manau labai svarbu suteikti vaikams bendrą pojūtį kas ta muzika, kodėl ji svarbi žmogui ir kokiu tikslu galima ją panaudoti. Be abejonės reikia keisti muzikos įvaizdį ugdymo programoje, nes ji tikrai kur kas daugiau nei natos ar mintinai išmoktos dainelės. Beto, muzika yra viena iš integralios gamtos dalių, tai nėra atskira šaka. Plačiau apie muziką:

MUZIKA NĖRA TIK NATOS

Garsieji kompozitoriai muziką girdėjo visur, jie taip suvokė pasaulį. Ir tokį talentą gavo tam, kad apie gamtoa harmoniją papasakotų kitiems žmonėms. Kalbant su vaikais apie tai ir apskritai muziką aplink mus, rekomenduoju filmą ,,Muzika suradusi mus”.


MATEMATIKA

Praeitą mėnesį rašiau apie mūsų sėkmę skaičiuojant monetomis. Tęsiame.

Pamokas tikrai pagyvina ir leidžia prisijaukinti tempas (ne ilgiau kaip 20min). Taip pat vaikui patinka skaičiavimas mintinai (mental math). Labai daug tinkamų patarimų randu Charlotte Mason metode. Neseku jo visiškai nuosekliai, bet matematikai vis daugiau ir daugiau skolinuosi bazinius dalykus. Vienas jų – mental math, tai atrodo, galima paklausyti anglų kalba: CHARLOTTE MASON MENTAL MATH. O trumpai, tai skaičiavimas mintinai. Tai 3-5 minučių uždavinių serija, kurios metu tiek pakartojame išmoktas temas, tiek paliečiame naują temą, kad kaskart būtų iššūkis.

Man patinka, kad skaičiavimas mintinai padeda nuimti įtampą, padeda susikaupti. Būna, kad tam tikrus uždavinius / užduotis skaitau garsiai balsu, o sūnus ant lapelio ar lentoje pasirašo, apskaičiuoja. Manau, kad tas dalyvavimas kartu antrokui daug duoda, tarsi kartu žengiame šiuo pažinimo keliu ir jam kuriasi tas saugios zonos + matematikos laukas, kurį jis po truputį plečia. Atsiranda savarankiškumas.


MENAS | DAILĖ

Nepaisant ligos, pavyko susipažinti su keletu naujų dalykų. Vienas jų – popierinių gėlių vainikai. Naujas būdas kurti trimačius objektus iš kiaušinių dėklų:

POPIERINIŲ GĖLIŲ VAINIKAS

Šias savaites naujai pamilome molį. Lipdinius vėliau dažome akriliniais dažais (tinka ir guašas). Vieni jų:

MOLIO KAČIUKAI

Kažkada lipdėme paukščiukus, dekoravome:

Dar vienas atradimas, papirkęs vaikus – mezgimas pirštais. Tokia minkšta pirštukų terapija 🙂

MEZGIMAS PIRŠTAIS

Ir pabaigai, pasiruošimas Šv. Velykoms. Margučių dekoravimas natūraliu vašku.

MARGUČIAI, DEKORUOTI VAŠKU

LIETUVIŲ KALBA

Šiai disciplinai kažko ypatingo nedarėme. Mūsų natūraliai gimę rėmai:

  • 10 minučių savarankiško skaitymo kasdien;
  • Naujos temos apžvalga, užduotys raštu;
  • Kartą per savaitę rašome diktantą;
  • Kelis kartus per savaitę perrašinėjame eilėraščius;

Vos tik pasitaiko proga, stengiuosi įtraukti istorijų kūrimo pratimus. Vienas jų:

ISTORIJŲ KŪRIMAS SU VAIKAIS | GIRLIANDA

Turime be galo daug įvairių priemonių perteikti mintis. Tik ne visada turime tų minčių.

Užsiėmimo metu naudojausi šia pamoka:

ISTORIJŲ KŪRIMAS SU VAIKAIS | PAVEIKSLĖLIŲ LABIRINTAS

Tik kūrybą pratesėme ir sukūrėme vieno kadro pasakojimą. Man svarbiausia buvo ne rezultatas, bet pats komandinės kūrybos planas. Ačiū keturių vaikų komandai už pastangas.

ISTORIJA APIE FĖJĄ IR PASLAPTINGĄ SKRYNIĄ:


Toks tas mūsų kovas. Sakyčiau, kad antroje mėnesio pusėje gerokai atsigriebėm už tas ligas :)))) Dar viena prieżastis, kodėl mums ugdymas šeimoje patinka. Nors tikrai nesu nusiteikusi prieš mokyklą. Kokia ji galėtų būti?

SVAJONIŲ MOKYKLA

Gražių akimirkų!