UGDYMAS ŠEIMOJE | SPALIS | 2022

PASAULIO PAŽINIMAS

Laukiau laukiau ir sulaukiau, kai esame pakankamai dideli sugrįžti prie M. Montessori PENKIŲ DIDŽIŲJŲ PAMOKŲ (angl. Five Great (Cosmic) lessons). Pati pirmoji labiausiai žavi ne tik vaikus, bet ir suaugusiuosius. Vyras pasakojo, kaip buvo laikas, kuomet visi norėjo tapti fizikais. Pamenu ir aš, kaip ruošiausi tapti astronaute. Taigi, pasakojau vaikams pirmąją pamoką – VISATOS ATSIRADIMAS (arba ,,Dievas, kuris neturi rankų).

Besikalbant kilo tiek daug klausimų, tiesiog buvo taip gera… Pradėjome nuo negyvojo lygmens.

4 GAMTOS LYGIAI | NEGYVASIS

Reikia tik jautrumo ir atrandi vaikui priimtinų būdų mokytis, tai yra – kalbėti jo kalba. Minecraft blokai, įrankiai ir chemija:

Tada evoliucija tęsėsi (ANTROJI MONESSORI PAMOKA ,,GYVYBĖS ATSIRADIMAS”) ir pasiekėme augalinį lygį. Beje, Maria Montessori vienai pamokai skirdavo mėnesį, mat ten daug įvairių temų, kurios begalo domina vaikus. Kadangi taip mokėmės jau porą metų, šiais metais keičiame kas savaitę (dar ir dėl to, kad turime prisiderinti prie programos vadovėlyje).

SPALVOTIEJI KORALAI
AUGALINIS LYGIS

MATEMATIKA

Girdėjau, kad pirmokams sunkiau sekasi žodiniai uždaviniai. Kol kalba eina apie vieno tipo veiksmą, pavyzdžiui sudėtį, tada problemų nepastebėjau. Bet kai pabandžiau pažaisti ir panaudoti visas keturias operacijas (sudėtis, atimtis, daugyba, dalyba), pamačiau, kad ne visada lengva susiorientuoti kokį veiksmą atlikti.

Taigi, vis pažaidžiam, kad vaikas nebijotų suklysti 🙂 Gal naudingiau būtų skaičiuoti konkorėžius ar giles, bet berniukui, kuriam dabar ,,ant bangos” Minecraft kūryba, kubai – pats tas!

Naudojau skaičių 12. Jį lengva dalinti, iš jo atimti, pridėti.

Tiesiog kūriau pasakojimą kaip du draugai statė iš kubų savo pasaulį. Žaidėjas A, eidamas nežinomu keliu, rado ypatingų blokų. Vienoje vietoje 4, kitoje 4, kiek toliau dar 4 ir prie pat upelio dar 4. Gal galime užrašyti veiksmą (4+4+4+4=12), o jeigu trumpiau? (4×4=12). Tada A kitoje upelio pusėje pamatė savo draugą B. Jis panaudoja savo kubus tilto statybai (pastatome iš kubelių keturias krūvelias po du kubus), kaip manai, kiek jis jų panaudojo? (2×4=8 arba 2+2+2+2=8). A apsidžiaugia pamatęs draugą B ir padovanoja jam puse savo rastų ypatingų kubų (12/2=6)…

Taip ir tęsiame istoriją, įtraukdami ir atimties veiksmus. Kai pasakojimas pasidaro painesnis, tai yra A duoda, B paskolina, A grąžina per klaidą daugiau ir pan., tai galva gal ir susisuka, bet vaikas noriai narpliojo galvosūkius ir myli matematiką. Kas yra svarbu.

P.S. Greta šių žaidimų atliekame užduotis ir ,,Taip” vadovėlyje. Bet kartais toks tikslingas nukrypimas paaiškina kur kas daugiau, nei tik užduočių sąsiuvinio pildymas.

Taip pat smagiai papildo matematikos turinį galvosūkių knygelės, kurias vaikas daro savarankiškai:

Ir tikras atradimas matematinis nuotykis! Tam tikrose užduotyse reikia mano pagalbos, bet man patinka, kad per mokymasi ir būname kartu, ir žaidžiame.

LIETUVIŲ KALBA

Kaip suprantu, mokykloje pagrindinis tikslas išmokyti vaikus rašyti dailyraščiu ir skaityti. Nebėgame nuo to ir mes. Tik man svarbu, kad vaikas suprastų to prasmę. Kalba atsirado prieš tūkstančius metų tam, kad žmonės galėtų komunikuoti, perduoti infomaciją, žinias ir pan.

Tikrai nėra lengva vaikui perjungti smegenis nuo didžiųjų spausdintinių raidžių prie rašytinių. Kaip jau rašiau rugsėjį, naudojame įvairias priemones susipažinti su raidės struktūra.

Siekiame išmokti rašyti estetiškai, suskaitomai, gerbiant skaitytoją. Pastebėjau, kad sūnus kartais stresuoja, todėl šį mėnesį pakeitėme plunksną į pieštuką. Grįšime prie plunksnos vėl, bet dabar stebiu kaip vaikas atsipalaiduoja ir vėl ima pamilti rašymo procesą.

Rašymas – menas

Kartais vaikas klausia kodėl reikia rašyti rašytinėmis raidėmis. Nelabai turiu atsakymo, tiesiog tai mūsų kultūros dalis. Papildomai kalbu apie rašymą kaip meną – kaligrafiją. Vartome kaligrafijos meistrų darbus, ieškome rašytinių raidžių ištakų, jų panašumų. Kartais net žaidžiame, kad plunksna yra šokėja, kuri nori laisvai šokti popieriuje. Ir tai kartais suveikia labai gerai, kai mokomės rašyti naujas raides 🙂

Norisi, kad vaikai žinotų ir tam tikrus istorinius dalykus apie raštą. Tad žaidimo forma gaminome savo tušą, rašėme savo knygutes:

SENOVĖS KELTAI| GAMINAME TUŠĄ

SKAITYMAS

Nesu tikra ar vaikas skaito daug, nes turi mažesnių klausytojų, ar dėl to, kad tėvai daug skaito, ar tiesiog įdomus turinys. Tačiau versti skaityti nereikia. Ilgesnius tekstus ar knygas skaitau aš. Bandome trumpai atpasakoti kas buvo skaityta, kartais nupiešti. Vaikai mėgsta audio pasakas ,,Vakaro pasaka” ir ,,Vakaro žvaigždelè“. Jose būna įvairaus žandro ištraukų iš knygų. Tai praplėčia žodyną, aiškinamės naujų žodžių reikšmes, bandome išryškinti pasakojimo pagrindinę mintį.

MENAS

Muzika labai stabilizuoja emocijas. Turime savo mėgiamą grojaraštį, kurį dažnai klausome. Pagal programą, muzikos pamokoms į pagalbą pasitelkiau vadovėlį ,,Mano muzika”. Keletą mėnesių pagal ją ir mokomės. Turiu planų į mėnesį bent kartą pasigaminti kokį instrumentą, pažaisti.

TECHNOLOGIJOS

Antrąjį mėnesį startavome gan su techniškomis priemonėmis – graviravimo šlifavimo įrankiais. Tiesą pasakius, buvo tikras atradimas, kuris labai pasiteisino. Sūnus kurį laiką tyrinėjo ką galima padaryti su įvairiomis medžiagomis. Labiausiai pamilo stiklą bei stiklainių dangtelius.

DAILĖ

Tinklapyje patalpinta ne mažai įvairių kūrybinių darbų, kuriuos atlikome, bet nesinori sustoti. Tikiu, kad vaikams reikia įvairių išraiškos priemonių, kad perduotų svarbius signalus, vidinias žinutes. Tad šį mėnesį įsileidome keletą bandymų apjungti kelias technikas:

AKMUO IR MOLIS
RUDENS SPALVOS
SUŠILDYKIME MINTIS
ŠVIEČIANTYS LAPŲ KONTŪRAI
VAIDUOKLIUKAI

Senas geras dalykas – kalkė. Prisiminiau, kaip vaikystėje ne tik kopijavome knygų paveikslėlius, bet ir montavome skirtingus vaizdus į vieną bendrą paveikslą. Pradėjome nuo vieno paveiksliuko. Lavina rankos koordinaciją, kantrybę.

ŽMOGUS. EMOCIJOS. ETIKA

Kaip ir kiekvienais metais, kyla klausimai apie žmogaus kūną. Šįkart kalbėjomės apie vandens poveikį kūnui, bei sveiką mitybą (kas yra vitaminai, mineralai ir pan.)

Kasdien stengiamès pradèti dieną nuo veiklų, kurios sukurtų šiltą atmosferą, nuramintų mintis, kurios dažnai kyla po naktinių sapnų. Kartais tos veiklos užima vos 15 minučių, kartais vaikai taip įsijaučia, kad kalba ir darbuojasi iki 2-3 val. Nors viduje kartais kirba vidinis laikrodis, kad ,,ar spėsim” dienos planą atlikti, tačiau nieko nestabdau. Svarbiausia, kad viskas vyksta vaikų noru vedima ir kad mes mezgame ryšį. Kai nuotaika gera – tada ir tos raidės rašosi greit, tada skaičiai patys kažkaip susideda ir visas pasaulis atsiveria prieš akis. Dažnai pasimiršta šis dėsnis, todėl ir darome nesudėtingus darbelius.

AR PRIPILDEI KIBIRĖLĮ?
SVEIKI ATVYKĘ! EMOCIJŲ PARODA
DRAUGAI
ATSKIRAI, BET DĖL VIENO
BŪTI KARTU

Tai mūsų spalis toks… Na, yra dar daug smagių akimirkų, kurios oficialiai nėra ,,pamokos”, tačiau išmoko labai daug.

Kas ir žavi ugdymo šeimoje procese!

Iki kito mėnesio!