VISATOS ATSIRADIMAS | MĖNULIS

Gamtos mokslo pamokas pradėjome nuo Maria Montessori Kosminių pamokų. Pirmoji yra apie visatos sukūrimą (esu rašiusi kelis kartus, paieškos laukelyje įvedus ,,Didžiosios pamokos” arba ,,Visatos atsiradimas” rasite visus susijusius įrašus.)

Pirmaisias kartais aš pati pasakojau istoriją, eigoje atlikau eksperimentus (kaip ir turi būti). Šiais metais pasakotojo pozicija dažnai turiu dalintis su trimečiu sūnum, tad vietoj to, jog vyresnėliai klausys, kol mes dalinamės pozicija, aš paleidau įrašą (Didžioji pamoka angliškai). Vaizdas leido man tapti vertėja.

Čia galima rasti lietuvišką neprofesionalų šios istorijos vertimą -> https://ugdymasirauklejimas.lt/home/pirmoji-didzioji-pamoka-visatos-atsiradimas-arba-dievas-neturintis-ranku/


Prieš žiūrint ar išgirstant istoriją pirmą kartą Maria Montessori rekomenduoja atlikti 10-20 bazinių eksperimentų, susijusių su tema. Keletas idėjų (ačiū chatGPT už santrauką):

🔥 Šiluma ir šaltis

  • Balionas ant butelio – uždėkite balioną ant stiklinio butelio kaklelio, pašildykite butelį šiltame vandenyje → balionas prisipučia (oro plėtimasis).
  • Ledo tirpimas – parodykite, kaip ledas tirpsta ant lėkštutės.
  • Garų kondensacija – uždėkite šaltą lėkštelę virš puodo su garuojančiu vandeniu → lašai nukrenta kaip lietus.
  • Spalvotas šiltas ir šaltas vanduo – į du stiklainius: vieną su raudonu šiltu, kitą su mėlynu šaltu vandeniu. Sujunkite (pvz., su kortele) → matosi, kad šiltas vanduo kyla.

🌊 Vanduo

  • Druskingas vanduo – ištirpinti druską, tada įpilti paprasto vandens ir parodyti, kaip tirštas sluoksnis lieka apačioje.
  • Ledo gabaliukas stiklinėje – parodyti, kad jis plaukia (tankis).
  • Garavimas – pastatyti lėkštelę su vandeniu ant palangės ir stebėti, kaip jis išgaruoja.
  • Alyvos lašas ant vandens – alyva lieka viršuje (skirtingas tankis).

🌍 Medžiagos ir jėgos

  • Skirtingo dydžio akmenukai ar smėlis stiklinėje – suplakus nusėda didesni.
  • Du obuoliai / skirtingo dydžio daiktai – paleisti vienu metu → abu nukrenta vienodai greitai (gravitacija).
  • Magnetas ir sąvaržėlės – parodyti nematomą trauką.
  • Akmenukas šaldiklyje su vandeniu – parodyti, kad vanduo gali skaldyti kietą medžiagą.

🌌 Kosmoso įspūdžiai

  • Žvakė po stiklu – uždėjus stiklinę žvakė užgęsta (deguonies sunaudojimas).
  • Lazdelės kibirkštis (ugnies skiltelė) – saugiai parodyti „mažą sprogimą“ (galima su akmenukų trinktelėjimu arba uždegikliu).
  • Sukantis vanduo – stiklinėje su šaukštu padaryti sūkurį (planetų judėjimo analogija).
  • Rutuliukai ant dubens – paleisti stiklinius rutuliukus dubens viduje → jie sukasi ir rieda link centro (orbitos)

Montessori idėja buvo tokia: šie eksperimentai suteikia jutiminį pagrindą prieš pasakojimą. Vaikai jau matė, kad karšta kyla, šalta leidžiasi, kad sunkūs daiktai grimzta, o lengvi lieka paviršiuje – todėl istorijoje apie Visatą jie „atpažįsta“ šiuos dėsnius.

Per visus metus nemažai bandymų iš sąrašo buvome atlikę, tad šiandien rinkosi kas traukia 🙂 jie stebėjo kaip išsisluoksniuoja skirtingos medžiagos (kaip skirtingi elementai mūsų planetoje: sunkesni arčiau branduolio, lengvesni – toliau). Prisiminėm tris medžiagų būsenas (skystis, dujos, kietas kũnas). Vanduo geriausiai tai atspindi, tad tirpdėme ledą, garinome vandenį. Diskutavome kodėl, pavyzdžiui, sofa kaip kietas kūnas šildoma netampa skystis 🙂 (ne viskas keičia savo būsenas priklausomai nuo temperatūros). Buvo smagus pasikartojimas to, ką žinome ir užuominos į tai, ko dar ne.


MĖNULIS – ŽEMĖS PALYDOVAS

Po įžangos sutelkėme dėmesį į Mėnulį. Pradėjome nuo provokuojančių klausimų:

  • Kodėl Mėnulis „keičia savo formą“?
  • Kodėl Mėnulis dieną nematomas (ar kartais matomas)?
  • Ar Mėnulis šviečia pats, ar tik atrodo?
  • Kas nutiktų, jei Mėnulis dingų?
  • Ar keistųsi jūros, metų laikai, mūsų gyvenimas?
  • Kodėl mėnulio pilnatis kartais labai didelė, o kartais – maža?
  • Ar galima būtų gyventi Mėnulyje? Kas būtų sudėtingiausia?

Man patiko vaikų samprotavimas, net jeigu ir ne visai taip, kaip yra.


Natūraliai dukra pradėjo demonstruoti mėnulio fazes: lempa (Saulė), kamuoliukas (Mėnulis), gaublys (Žemė).

Vakare stebėjome pilnatį. Teleskopo pagalba vaikai pamatė mėnulio kraterius ir ,,jũras”, kaip sako sūnus.

Ryte, žinoma, pokalbis pasisuko apie kraterius: kaip jie atsirado. Atlikome nesudėtingą bandymą: kepimo formą padengėm apie 2 cm miltų sluoksniu, pabarstėme kakava. Tada iš skirtingų aukščių paleidome stiklo rutuliukus. Stebėjome kokią tai turi įtaką kraterio dydžiui.

Dar kurį laiką stebėsime mėnulį, jo fazes, jo poveikį mūsų planetai, o tada keliausime prie žvagzdžių 😉 Nekantrauju ir aš 🖤