Tęsiame žmogaus kūno pažinimo užsiėmimus. Šiandien susipažinome su žmogaus pojūčiais, kurių pagalba suvokiame tai, kas yra prieš mus.
KODĖL MAN REIKIA DVIEJŲ AKIŲ?
Trumpas ekperimentas padėjo suprasti kodėl žmogui reikia dviejų akių. Sustatome plonus daiktus ant kieto paviršiaus, vaikas turi užmerkti vieną akį ir rodomuoju pirštu paliesti kiekvieno daikto centrą. Bandome viena akimi, tada kita, o galiausiai abejomis akimis. Palyginame tris bandymus: ,,kada buvo lengviausia paliesti centrą? Kaip manai kodėl?”. Sūnus iškart pastebėjo, kad su viena akimi mato tik vieną pusę daikto ir labai sunku paliesti centrą.
Viena akis mato vieną pusę, kita – kitą, o smegenys tuos vaizdus sujungia ir sukuria mums gylį, dimensiją. Taigi, žmogui abi akys reikalingos.
KAS MAN PADEDA PAJAUSTI MAISTO SKONĮ?
Į lėkštutes sudėjau skirtingus produktus (cukrų, druską, citriną, mandariną, šokoladinį kremą). Tada užtišau vaikui akis. Jam reikėjo ragauti ir pasakyti tai saldu, rūgštu, sūru ar kartu. Šiuo pratimu norėjau patikrinti ar vaikai skiria skoniua ir teisingai vartoja žodyną.
KODĖL IR KAIP MES GIRDIME?
Gaminame ausies modelį. Reikia:
- popierinio cilindro;
- baliono;
- lipnios juostelės;
- popieriaus;
- metalinio šaukšto ir puodo;
- žirklių;
- dubenėlio su vandeniu;
- šiaudelio;
- dėžės, padėti modelį,
Taigi, perkerpame balioną beveik pusiau ir juo uždengiame vieną cilindro pusę, prie jo lipnia juostele pritvirtiname šiaudelį (žiūr. nuotraukoje kaip). Tai ausies būgnelis. Kitame gale iš popieriaus padarėme ,,ausies” kaušelį, kuris gaudo garso bangas ir ,,ausies” kanalu siunčia garsą į būgnelį (manau mūsų kaušelis buvo per siauras). Kai modelis padarytas – pakeliame modelį ant dėžes, kad prie baliono pritvirtintas šiaudelis būtų įmerktas į vandenį. Tada puodo ir šaukšto pagalba sukuriame triukšmą. Mums garso vibracija buvo labai silpna, tačiau net ir silpnas garsas sukėlė baliono (būgnelio) vibraciją, kuri judino šiaudelį, o šiaudelis – vandenį. Papildomai kalbėjome kas vyksta po to, kai būgnelis vibruoja, kaip garsas nukeliauja iki smegenų.
Taip veikia mūsų ausis. Sūnui kilo klausimas, o kas būtų jeigu pradurtume būgnelį. Pabandė. Suprato 🙈😁. Čia atsirado vieta pakalbėti apie gestų kalbą, žmones, kurie nevisiškai girdi ir pan.
KAM MAN NOSIS?
Žaidėme atminties žaidimo principu. Tik naudojome kvapus. Lėkštutėje padėjau kvapnių produktų/prieskonių (po du vienodus), vienkartiniuose puodeliuose padarėme skylutes, tada jais uždengiau lėkštutėse esančias medžiagas, darkart sukeičiau lėkštučių tvarką. Taigi užduotis – surasti du vienodus kvapus. Žaidėme gal penkis kartus, pasikeisdami ir keisdami kvapus.
LYTĖJIMAS
Dukrai parinkau objektų, kuriuos reikėjo suskirstyti į dvi kategorijas: lygu/slidu ir iškilę/šiurkštu. Akių nenorėjo užsirišti, tad dirbome atmerktomis akimis 😁
Sūnui užduotis buvo užrištomis akimis surūšiuoti medžiagas po dvi. Naudojau įvairių tekstūrų audinius, sukarpytus vienodais kvadratais.