UGDYMAS ŠEIMOJE | SPALIS | 2023

Antra klasė

MATEMATIKA

Atradau labai gerą pratimą padėti vaikui su veidrodiniu skaičiu rašymu. Į savaitę kelis kartus rašau ant lentos, kad vaikas matytų. Vaikas dalinosi įspūdžiais, kad dabar atkintyje laiko tą vaidinį ir tai jam padeda rašyti skaičius 👍

Taip pat, neurologai rekomenduoja stalo žaidimą ,,Labyrinth”, mes radome tik Hario Poterio tema, bet pats žaidimas labai patinka, net ir man pačiai yra kur patobulėti su tuo veidrodiniu mątymu!


LIETUVIŲ KALBA

Kalbos grožybių mokomės labiau skaitydami savo pasirinktą literatūrą. Šio mėnesio temos orientuotos į kūrinio suvokimą, atpasakojimą. Iš gramatikos pusės: būdvardžiai, sakinio struktūra (kas, ką veikia, kur, kada ir pan.).

Nesudėtingai randu šiuos elementus kiekviename skaitomame kūrinyje. Atskirai pasiaiškiname kas ir kaip.

Tokia kryptis gimè natūraliai proceso metu. Vieną pamoką skaitėme vadovėlyje ,,Taip” pateiktą ištrauką iš Salemono Pulmanavičiaus kūrinio apie voveraitę. Sūnus perskaitė, bandėme atlikti užduotis (reikėjo įrašyti praleistus žodžius) ir pamačiau, kad toks ,,palengvinimas” supainiojo vaiką. Užverčiau knygą ir paprašiau papasakoti savo žodžiais ką perskaitė. Ir mano nuostabai, vaikas atpasakojo viską, su visom detalėm ir tais praleistais žodžiais.

Imu galvoti, kad individualiai mokomo vaiko ir didelės klasės mokymo stiliai ir priėjimas skiriasi. Dabar suprantu kodėl nemaža dalis šeimų, ugdančių vaikus šeimoje, labai mažai naudoja pratybas. Visgi rašymas į sąsiuvinį, ant lentos, ant popieriaus lapą ar savo sukurtą knygelę labiau pasiteisina. Žiūrėsim. Tai tik mūsų patirtis, kuri kaskart atsinaujina ir atsinaujina.

Kaip eiti koja kojon su programa (jeigu to norisi)? Aš šiai dienai pasižiūriu mėnesį į priekį temas, tada susitraukiu savaitei ir mes kalbos mokomės perrašytuose tekstuose, skaitomuose kūriniuose bei kasdieniniame gyvenime.

Bandome nepaleisti istorijų kūrimo, nes tai labai pakeitė ir keičia vaikų žaidimus, kalbėjimą, praplėčia vaizduotės galimybes.

ISTORIJŲ KŪRIMAS | PAGRINDINĖS DALYS

KNYGOS

Dar vienas svarbus dalykas, apie kurį noriu parašyti – knygos. Mes labai jas mylime. Daug skaitome, vartome, aptariame. Ir nemanau, kad tai genai ar vaiko charakteris. Vaikystėje nemėgau knygų, vos vieną įveikdavau per metus. O maniškiai mėnesiui parsineša po 10! Ir visas jas perskaitome 😌

Kam aktualu kaip skaitymas tapo neatsiejama dalis, kokias knygas skaitėme ir skaitome:

APIE KNYGAS VAIKŲ GYVENIME

GAMTOS PAŽINIMAS

Pasaulio pažinimą kasmet mokomės pradėdami nuo negyvojo lygmens (kaip susikūrė Žemė ir pan.), tada pereiname prie pirmosios gyvybės atsiradimo, tada giliau pažvelgiame į žmogaus evoliuciją, visuomenės formavimąsi ir t.t. Beje, atrandu šias temas ir vadovėlyje (,,Taip”), tik išdėstytas kitokia tvarka.

Nors mums labiau tinkamas būtent toks nuoseklus mokymasis, vis pridedant sluoksnį po sluoksnio (kaskart kitokiame gylyje). Vaikai labiau suvokia kiekvienos temos vietą bendrame paveiksle. Remiuosi Montessori Didžiosiomis pamokomis. Man jos puiki atspirtis.

Rugsėjį pradėjome nuo visatos atsiradimo. Šį mėnesį nėrėme į uolienų, kristalų bei mineralų pasaulį. Dėmesys buvo sutelktas ties skirtingomis medžiagomis, jų savybėmis. Kaip išgaunamos tam tikros natūralios medžiagos ir kaip gaminamos dirbtinės, kaip perdirbamos medžiagos, kuo aktuali ekologijos tema.

(Apie šiuos dalykus kalbama vadovėlio ,,Taip” antroje dalyje).

Esame numatę metų bėgyje pasigaminti pilną maketą, kuriame palaipsniui atsirastų tam tikri Žemės elementai, augalai, gyvūnai ir žmonės. Pradėjome nuo bazinio sluoksnio – negyvojo.

ŽEMĖS FORMOS

Toliau dar įkeliu kelis atliktus bandymus.

PAŽAISKIME ARCHIOLOGUS!
AKMUO | KRISTALAS | MINERALAS
NAUJOS MEDŽIAGOS SUSIDARYMAS KINTANT BŪSENOMS
IŠ KO GAMINTUME SKĖTĮ?
TIRPSTA AR NETIRPSTA?

Ieškojome informacijos kaip gaminamas stiklas, geležis, anglis, grafitas ir t.t. Vaikams patiko Gustavo enciklopedija (laidoje paliečia ir kitas temas):

Realizuoti ir pažinti medžiagas bandėme per žaidimą:

KONSTRAVIMO DIRBTUVĖS

MENAS

Pastebėjau, kad dabar mums periodas, kai norisi atrasti naujas technikas pirma pabandžius atkartoti žingsnelis po žingsnelio pamokėles. Viena iš tokių pamokų buvo geodų piešimas, apie tai:

GEODAI

Kadangi gamtos pažinimo pamokose mokėmės apie mineralus ir uolienas, tai būtų keista nesusipažinti kaip gaminami dažų pigmentai. Primityviai, bet atlikome ir savo dažų gamybą:

DAŽŲ GAMYBA IŠ PIGMENTO

Na, o čia tokie papildomi dalykėliai, gimę eigoje:

SIŪLŲ MENAS
KOSMOSAS ANT STIKLO

ŽMOGUS | EMOCIJOS

Vis dažniau gauname signalus tiek iš išorės, tiek iš vidaus apie emocinio intelekto ugdymo reikalingumą ir svarbą. Todėl stengiamės neapeiti tos temos. Ir įdomiausia tai, kad ji viena labiausiai dominanti vaikus (be gamtos pažinimo 😁🫢).

Ieškau būdų kaip atrasti priejimą, vystyti pokalbį su vaikais. Vienas tikrai pavykusių pratimų:

NERIMO ŽAISLIUKAI

Kas labiausiai padeda vystytis jeigu ne žaidimai? Turime kelis mėgiamus, kurie skatina empatiją ir komandinį darbą. Vienas jų ,,Palydėk kačiukus namo”. Mes pasiskoliname iš bibliotekos. Taisyklės labai paprastos, bet vaikams taip sunku, taip sunku suprasti, kad čia reikia kačiukais pasirūpinti, o ne konkuruoti.

Dar vienas mėgiamas žaidimas ,,Vilkas eina” (rusų kalba). Internete galima rasti pdf failiukus. Žaidimo esmė, kad dalyviai turi surinkti ir nunešti į namus kiek įmanoma daugiau dovanų draugui vilkui, kol jis neatėjo pirmas. Pakeliui pakliūna ir įvairios individualios bei grupinės užduotys.

Labai netikėtai mano rakose atsidūrė knyga: ,,Mano vaikas mane varo iš proto! Emocijų kaita ir savarankiškumo paieškos: kaip suprasti, kas vyksta 6–11 metų vaiko galvoje, ir tinkamai reaguoti į jo elgesį”. Isabelle Filliozat.

Sužavėjo ji mane paprastumu, konkretumu. Tada knygyne pamačiau jos išleidtas užduočių knygeles vaikams, o dar ir su nuolaida buvo (5€ už vienas). Vienintelės užduotys, kurias sūnus daro labai įsitraukiančiais. Tarkim, ir etikos pratybose kalbama apie emocijas ir pan., bet nenoriai prie jų sėdame. O šias – atlieka neprašydamas. Kaip jis sako: ,,Tapsiu tikru emocijų meistu”.

Labai daug dalykų sprendžiame ne pagal vadovėlį. Tiesiog gyveni ir mokaisi, kalbi, patyli. Kartais negali patylėti, o vėliau nori nusikąsti liežuvį, kad nesusilaikei. Tačiau vaikai matydami mūsų pastangas tikrai gauna įkvėpimo ir užtikrintumo, kad jų artimiausioje aplinkoje yra bandoma suvaldyti nesuvaldomus dalykus.


PAPILDOMA INFORMACIJA

Aš pati įsikvėpiu akimis, tad keletas akimirkų pasiganyti akims 🫢


Ir pabaigai, kam aktualu, keletas minčių apie vaikų auklėjimą – KIENO TAI DARBAS?

VAIKŲ AUKLĖJIMAS. KIENO TAI DARBAS?