PATS TINKAMIAUSIAS LAIKAS RUOŠTIS

Kas užsiima ugdymu, žino, jog mokymosi procesas vyksta nuolatos, tad net vasarą veiksmo ugdymo srityje daug, tik viskas vyksta spontaniškai, neplanuotai ir pagal poreikį. Esame kaip ir laisvi nuo programos, tačiau pasąmoningai ruošiamės naujajai.

Man taip patinka tas laikas! Toks virsmo taškas iš praeitų metų patirties ,,suvirškinimo” ir kylančio apetito kitiems metams.

Esu dizainerė, tai manyje jau įaugęs mąstymo algoritmas nuo koncepto iki detalaus plano kaip to pasiekti.

Pasitikslinus savo tikslus, šeimos siekius, vaikų lūkesčius pradedu kurti pirmuosius kitų metų plano eskizus.

PIRMAS ETAPAS: ,,KO NORIME”

Jau antras mėnuo kaip vedu dienoraštį, kurio tikslas pažinti save ir savo vaiką. Norėdama būti jo mentorė, turiu būti mentorė ir sau. Knygos “Project based homeschooling” autorės sudarytas trumpas dokumentas (kaip 8 dienų kursas), man padėjo įvardyti dalykus, kurie nuolat tvyro ore. Stebėjau vaikus, save, kas motyvuoja, skatina kūrybiškumą, o kas išmuša iš vėžių. Nuolatinis rašymas – mąstymas labai padėjo išryškinti konceptą, dalykus, kuriuos norėčiau įtraukti į mūsų gyvenimą ir ugdymą. Vieni dalykai labiau jausminiai, kiti – konkretūs, struktūrizuoti.

Manau, labai svarbu žinoti, ko mes norime, ko sieksime, kokie visų lūkesčiai. Visa tai vadinu pirma planavimo stadija – ,,Ko tikrai norime”.

Ant atskirų lapelių susirašiau dalykus, kuriuos būtinai noriu įtraukti į savo procesą (pvz.: dailės programą padalinti į dvi dalis: pažintinę- teorinę ir praktinę-eksperimentinę; arba noriu, kad viskas pereitų per gamtos susietumo filtrą, kad vaikai jaustų kaip visos dalys tarpusavyje sąveikauja ir pan.). Kaip jau minėjau, tai gali būti bet kas! Netgi tokie dalykai kaip suformuoti tam tikrus gyvenimiškos praktikos įgūdžius.

Mokomieji dalykai, kitoje pusėje lūkesčiai, idejos

Kiekvieną siekį / svajonę rašau ant atskirų lapelių, pildau detalėmis, idėjomis ir pan. Vėliau pasidarysiu savaitės dienų tinklelį ir jame dėliosiu jau konkretesnes idėjas (pvz.: kiekvieną penktadienį pietums ruošti pagal skirtingas pasaulio šalių virtuves). Tuos lapelius dėliosiu į atitinkamas dienas, sudarydama pasikartojančią seką (tarsi tvarkaraščio grubius rėmus, priminimą, kad tą savaitę tų dalykų nepamirščiau). Taip pat man taip lengviau suvokti kur dar turime ,,langą”. Į tą tinklelį įsidedu ir būrelius.

Metų eigoje nepavyksta išlaikyti 100% sudaryto tvarkaraščio, bet savaitės bėgyje visgi išlaikėme mokomuosius dalykus ir užsibrėžtus papildomus projektus, išvykas ir pan. Tiesiog keitėsi dienų, valandų eiliškumas.

Šiame etape svarbiausia – užsirašyti popieriaus lape kas pasiteisino šiais metais, kokių norime kitų metų. Tiesiog gerai konkrečiai žinoti tai, kas mus motyvuoja ir ,,veža”.

(Nuorodos: Journaling boot and reboot (kaip vesti savo dienoraštį ir išmokyti vaikus bei save fiksuoti savo mintis).

ANTRAS ETAPAS: ,,KĄ TURIME”

Man šis etapas yra visos apimties pamatymas. Nors viskas vyksta palengva, tačiau stengiuosi nedaryti didelių pertraukų tarp prisėdimų. Mat norint pajausti visumą, reikia prisiminti ko turime bendrai pasiekti per visus mokslo metus. Spėju, kad dauguma šį etapą praeina natūraliai, atsakydami į klausimyną tėvams, kurį reikia pateikti mokyklai. Aš tai pildžiau dar birželį, tai užsimiršo, o ir tikslas nebuvo labai detalizuoti pačiai sau.

Taigi, pagal būsimus mokomuosius dalykus iš BUP ir klausimyno vėl išsirinkau dalykus, kuriuos mokysimės ir norėtume pasiekti. Kadangi jau kurį laiką treniruojuosi rašyti viską į savo dienoraštį (kitaip tariant, mąstyti rašant dienoraštyje), tai skyriau kelis vakarus ranka išsirašyti punktais būsimus pasiekimus. Man taip informacija geriau nusėsta atmintyje, galiu braukyti ir pan., lengviau pajausti visą visų dalykų apimtį ir mintyse grupuoti idėjas. Rašydama į sąsiuvinį iškart pasižymiu kokias knygas naudosime (jei žinau), į kurią pusę ieškosiu intormacijos. Pagal raktinius žodžius renku el. knygas ir kitokią skaitmeninę informaciją, viską saugau, spausdinu, skaitau. Žodžiu, kuriu sau archyvą, kuriuo galėsiu maitintis.

P.S. Vėliau persikelsiu dalį informacijos ir į lentelę kompiuteryje (google excel spreadsheet), bet dabar vyksta kūrybinis procesas.

(nuorodos: pradinio ugdymo programa; 2021-2023 metų bendrųjų programų projektai)

TREČIAS ETAPAS: ,,VISUMA”

Dar tik pradėjau šį etapą, kuriame sulieju tai ko noriu su tuo, ką turime.

Atsispausdinu excel lentelę. Prieš tai ją pasiruošiu: viršutinėje eilutèje pažymėti mėnesiai, eilute žemiau – savaitės (visiems mokslo metams). Kairiame stulpelyje susirašau mokomuosius dalykus. Jeigu matematiką mokysimes du kartus per savaitę, tai padarau du tuščius langelius kiekvienai savaitei, jei muzika – kartą į savaitę, tada padarau atitinkamai po vieną langelį kiekvienai savaitei (visiems metams). Tokiu būdu turiu tuščią šabloną užsiėmimų pildymui.

Dalį informacijos įrašau kompiuteryje, dalį – rankomis. Viskas, kas ,,praeina” pro mano plunksną – išlieka širdyje. Suprantu, kad tai dvigubas darbas, nes vèliau teks surinkti viską į kompiuterį, bet ekrane tiesiog nemoku mąstyti.

Kai visi dalykai suruošti, suvesti į lentelę, peržiūriu kokių papildomų priemonių reikės, pasidarau prelimenarų sąrašą.

2021-2022 metų lentelė

Beje, pasirašau tik temas, kurias mokysimės, konkrečių veiklų negalvoju, nes dažnai vaikai patys inicijuoja nuostabių projektų, o kartais savaitės pradžioje tenka kažką atspausdinti, paruošti ir pan.


Aprašiau savo planavimo vingius, kurie tinka ne kiekvienam. Bet galbūt papildys jūsų idėjas ir patirtį.