Antra klasė
Neseniai su vyru kalbėjome, kad iki pramonės amžiaus tik ne daugelis galėjo mokytis, kokybiškai. Vėliau buvo sukurta mokyklų mašina, kuri turėjo greitai paruošti darbuotojus. O dabar panašu, kad vėl grıžtame prie to seno, tikro požiūrio į mokslą. Matyt todėl ir vaikas vadovėliai su visais ,,palengvinimais” tampa vis mažiau priimtini, vaikas mieliau mokosi pagal 19a. sukurtas sistemas, kurios buvo arčiau žmogaus prigimties, jo santykio su gamta ir pan. Tai priežastis kodėl man pačiai vis daugiau ir daugiau abejonių kyla prieš vadovèlius, paruoštus mūsų vaikams. Ieškau to balanso ugdymo šeimoje Lietuvoje sukurtuose rėmuose.
MATEMATIKA
Įdomus toks lūžis įvyko šį mėnesį. Pirmoje klasėje labai stengėmės neatsilikti su vadovėliais ir pratybomis, bet buvo labai daug streso. Tad mums netiko toks kelias.
Šiais metais žinojau, kad vaikui netinka pratybos, tai bandėm kelis mėnesius nenaudoti jų visai, tiesiog pagal temas rinkau užduotis. Bet galiausiai irgi kažko pritrūko. Tad pasiekėme viduriuką. Visgi gairės man yra gerai, tiesiog kaip jas pateikiu – čia buvo klausimas.
Nuo rugsėjo startavome su tokia pamokos struktūra (trukmė ne ilgiau kaip 20min): naujos temos išsiaiškinimas, skaičiavimas mintinai (mental math) ir kartą į savaitę žinių pasitikrinimas, toks paskartojimas.
Viskas kaip ir pasiteisino, tik ta dalis su nauja tema vis kėlė abejonių, nes seki vadovėlį, o ten temos šokinėja nuo vienos prie kitos. Kaip teigia vadovėlių ,,Taip” sudarytojai toks ir yra sumanymas – vis grįžti prie išmoktų temų, kad vaikas pasikartotų ar pamena ir pan. Gal tai veikia kitiems, bet man ne.
Susèdau ir iš naujo susirašiau visas temas, kurias antrokas turi praeiti (man rašymas padeda mąstyti):
- Sudėtis ir atimtis iki 100, sudarant bei išardant dešimtis.
- Tekstinių uždavinių sprendimas bei atsakymų žymėjimas.
- Daugyba iki 10 ir dalyba.
- Matematinių schemų braižymas ir vaizdavimas.
- Išmanyti sąvokas ir vienetus: laikas, masė, talpa, pinigai.
- Atlikti tyrimą, suprasti stulpelinę diagramą.
- Lygybės ir nelygybės sąvokos.
- Turinio, dėmenų, sumos, daugiklio, dalinio, daliklio skaičiavimas.
- Dviejų žingsnių (klausimų) tekstinių uždavinių spredimas.
Tokį darbą jau buvau dariusi mokslo metų pradžioje ir nustebau kaip viskas ,,užsivėlė”. Taigi, švieżiomis akimis įvertinau kur esame ir kuriuos dalykus reikia pastiprinti.
Daug uždavinių sprendžiame mintinai (ten kur noriu, kad vaikas atliktų skaičiavimus). Naudojamės Charlotte Mason principais. Įkvėpimo gavau iš Simply Charlotte Mason, ir projekto youtube kanale naudingos informacijos radau: Atmosphere, discipline and mental math.
Vis daugiau ir daugiau randu naudingų patarimų, kurie labai tinka man ir vaikui. Pavyzdžiui, įvedus centų monetas kaip priemones, vaikas labiau ėmė suvokti sudėtį ir atimtį iki 100, sudarant bei išardant dešimtis. Atliekant daugiau skaičiavimo mintinai ar rašant ant lentos, vaikas lengviau kuria sąsajas tarp skaičių, sąlygos ir sprendimo būdų.

Supratau, kad vaikui lengviau suprasti naują temą ne žvelgiant į kartais net man nesuvokiamus pavyzdžius vadovėlyje, bet rašant juos kartu lentoje. Atrodo, kad kiekviena nubrėžta linija, raidė tampa vektotius, parodantis vaikui kaip viskas veikia.

Mums tikrai palengvina mokymasi Charlotte Mason metodas, kurį derinu su BUP, nes esame prie jos pririšti (kas nėra blogai 🙂 ) Vaikas daug mieliau mokosi, pats įsivertina savo žinias.
Galbūt kažkokie panašūs dalykai vyksta jūsų vaikui.
LIETUVIŲ KALBA
Kadangi atlikau reviziją su matematika, pamaniau, kodėl neatsinaujinus ir lietuvių kalboje.
Taigi, antrokas turètų:
- Puikiai mokėti visas rašytines didžiąsias ir mažąsias raides bei jas taisyklingai jungti rašant.
- Išmanyti veiksmo žodžius ir klausimus (ką veikia, ką veikė, ką veiks), atpažinti tekste, mokėti pritaikyti rašymo taisykles.
- Išmanyti klausimų ką, kur, į ką, ko daug, žodžių kurie į juos atsako rašybą.
- Išreikšti mintis žodžiu bei sakiniu, gebėti užrašyti taisyklingus, logiškus sakinius, istorijas.
- Kurti aprašymus, rašyti atpasakojimus, laiškus, sveikinimus.
- Mokėti pasakoti ir atpasakoti tekstus.
- Atskirti ir mokėti paversti žodžius mažybiniais.
- Suprasti skaitomą tekstą, gebėti jį trumpai atpasakoti, atsakyti į teksto suvokimo klausimus.
Asmeniškai man patinka Charlotte Mason pastebėjimai, kad vaikams reikėtų suformuluoti vieną užduotį, ties kuria jie galėtų tobulėti, o ne tris ar keturias vienu metu. Viskam reikia laiko. Kaip pavyzdžiui, diktanto rašymas (kas net nėra akcentuojama BPU, tai labiau mokyklos priemonė patikrinti vaiko žinias). Vaikas dar mokosi laisvai rašyti, o jau turi rašyti tai, ką girdi. Kaip teigė Mason, pormaisiais metais vaikas turi daug perrašinėti tekstų, jog kuo daugiau įsidėmėtų žodžių. Nekalbu alie reikalavimus rašyti dailyraščiu, be klaidų ir pan.
Man patinka žvelgti į viską ne kaip sprintą, jog vaikas gerai pasirodys metų gale, o verčiau kaip į ilgalaikę perspektyvą: kuo nuosekliau paklosime pagrindus, tuo tvirčiau vaikas jausis.
Pastebėjau iš kitų šeimų, jog gana anksti vaikai turi rašyti rašinėlius pagal tam tikras temas. Kaip ir diktantui, taip ir rašinėliams reikalingas sukauptas žodžių, išsireiškimų bagažas. Visa ta vidinė biblioteka turi būti kuriama.
Viena pažįstama manęs paklausė ar tai įmanoma, jeigu programa yra programa. Ugdymas šeimoje suteikia daugiau šansų prieiti prie reikiamų dalykų per įvairius rakursus.
Aš asmeniškai nemaištauju, gerbiu savo pasirinktos mokyklos poziciją, bet kartu žinau, ko mes su vaiku siekiame. Tad belieka balansuotis tarp dviejų.
O tam padeda įpinti kalbos mokymasi į kitas veiklas, kaip sveikinimų raśymas:
PLUNKSNA IR TUŠAS
PASAULIO PAŽINIMAS
Šio mėnesio temos – žemėlapiai, Lietuva ir jos kaimynės, Europa. Darėme nesudėtingus projektukus, žvalgėmės po lankytinas Europos šalių vietas per google maps, sukūrėme žaidimą – mokymosi priemonę ,,Europos šalys ir jų vėliavos”.
EDUKACINIS ŽAIDIMAS – PAŽINKIME EUROPĄ
Susipažinome su gyvenimu prieš kelis šimtus metų. Palyginome kaip žmonės gyveno anksčiau, o kaip dabar. Sūnus rinko informaciją apie pirmąją elektros lemputę. Tai nebuvo super duper referatas, bet matydama kaip jis didžiuojasi savimi, supratau, kad kiekvienas toks vaiko įdėtas darbas turi sulaukti mūsų dėmesio. Tai juos motyvuoja. Žinoma, svarbu leisti vaikui suprasti, kad tikslas dar toli gražu nepasiektas, kad kiekvienas laimėjimas – tik artėjimas link tikslo!


EKSURSIJOS | MUZIEJAI
Šiai dienai mūsų šeima nėra labai mobili, bet vos tik pasitaikius progai, stengiuosi suderinti darbo reikalus su išvykomis.
Gaunasi toks žinių apie mus supantį pasaulį papildymas tampant stebètoju:
MUZIEJAI | KRETINGOS MUZIEJUS
MUZIEJAI | ŽEMAITIJOS KAIMO MUZIEJUS
IŠVYKOS | JUODLĖS PAŽINTINIS TAKAS
ŽMOGUS | EMOCIJOS
Man viena svarbiausių temų yra emocinis žmogaus intelektas. Galbūt galėjome gyventi kaip norime, kaip mums atrodo, bet kuo toliau, tuo labiau reikia ne tik pažinti save, bet ir mokėti valdyti tą keistą padarą ,,žmogus”.
Radome labai smagią knygelę (anglų kalba), pagal kurią sukurtos trumpos animacijos.

Esmė ta, kad kartu su herojais vaikais susipažįsta su situacijomis, vėliau pagal duotus klausimus pasikalbame. Labai padeda formuoti vaiko asmenybę, suteikiant jam gaires. Animacijos pagal knygą: YOUTUBE.
O čia radau ir išskirtus 7 įpročius, pagal šią knygą:

Vaikams patiko knygelė apie charakterio bruožus. Leido pasikalbėti, kad visos savybės yra reikalingos, nėra blogų tik klausimas kokiu ketinimu jas naudojamės.

MENAS
Kalbant apie meną, jqu praeitą mėnesį rašiau, kad didžiausias atrasimas buvo, jog sūnus linkta į realizmą, o aš vis bandžiau abstrakcionizmą. Tai čia dar vienas įrodymas, kaip yra sunku išlįsti iš savo matymo ir ,,užčiuobti” kito. Svarbu nepasiduoti ir bandyti panorèti tai padaryti.
Taigi, keletas bandymų atliepti vaiką dominančią sferą:








DIRBTINIS INTELEKTAS
Naujasi ekperimentai vyko su dirbtiniu intelektu. Neplanuotai jis pasibeldė ir į mūsų duris. Vaikas bandè generuoti paveikslèlius pagal savo sukurtą personažą.


Naudojome davinci.ai, bet ten nemokamai duoda ribotą kiekį. Galima pasieškoti ai image generator, tikrai rasite.
Kaip veikia? Būna laukelis, kuriame įrašai raktinius žodžius, pažymi ko nenori matyti, pasirenki kokio nori stiliaus iliustracijos ir t.t. Internete daug vaizdo įrašų, parodančių kaip dirbtinis intelektas kuria… bereikia idèjos. Originalios idėjos!
Su vaikais žiūrėjome papildomai:
Šiuo metu dirbame ties trumpos animacijos scenarijaus rašymo, galbūt pavyks įgyvendinti.
Naujovès gal ir gerai, dar sužinosime ateityje, bet smagu, kai kyla noras prisiliesti prie gerai pažįstamų dalykų – molio:
KAI LIPDYMAS MOLIU ATGIMSTA…
Na, ir pabaigai norėjau pasidžiaugti, jog buvau pakviesta dalyvauti ugdymo šeimoje Lietuvoje konferencijoje tema ,,Aplinkos kūrimas ir pasirinkimas kiekvienai šeimai unikaliu būdu”. Mano pranešimas buvo trečiasis, bet rekomenduoju perklausyti visą… labai labai informatyvus ir įkvėpiantis!
O mano pranešimas kaip tekstinis variantas:
APLINKOS PASIRINKIMAS IR JOS KŪRIMAS KIEKVIENAM UNIKALIU BŪDU
Ne viską gebu aprašyti, o ne viską ir reikia, matyt. Tik noriu padrąsinti kiekvieną šeimą atrasti jų vaikų ugdymo formulę, kuri augintų pilnavertišką asmenybę. Ir nesvarbu ar tai ugdymas šeimoje ar ne.
O kad įrosyčiau, jog gyvenimas nėra nuobodus ir už keturių sienų:

Ir dar :)))))

O dabar leeeeekkkkkiiiiiaaaaammmm į kovą!
