UGDYMAS ŠEIMOJE | LAPKRITIS | PIRMA KLASĖ

Kosminiu greičiu judame pirmyn ir mums visai smagiai viskas!

Stengiuosi pasinaudoti mokymosi procesu, kad suteikčiau vaikams pasaulio, kuriame gyvename, vaizdinį. Visą, vientisą, o ne sukapotą gabaliukais. Todėl aklai nesekame vadovėlių. Programą pagal temas susirašiau, kad neprašoktume kokios nors, bet kuo toliau, tuo labiau jaučiu, kad šiuolaikiniam vaikui vien žinių nepakanka. Nežinau koks bus ateities pasaulis, tačiau žinodamas, kokie ir kaip veikia dėsniai gamtoje – vaikas tikrai ras savo kelią.

PASAULIO PAŽINIMAS

Jeigu Žemė galėtų kalbėti, ji būtų pasakiusi: ,,Aš apklojau save storai žolės kilimais, kad tavo pėdos vaikščiotų minkšta žeme. Aš sau į plaukus įsidėjau gėles ir padengiau save brangakmeniais, kad suteikčiau tau malonumą. Mano spintelės yra pilnos pieno, mėsos, vaisių bei daržovių tau valgymui. Po žeme rūsiuose yra anglies ir geležies. Aš pasiruošusi. Dabar laikas jums, žmonėms, atsirasti.’’ Ištrauka iš M. Montessori istorijos apie Gyvybės atsiradimą.

Pirmoji mėnesio pusė buvo labiau skirta aprėpti įvairiais aspektais gyvybės evoliuciją. Ją apžvelgėme ir Klaipėdos jūrų muziejuje. Buvo gera, kai vaikai atpažino pirmuosius gyvius.

Muziejuje gavome informacijos ne tik apie vandens gyvius, bet ir apie žmogaus vietą tarp jų, bandymą gyventi išvien ir prieš gamtą.

Klaipėda, Jūrų muziejus ir delfinariumas

Pažintį su gyvūnijos pasauliu savo regione pratęsėme S. Gliaudžio gamtos muziejuje (Šiauliai). Labai labai patiko gidas Karolis, kuris žaidimo forma pravedė mus pro visą ekspoziciją. Vaikai įsitraukė į ekskursiją, tėvai taip pat sužinojo daug įdomių faktų. Pavyzdžiui, kad varna yra protingesnis paukštis nei pelėda. Arba, kad vilkai nėra tokie pavojingi, kaip laukiniai šunys, nes šunys nebijo žmonių. Vilkai jaučia vyrus ir jų saugosi, o moteris laiko mažiau pavojingas. Sužinojome, kad lietuviškai briedis latviškai skamba ,,elns”, o elnias – ,,brieds”. Buvo man nauja, kad invazinės krabų rūšys atkeliauja į Baltijos jūrą laivuose arba, kad aštuonkojo protėviai yra sraigės. Žodžiu, labai labai buvo verta susiorganizuoti į šią ekskursiją. BEJE, sūnus turėjo užduotį – nufotografuoti 5 gyvūnų rūšis (roplius, žinduolius, paukščius, žuvis ir vabzdžius). Jam puikiai pavyko!

Taip jau gavosi, kad lapkritis – jūros transporto mėnuo 🙂 Susipažinome su nedidelės žvejybinių laivų gamybos įmonės veikla, kaip gaminami laivai. Žuvininkyste kaip amatu.

Taip įsisukome į žmonių išradimus, kad iškritęs pirmasis sniegas gražino prie temų arčiau gamtos reiškinių. Tad įžengėme ir į baltąjį metų periodą ☺️ labiau jausmiškai…

LIETUVIŲ KALBA

Kasdien atsiveria nauja galimybė parašyti kažką naujo, nes išmokstame po naują rašytinę raidę. Nors sūnus puikiai rašo spausdintinėmis raidėmis, tačiau vis dažniau prašo parodyti kaip rašoma rašytinėmis. Iš pradžių abu pergyvenome, kad raidės grožio konkurso nelaimėtų, bet tada aptikau Dr. A. Lansbergienė interviu apie rašymą bei eileraščių mokymasi mintinai. Tokios įžvalgos įkvėpė palaikyti sūnų bei pasitikėti savimi. Ne žinios svarbiausia, o suvokimas kam ir ką darau.

Matau didelį potencialą praktikuoti rašymą, skaitymą, pasakojimą, kūrybą ir dar daug visko per istorijų kūrimą. Maniau, kad pagrindus gavome pernai ir šiemet nebetęsiu, bet vaikai parodė, jog šis įrankis jiems labai patinka ir yra reikalingas kone kasdien. Tada prisiminiau ir knygoje ,,Kaip pasakoti istorijas vaikams” duotus paaiškinimus ir patarimus, dar kartą patikrinau ir matau, jog veikia. Labai teigiamai. Naudojantis pasakojimais ne tik pažįstame naujų dalykų, bet ir kuriame ryšį, kuris vėliau padeda, kai vaikas jaučia pasipriešinimą kažkam.

Sūnus kartą sėdo kurti savo knygelių, o aš ieškojau knygos lankstymo būdų ir atradau kai ką labai vertingo… knygiukus! Ačiū Vaikų Žeme už tokį projektą, kuris skatina mus skaityti, kalbėtis, piešti ir kurti savas istorijas. Sėdom su sūnum ir pagaminom 37 knygiukus. Paskaitome juos, pasikalbame aprašyta tema, kartais ir kažką nupiešiame.

MATEMATIKA

Stengiuosi parodyti, kad matematika tai nėra tik skaičiai ar sudėtis. Aplink mus kasdien veikia daug matematinių dėsnių, skaičiavimų, lyginimų, formų, sąveikų. Vaikas nustemba, kad tai irgi matematika. Smagu, kai matematika pasitarnauja praktiškai – atradus aistrą nerti juostas, matavimo pagalba sužinojome, kad juosta 3.4 metrų ilgio! Kiek buvo laimės 🙂

Šį mėnesį užtuotis atlikome vadovėlyje ,,Taip” (pagal programą). Kadangi akcentas buvo kaip suprasti ir spręsti tekstinius uždavinius, tai papildomai nenuklydome kažkur kitur.

MENAS | DIZAINAS | KONSTRAVIMAS

Mums menas yra tarsi upelis, apjungiantis mūsų kasdienį gyvenimą ir mokslą. Džiaugiuosi, kad vaikai neprašomi patys susigalvoja kaip pasinaudoti tuo, ką jie per tiek metų įgijo. Pavyzdžiui, po apsilankymo centre ,,Baltų kelias”, bei Panevežio kraštotyros muziejuje, sūnus ėmėsi pinti juostas.

Arba po ekskursijos į uostamiestį, įsimintiniausius objektus stato virtualioje erdvėje:

Pastebėjau, kad gan dažnai kūribinis darbas, menas (art) tapatinamas su darbelių (craft) darymu. Tai nėra tas pats. Darbeliams yra aiški instrukcija, nuspėjama baigtis, rezultatas, dažnu atveju yra ir instrukcija, o kūrybiniame užsiėmime viskas kinta, yra individualizuojama pagal kūriančio žmogaus savybes ir suvokimą, duodama tik idėja, užduotis arba pademonstruojama technika.

Darbelius mes darome labiau šventiniais periodais, o visą kitą laiką noriu, kad vaikai visais būdais, per menines priemones bandytų iškomunikuoti vidines žinutes, savo suvokimą, žinias, idėjas…

Mobilios fotografijos pamoka, tema ,,RUDENS NUOTAIKOS”.

Sūnaus darytos nuotraukos

Šiai dienai mūsų namuose tokie dalykai ,,ant bangos” :))) Pavadinčiau tai kūrybine inžinerija 🙂 Automobilio modelis vis dar tobulinamas.

Įvairūs meniniai eksperimentai su įvairiomis technikomis:

Mums pasisekė, kad pavyko sudalyvauti teatrų festivalyje ,,Pulsas” ir pamatyti Klaipėdos klounų teatro studijos origami spektaklį ,,Arklio Dominyko meilė”. Vaikai liko sužavėti, aš taip pat.

ŽMOGUS. EMOCIJOS. SVEIKA GYVENSENA

Kasdien susiduriame su bendromis visiems žmonėms taisyklėmis, tik ne visada norisi jų laikytis. O kodėl reikalingos saugaus eismo taisyklės? Mokėmės žaisdami:

Prisiminiau savo vaikystės (šokėjos) akimirkas… Dukrai nupirkau gimnastikos juostą, o sūnus pasigamino pats! Daug vietos vaizduotei išlaisvinti (ne tik šokti).

O prie judesio dar pridėčiau ir žmogui reikalingos mitybos elementus:

PAPILDOMA INFORMACIJA

PAMOKŲ TVARKARAŠTIS

Kalbant apie ugdymą šeimoje, pamokų tvarkaraštis visada atrodė kaip kažkoks siaubas. Nė vienas nemėgstame rėmų.

Iki šiol turėjome savaitinius dalykus, kuriuos keitėme tarpusavyje dienomis pagal nuotaiką, norą ar reikalą. Tačiau vieną dieną sūnus paprašė sudaryti jam pamokų tvarkaraštį.

Pauzė.

,,Gerai” – pagalvojau.

Pabandėme mėnesį ir visiems tai tiko. Kadangi mėgstu žinoti visko šaknį, tai domėjausi kaip veikia mūsų smegenys ir pan., tad sužinojau, kad berniukams privalo būti aiškus tvarkaraštis, kone gyvenimo planas, kad jis žinotų, ką ir kada darys. Man, moteriai, tai nuskambėjo bauginančiai, juk negali gyventi nuolatiniuose rėmuose, kur vieta neapibrèžtumui? Bet po namų vyrų įspūdžių (atlikus ekperimentą) įsitikinau, kad jiems taip geriau. Sūnus ramesnis, planuojasi savo veiklas ir pan..

Aš irgi pajutau skirtumą. Rėmai man pačiai sumažino laiko švaistymą abejonėms: gal tą darom, o gal tą. Man pradėjo patikti, kad einame pagal nusistovėjusią tvarką mechaniškai, o visa gyvybė, improvizacijos atsiranda jau užsiėmimo metu. Kažkaip atsiranda balansas.

Tas kas ugdo šeimoje vaikus ne pimus metus, turbūt dabar šypsosi, nes žino, jog tas balansas neužsibūna 🙂 tai vaikas paauga, tai dar kas pasikeičia. Na bet savo atveju, kuomet namuose ikimokyklinukė ir ropojantis kūdikis, matau, jog pastovus pamokų tvarkaraštis veikia. Padeda nepraleisti tam tikrų dalykų, pamokų, priverčia iš vakaro truputį apgalvoti ir pasiruošti kitai dienai. Pagyvensim, pamatysim.

O čia apie galimus variantus 🙂

Toks tas mūsų mėnuo. Motyvacijos visiems mums!